VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Phil Glass uhrane komorními meditacemi

Jeden z nejslavnějších a nejinvenčnějších představitelů soudobé vážné hudby Philip Glass zahrajeve čtvrtekod 20 hodin v pražském Kongresovém centru.

15.7.2009
SDÍLEJ:

PHILIP GLASS. Americký skladatel a klavírista.Foto: Foto: Charm Music

Americký skladatel a klavírista představí program An Evening Of Chamber Music, pásmo komorních skladeb z cyklů Metamorphosis a Etudes či zkomponovaných pro film Naquoyqatsi.

Součástí koncertního programu budou i skladby z nedávného díla Songs And Poems For Solo Cello (2005 až 2007), které Glass složil pro violoncellistku Wendy Sutter, někdejší členku věhlasného seskupení Band On A Can All Stars. Dílo využívá prvky barokní hudby i klezmeru a sklidilo nadšené kritiky coby „velkolepý příspěvek ke světovému cellovému repertoáru“. Vedle Wendy Sutter bude dalším účinkujícím Glassova komorního večera hráč na perkuse (a také skladatel a klavírista) Mick Rossi, stálý člen Philip Glass Ensemble a spolupracovník písničkáře a skladatele Randyho Newmana či trumpetisty Stevena Bernsteina.

Philip Glass se narodil 31. ledna 1937 v Baltimoru jako potomek židovských imigrantů z Litvy. Jako „zázračné dítko“ začal hrát na flétnu. Vedle hudby zvládal studovat i matematiku a filozofii, na Chicagskou univerzitu byl přijat už v pouhých patnácti letech. V roce 1959 se vrátil ke studiu hudby „na plný úvazek“ a absolvoval hru na klávesové nástroje na prestižní newyorské The Juilliard School Of Music. Na následných stážích v Paříži se zabýval podrobnou analýzou skladeb Bacha a Mozarta. Zároveň jako jeden z prvních skladatelů „vážné“ hudby začal využívat elektrických kláves a syntezátorů či elektronicky ozvučených „klasických“ nástrojů.

Ačkoliv Glass nemá příliš rád škatulku minimalismus, kterou zavedl jeho kolega Michael Nyman (Glass ji považuje za zjednodušující a znevažující), proslavil se ve 2. polovině 60. let právě v souvislosti s tímto hudebním hnutím. Jeho kompozice Strung Out (1967), Music in Twelve Parts (1971–1974) či „minimalistická“ opera Einstein on the Beach (1975) jsou považovány za mistrovské ukázky žánru, který však Glass raději označuje jako „hudbu využívající repetitivních struktur“. Ostatně Glassova tvorba se pestrostí použitých prostředků a odkazy na postupy klasické „typickému“ minimalismu vymaňuje.

TOMÁŠ S. POLÍVKA



Průlomu do povědomí nejširších posluchačských vrstev se Glass dočkal díky hudbě ke snímku Koyaanisqatsi (1982) a jeho pokračování Powaqqatsi (1988). K jeho nejznámější práci pro film patří soundtracky Kundun (1997), Hodiny (2002) či Zápisky o skandálu (2006).

15.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Mečiar
AKTUALIZOVÁNO
6

Sporné Mečiarovy amnestie. Slovenští poslanci otevřeli cestu k jejich zrušení

Mapa republiky
6

Na sněhovém poli Mapa republiky je téměř 10 metrů sněhu

Vyceněné zuby a vypoulené oči. Ronaldova busta terčem vtípků

Při slavnostním pojmenování letiště na Madeiře po Portugalci Cristianu Ronaldovi vzbudila velkou pozornost fotbalistova busta, která se stala terčem kritiky i mnoha internetových vtípků. Sochař Emanuel Santos hájí výtvor tím, že se řídil zadáním hvězdného útočníka Realu Madrid, a tvrdí, že sám Ronaldo byl s výsledkem spokojený.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Sobotka zdůraznil nutnost kompromisů, aby se neopakoval brexit

/ANKETA/- Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na dnešním společném jednání české a slovenské tripartity zdůraznil nutnost najít kompromis ohledně směrnice o vysílání pracovníků. Zasedání na zámku ve Štiříně u Prahy se předpisem zabývalo, účastníci ho kritizovali. Sobotka zdůraznil, že se země musejí v rámci Evropské unie navzájem poslouchat. Jinak mohou podle něj nastat další podobné zlomy, jako byl brexit, což by si nepřál.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies