Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hudební kritici oceňují dramaturgickou pestrost Pražského jara

Praha - Festival Pražské jaro, jehož 71. ročník v sobotu zakončil koncert Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK, letos nabídl pět desítek koncertů. Ředitel festival Romana Bělora uvedl, že se pořadatelé snaží respektovat tradici a zároveň být progresivní, neopomíjet žádnou hudební formu, nabídnout premiéry, ale respektovat i konzervativní publikum. Podle hudebního publicisty Petra Vebera je Pražské jaro svým způsobem 'velmi veřejnoprávní'.

5.6.2016
SDÍLEJ:

Izraelská sopranistka Hila Fahimová a dirigent Tomáš Netopil se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK ukončili 4. června v Praze letošní ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro.Foto: ČTK

"Určitá veřejnoprávnost Pražského jara je v tom, že nabízí nejen to, co posluchači chtějí, ale také to, co si odpovědní za festival myslí, že by lidé měli znát. Když použiju slova ředitele Symfonického orchestru BBC Paula Hughese, tak to, co by se lidem mělo líbit zítra," řekl  Veber. Vedoucí hudební redakce stanice Českého rozhlasu Vltava dodal, že tento ročník byl naštěstí podobný těm předchozím v tom, že nadále jde o špičkovou přehlídku především interpretačního umění, která však nadále přináší podněty ve výběru skladeb.

"Letošní festival určitě lze zařadit k těm nejúspěšnějším. Měl širokou programovou nabídku, v níž se dostalo na každého a zejména některé tematické bloky jako blok umělců pobaltských států byly opravdovým objevem a těšily se velké přízni publika," uvedl hudební publicista Vladimír Říha.

Hudební kritička Věra Drápelová ocenila kontratenoristu Andrease Scholla, klavíristu Murraye Perahiu s Akademií sv. Martina v polích, recitál pěvkyně Martiny Jankové nebo hostování berlínského Státního orchestru s dirigentem Danielem Barenboimem. Také pro ni byl příjemným překvapením koncert Litevského národního symfonického orchestru i záskok pianisty Charlese Richarda-Hamelina za nemocného Maurizia Polliniho.

"Naopak za očekáváním zůstalo v porovnání s minulostí vystoupení Symfonického orchestru BBC s šéfdirigentem Sakarim Oramem a částečně i souboru Al Ayre Espaňol, jejichž program ztratil na osobitosti kvůli neúčasti sopranistky Raquel Anduezové," sdělila Drápelová, podle které mají na Pražském jaru místo i projekty typu flamenco v rámci španělského cyklu nebo čínské opery v provedení souboru Šanghaj Kungu Opera. "Když už 'přesahy' s cílem oslovit širší publikum, tak je lepší špičková - řekněme - etno hudba než dřívější projekty typu Johna Malkoviche," podotkla.

Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro

Vedoucí časopisu Hudební rozhledy Hana Jarolímková připomněla úspěch v podobě druhého místa mladého klavíristy Marka Kozáka v klavírní části mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro. Vítězi se stali korejský klavírista Pak Čin-hjong a trumpetista Huw Morgan z Velké Británie. Stejně jako její kolegové ocenila koncerty pobalstského cyklu. "Pozoruhodný výkon ovšem podal i Singapurský symfonický orchestr, ozdobou jehož vystoupení se stal především výkon houslisty Gila Shahama," sdělila.

K naprosté špičce podle ní patřil především purcellovský program s kontratenoristou Schollem, kterého doprovodilo Collegium 1704. "V letošním roce se tedy festivalová dramaturgie vyznačovala větší snahou o stylovou a žánrovou pestrost než v minulých letech," prohlásila Jarolímková. Zcela spokojena však nebyla se závěrečným koncertem s díly Pēterise Vaskse a Francise Poulenka, které doplnila Pražskými symfoniky v čele s Tomášem Netopilem zahraná Beethovenova Sedmá symfonie. "Zahrána byla výtečně, ale na tu pravou slavnostní tečku to nestačilo. Stále se potvrzuje, že nadčasové poselství Beethovenovy Deváté naléhavě promlouvající k celému lidstvu, jež je navíc v dnešní době více než aktuální, je k tomuto účelu jednoznačně volbou nejen nejlepší, ale také nenahraditelnou," uvedla,

Letošní Pražské jaro přivítalo na 14 orchestrů, 65 sólistů a dirigentů a 19 komorních souborů. Uznávané symfonické orchestry a interpreti dorazili z 23 zemí světa.

Autor: ČTK

5.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z Brna do Prahy nově jezdí více spojů. Dopravce FlixBus přidal nové autobusy (do zelena). Chce porazit dominantní RegioJet (žluté).
6

Souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

z filmu Jana Svěráka Po strništi bos
1 9

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Nepřekračujte červenou linii, varuje Jižní Korea severního souseda

Pokud Severní Korea vypustí mezikontinentální raketu s jadernou hlavicí, překročí "červenou hranici", prohlásil ve čtvrtek jihokorejský prezident Mun Če-in. Spojené státy jsou připraveny zasáhnout, ale slíbily, že jakoukoli vojenskou akci si dají schválit jihokorejskou vládou.

Pohledem Stanislava Šulce: Slyšet HDP růst

Výkon ekonomiky je stále obdivuhodnější. Tedy alespoň to tak vypadá u stolů makroekonomů, kteří sledují výlučně růst hrubého domácího produktu. Růst HDP o 4,5 procenta by nám mohli ostatní snad i závidět. Proti tomu však stojí rostoucí počet nespokojených lidí, kterým je růst HDP lhostejný, protože jej jednoduše neprožívají. Kvalita jejich životů stagnuje stejně jako platy, mírný růst vyváží stále sílící zdražování, které se zdaleka neomezuje jen na máslo.

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Laskavé retro z těžké doby. Natočené podle klíče Obecné školy. To je v kostce nový film Jana Svěráka Po strništi bos, který režisér natočil spíš kvůli otci nežli kvůli sobě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení