Globální bitva kapel. Tak se jmenuje soutěž (v originále The Global Battle of Bands - GBOB), kterou letos na jaře čeká celosvětové finále. Z České republiky tam postupila rocková formace The Atavists z Hradce Králové.

Málokdo ale ví, že v české odborné porotě zasedá také člověk z Chomutova - Věra Fryčová, jednatelka Kultury a sport. A těží z toho i Chomutováci, nejlepší kapely z této soutěže se totiž objevují také na festivalu Otevřeno. „Je to výzva, zkušenost i příležitost," říká Fryčová, s níž jsme si sedli ke krátkému rozhovoru.

Od začátku - jak jste se vlastně do poroty dostala?

Byla to trochu náhoda. Majitel práv pro Českou republiku jezdí pravidelně na náš festival Otevřeno. A jednoho dne mě oslovil s tím, jestli by celorepublikový vítěz soutěže GBOB nemohl vystupovat právě u nás. Díky tomu jsme tu měli třeba kapelu Doktor Viktor, která se v celosvětovém finále umístila na druhém místě. V souvislosti s tím mě také lákal, jestli bych se nestala členkou poroty. A vzhledem k tomu, že v ní byly zajímavé osobnosti z hudební branže, byla to pro mě výzva, proto jsem přijala.

Zdůvodnil nějak, proč chce do poroty právě vás?

Věděl, že v této branži pracuji už dlouho a také se mu líbil náš festival. Oceňoval, že to neděláme stylem jedné slavné kapely a velkého uzavřeného koncertu. Líbilo se mu, že je celý festival opravdu otevřený. A také, že na takový formát festivalu dokážeme sehnat peníze.

Zároveň je taková porota dobré místo pro kontakty na další zajímavé kapely, že?

Určitě - i na to jsem hned pomyslela. Na Otevřenu máme za cíl představovat nové kapely a tak když mě někdo zaujme třeba při regionálním kole, tak ho na festivalu uvedu. A nemusí to být vždycky vítěz. Další výhodou je fakt, že tyhle kapely jsou dobré, ale jejich honoráře ještě nejsou tak velké. Takže i tahle obchodní výhoda z toho plyne. Navíc v porotě jsou osobnosti z hudební branže a když je čas si trochu popovídat, také mohu získat spoustu zajímavých informací či tipů.

A stalo se to třeba při aktuálním ročníku? Našla jste nějakou zajímavou kapelu pro festival?

Já už bych klidně sestavila celé Otevřeno (smích). Ale vážně - v Praze i Ostravě jsem viděla zajímavé kapely, které bych chtěla zakomponovat do programu.

Funguje to i obráceně - dáváte nějakou zpětnou vazbu kapelám?

Ano, tu možnost mají. Přijít za porotou nebo konkrétním porotcem a zeptat se na názor, pohled. To je také jeden z dobrých prvků soutěže.

A na co se jako porotkyně soustředíte vy?

Já se nemontuji do toho, abych jim říkala, že nějaký tón zněl falešně, byť to někdy člověk zaznamená. Zaměřuji se na to, jak kapela působí na diváky. Takže když za mnou přijdou, bavím se s nimi třeba o tom, že nejsou dost energičtí nebo nemají frontmana, který diváky něčím zaujme. To může být dnes pro kapely handicap. Tahle moje role vyplývá z pozice člověka - organizátora, který pravidelně vyhledává a vybírá zajímavé kapely.

Navíc se může stát, že můžete být u zrodu nějaké hvězdné skupiny. Pokud vím, tak už jednu takovou zkušenost máte, že?

Ano, stalo se mi to se skupinou Kryštof. Ještě dřív, když vůbec nebyli známí a nikdo o nich nevěděl, tak jsem jim tu udělala koncert (tehdy v jirkovském klubu Beltine - pozn.red.). Měla jsem strach, jestli se vůbec prodají vstupenky, nakonec přeci jen pár lidí dorazilo. Ale i díky tomu dostávali další a další šance a dnes je to jedna z nejúspěšnějších kapel v republice.

Což potěší, ne?

Určitě. Zvlášť když vám pak Richard Krajčo na koncertě před plným sálem věnuje písničku (smích)…

Zpátky k soutěži - jak na vás zapůsobila? Jakou má úroveň?

Byla jsem úplně nadšená. A doporučila bych všem kapelám, aby se do dalšího ročníku přihlásily. Organizace je výborná, soutěž má zajímavé partnery a úroveň kapel je vysoká. Musím přiznat, že mě to příjemně překvapilo i bavilo.

Jak vlastně probíhá hodnocení?

Před každým regionálním kolem nám organizátoři soutěže zašlou nahrávky všech přihlášených kapel. My je jako porota obodujeme a vznikne pořadí, z něhož postupuje do regionální kola pět kapel. Dalších pět pak vybírají lidé hlasováním na webu soutěže. V regionálním kole, které je veřejně přístupné, tedy soutěží deset kapel, každá zahraje na živo dvě skladby. Do národního finále postupují vždy dvě kapely, jednu vybírá porota a druhou pak na základě hlasovacích lístků návštěvníci večera. V národním finále hraje také deset kapel - osm jich postoupí ze čtyř regionálních kol a dvě díky divokým kartám. Jednu mají posluchači, druhou porota.

Vítězové národního kola v České republice postupují do celosvětového finále. Jak si tam vedou?

Skvěle. Předloni naše kapela obsadila třetí místo, loni dokonce druhé. Takže teď bychom rádi, aby námi vybraná kapela vyhrála (úsměv).

Zúčastnila se posledního ročníku GBOB nějaká kapela z Chomutovska?

Bohužel, žádná. Možná ani o takové soutěži nevědí. A třeba zrovna náš rozhovor pro ně může být impulsem, aby zúčastnily dalšího ročníku. Podívají se na stránky, poslechnou si přihlášené kapely… A pokud budou mít pocit, že ještě nejsou na takové úrovni, tak na tom mohou začít pracovat.

Co je GBOBProjekt The Global Battle of the Bands (GBOB - globální souboj kapel) je největší mezinárodní soutěž hudebních skupin ve světě, která se zaměřuje na podporu autorské tvorby. Tento projekt existuje a funguje v dalších třech desítkách zemí světa již od roku 2004. Soutěž je otevřena všem kapelám bez ohledu na věk jejich členů, na žánr, který skupina hraje, a bez ohledu na to, zda se jedná o profesionální či amatérské hudebníky. V roce 2015 se již potřetí otevřela GBOB stage i kapelám české hudební scény. Pro nejúspěšnější kapely čeká pozvánka na české festivaly, věcné i finanční ceny. Hlavní cenou celosvětové soutěže je 100 tisíc dolarů.