VYBERTE SI REGION

Pěvkyně Jana Šrejma Kačírková: Když mě zabil José Cura, byla to čest

České Budějovice /ROZHOVOR/ - Operní pěvkyně Jana Šrejma Kačírková bodovala na posledních dvou ročnících cen Jihočeská Thálie. Zaujala v inscenacích Komedianti a Rigoletto

20.3.2013
SDÍLEJ:

Jana Šrejma Kačírková jako Gilda v inscenaci Rigoletto.Foto: Petr Neubert

Vystupuje v pěti divadlech najednou, před třemi lety začala hostovat v Českých Budějovicích 
a hned se tu dočkala dvou ocenění. Operní pěvkyně Jana Šrejma Kačírková  je držitelkou Jihočeských Thálií za rok 2011 a 2012. Naposledy navíc získala i cenu od diváků. „Mám štěstí, že je mi publikum nakloněno. Zatím mě ani neláká zakotvit jen v jednom divadle. Jsem ráda rozlítaná," říká.

Za roli Gildy jste nedávno získala cenu na přehlídce v Praze, nyní Jihočeskou Thálii. Je některá pro vás důležitější?
Já to nerozlišuji. Myslím si, že je krásné, když si někdo všimne mé práce a teď jsem moc ráda za cenu od diváků. Je to důkaz, že si lidé všímají a líbí se jim, co produkuji. Asi to ovlivnila i samotná inscenace Rigoletta, která je úžasná. Myslím, že bere za srdce.

Jak náročná je role Gildy?
Pro mě opravdu hodně, proto jsem se jí dost věnovala. Trvalo, než se mi usadila 
v hlasu a než jsem přišla na to, jak ji zazpívat, aby mi to bylo pohodlné. Gildu jsem hrála poprvé, ale myslím, že se mi povedla. Líbí se mi, že má mnoho rovin. Nejdřív je to nevinná holka, potom trpící oběť, je tam drama i pohoda. Mám z té práce radost.

Jak se vlastně operní pěvec předem připravuje?
Samozřejmě musí roli nastudovat a pak je zase nutný hlasový odpočinek. K tomu se přidává  herectví. V tomhle ohledu mi díky bohu někdo nadělil, takže mi to nedělá až takový problém. Navíc to ve mě ještě zkultivovala profesorka na pražské konzervatoři. V současnosti už ani moc nezkouším, protože toho mám hodně a spíš se snažím šetřit hlas. Na každou roli se ale den předem připravím, celou si ji zopakuji, abych byla v obraze. Těsně před vystoupením se pak rozezpívám. Mám dvacetiminutové škály, které jsem během třinácti let skoro nezměnila.

Loni jste dostala také Jihočeskou Thálii, a to za roli Neddy v Komediantech. Liší se od Gildy?
Jsou diametrálně jiné. Gilda je koloraturní soprán 
a Nedda spíš lyričtější. Snažím se to ukočírovat a zvládnout obojí, i když je náročné přeskakovat mezi hlasově odlišnými postavami.

V Komediantech jste si navíc zahrála s José Curou. Jaké to je, když vás na jevišti zavraždí taková hvězda?
Je to, abych tak řekla, čest. Hlavně ale milý a příjemný zážitek, protože on byl příjemný kolega. Při zkoušení se choval úplně normálně. Čekali jsme, že bude mít hvězdné manýry, ale nebylo to tak. I představení pak díky tomu bylo v pohodě a fajn.

V jakém jazyce se komunikuje, když spolu zkouší pěvci různých národností?
Já jsem s José Curou mluvila italsky a ostatní asi anglicky. On je docela přizpůsobivý a vzdělaný člověk, takže to nebyl problém. Já umím italsky díky studiu na konzervatoři, tento jazyk je totiž v našem oboru dost důležitý.

Opery se hrají i na otáčivém hledišti. Je to velký rozdíl oproti zpívání v kamenném divadle?
Venku je to pohybově náročnější, v divadle zase intimnější. To platí třeba právě o inscenaci Rigoletto. Komedianti jsou na druhou stranu podle mě lepší na otáčivém hledišti, protože pasují lépe do přírody. Je tam víc prostoru a hlavně se mohou objevit skuteční komedianti 
s artistickými čísly.

Narodila jste se v Budějovicích. Co vás tu přivedlo ke zpívání?
Já jsem zpívala asi vždycky. Chodila jsem do souboru Jitřenka a pan sbormistr Dubský mě vycepoval. Pak jsem chtěla na populární zpěv, ale naši řekli, že se musím nejdřív naučit klasiku. Nastoupila jsem tedy do Prahy k paní Libuši Domanínské a tam zůstala dodnes. Chytlo mě to a už nechtěla měnit.

Nyní účinkujete ve více divadlech: v Českých Budějovicích, Praze, Liberci, Plzni a Ostravě, kde máte stálé angažmá. Jak to můžete všechno zvládat?
Musím to zaťukat, ale nějak se to dá. Divadla jsou vstřícná, člověk si musí umět zařídit program a nebrat samozřejmě všechno. Někdy je to náročnější, třeba hned po udílení Jihočeských Thálií jsem v noci jela do Prahy, protože jsem se potřebovala dlouze vyspat a další večer vystupovat v Jakobínovi.

Které z divadel máte nejraději?
Miluji velkou scénu Národního divadla. Nejen proto, že je to prostě Národní, ale na té scéně se cítím moc dobře, úžasný prostor. Ostatní jeviště jsou také příjemná, ale samozřejmě vždy je důležité, jakou roli zpívám. Zatím mě ani neláká, že bych zakotvila jen v jednom divadle. Jsem ráda taková rozlítaná.

Liší se publikum ve městech?
Řekla bych, že ani ne. Mám štěstí, že v tuhle chvíli je publikum nakloněno. Je pravda, že někdy máme nízkou návštěvnost, ale to se týká většinou méně povedených inscenací. To se snažíme nevnímat, není příjemné zpívat před poloprázdným hledištěm.

Jaká role je vaše neoblíbenější?
Teď Traviata, protože se tam vyřádím. Je to báječná role herecky a myslím, že 
i pěvecky jsem do ní dozrála.

Na budějovické operní scéně vystupuje i Martin Šrejma 
a Yukiko Kinjo Šrejmová. Jaký je mezi vámi vztah?
Martin a Yukiko jsou manželé a já jsem si vzala Martinova bratra, takže jsem jejich švagrová. Být součástí takové rodiny je bomba. Navíc bydlíme všichni ve stejném domě, takže hlavně manžel je úplně nadšený.

V jaké městě jste doma?
Žiju v Praze. K Budějovicím mám ale pořád velký vztah, je to mé rodné město, vyrůstala jsem ve Vidově. Snažím se sem co nejvíc jezdit, protože tu mám rodinu.

A co děláte, když nezpíváte?
Odpočívám, peču, vařím, smažím, uklízím a věnuji se manželovi.

Autor: Andrea Zahradníková

20.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Podle Chovance by video s Forejtem měli prověřit státní zástupci

Praha - Státní zastupitelství by mělo prověřit, zda se kompromitující video, na němž je údajně zachycen končící šéf hradního protokolu Jindřich Forejt, nemělo sloužit k vydírání. Novinářům to dnes ve Sněmovně řekl ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Nahrávkou by se podle něj měl zabývat i Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) kvůli Forejtově bezpečnostní prověrce.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies