VYBERTE SI REGION

Milan Knížák: Undergroundová hudba už se stala druhem popu

Louny, Praha /ROZHOVOR, FOTOGALERIE/ - Na koncert několika undergroundových kapel, Knížákova Aktualu či Chadimova Tria, zve v neděli 9. prosince do Lucerna Music Baru lounské vydavatelství Guerilla Records.

6.12.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
3 fotografie
Knížák v Praze na akci Pocta českému undergroundu.

Knížák v Praze na akci Pocta českému undergroundu.Foto: Guerilla Rec.

„Před necelými 14 dny společně jsme vyprodali Archu, v neděli 9. prosince kapely Aktual Milana Knížáka (v rozšířené sestavě), Odvážní bobříci, Trio Mikoláše Chadimy a Sen noci svatojánské band vystoupí v Lucerna Music Baru. A to s posledním koncertem, který letos za lounské vydavatelství Guerilla Records pořádáme," sdělil šéf vydavatelství Vladimír Drápal. V rozhovoru odpovídal Milan Knížák, hudebník, skladatel, výtvarník…

Milane, co vás přimělo k veřejnému vystupování, když Aktual prakticky (až na dvě tři výjimky) čtyřicet let „spal"?
Určitě bych se k tomu sám nedostal. Nerad se vracím. Způsobil to nenápadný a umíněný mladý muž Jaroslav Riedel. Tak dlouho mě přesvědčoval, až jsem nakonec podlehl. Natočili jsme desku a teď dokonce i hrajeme.

Před rokem jste měli na festivalu Pocta českému undergroundu v Arše před vyprodaným hledištěm obrovský úspěch. Jaký jste měl pocit?
Samozřejmě, že mě to potěšilo. Měl jsem totiž pocit, že lidé netleskají z nostalgie, ale z nadšení. Řada z nich určitě tleskala proti své vůli, poněvadž média dělala po roce 1990 všechno, aby ze mne udělala monstrum, vládního přisluhovače a zrádce avantgardy.

Čeká vás koncert v Lucerna Music Baru. Bude to ojedinělé vystoupení, anebo chystáte „sem tam" zase vystupovat?
Nevím, jestli bychom měli omílat své vystoupení příliš dlouho, ale líbilo by se mi zahrát ještě v Bratislavě, protože Slovensko bylo tehdy součástí společného státu a tedy pod společným jhem.

Jak „svědomitě" se připravujete? Liší se dnešní příprava na koncert od zkoušek v minulosti?
Připravujeme se opravdu svědomitě, tak, jak to většině dědků v kapele život umožňuje. Ale současné zkoušky jsou spíše o domluvě než o drilu. Původní kapelu Aktual bylo třeba držet pevnou rukou, aby se z ní vůbec něco vyrazilo.

Dva umřeli, jeden…

Máte informace, co dělají vaši bývalí spoluhráči ze 60., 70. let?
Aktualem prošlo 14 lidí včetně mě. Dva umřeli, jeden je bezdomovcem ve Vídni, další propil byt a teď skomírá někde na vesnici, ještě další je zavřený za pornografii, blondýn Londýn ztratil rytmus. O ostatních nevím, jen Pěnkava se po letech probudil a posílá nám žertovné maily.

Vzpomínáte na tehdejší koncerty s Aktualem s nostalgií, či je to pro vás už uzavřená kapitola?
Nevzpomínám na koncerty Aktualu s nostalgií. Jen si stále víc a víc uvědomuji, jak obrovský rozdíl byl mezi námi a zbytkem scény. Když jsme poprvé hráli s Plastikama v Suché u Nejdku, tak jsme navlečeni v dlouhých řízách kopírovali Velvet Underground a až dlouho potom se začali pokoušet o vlastní tvorbu. Ke cti je jim třeba přičíst, že byli jediní, komu se naše hudba tehdy líbila. Zbytek obecenstva jsme museli skopávat z pódia.

Překvapuje vás, jak mnoho z těch přes čtyřicet let starých písní je aktuálních i dnes?
A s nástupem komunistů k moci budou ještě aktuálnější. Asi by to nemělo zůstat jen u zpívání. Proti pronikajícím komunistům bychom se měli začít vehementně bránit.

Máte v repertoáru i novinky? Ne-li, proč, neskládáte nové písně?
Napsal jsem píseň, kterou jsem chtěl použít jako přídavek, ale klukům z kapely se tak zalíbila, že ji okamžitě zařadili do běžného repertoáru. Jedná se o „Píp píp androš chcíp" a jako přídavek vybrali moji písničku ze začátku 90. let „Do víka nekopat". Skládám spousty věcí, především však komorní hudbu, v prvé řadě smyčcová kvarteta. Ale napsal jsem, po Aktuálním období, i řadu písniček (možná až 100), z nichž některé by kapela Aktual hrát mohla, ale mě to už moc nezajímá. Připadá mi, že undergroundová hudba se stala druhem popu.

Bigbeat mě nezajímal

Uvědomil jste si, jak vaše nonkonformní (to hudební, resp. „nehudební") vystupování koncem 60. let ovlivnilo celou českou nezávislou scénu a inspirovalo celý český underground k novému projevu (Plastici, DG 307, Umělá hmota…)? Jak k tomu dojde, že je někdo „první"?
To nevím. Mně se to stalo několikrát. Např. jsem považován za otce tzv. „Broken music", což je mimochodem můj termín z roku 1965. Nezajímal mě příliš bigbeat. Beatové koncerty, které jsem navštívil, bych spočítal na prstech jedné ruky. Zajímalo mě sdělení a to naléhavé sdělení, a jelikož jsme neměli téměř žádnou aparaturu a ani peníze, za které bychom si ji mohli pořídit, vymýšlel jsem způsoby, jak dosáhnout hodně barevného rámusu. Z toho vzniklo něco, co ještě dnes vypadá hodně jinak než zbytek hudby.

Je pro vás hudba inspirací? Pouštíte si ji třeba při malování? Pokud ano, jakou?
Nevím, jestli mě hudba inspiruje. Asi ne, ale poslouchám ji především v autě, a to výhradně hudbu takzvaně vážnou. Miluji ranou modernu, ale poválečné výboje mi nejsou cizí. Z populární oblasti mě fascinují stará blues. Ale to je vlastně lidová hudba.

Má cenu vydávat hudbu z dob totality - před rokem 1989, má vůbec ještě dnes posluchači, zejména mladému, co říct?
Nemyslím si, že tahle otázka má smysl. Sám miluji hudbu barokní a vůbec nepociťuji její starobylost. V některých Bachových skladbách dokonce nacházím to, co současné hudbě chybí. Je určitě spousta hudebních skladeb z minula, které nemá cenu znovu vydávat, poněvadž byly zbytečné už v době svého vzniku. Ale jsou věci, které nestárnou, protože mají v sobě stále velkou porci energie.

Je podle vás hudba a možná umění vůbec, které vzniká z vnitřního přetlaku nezávisle na diktátu doby - trh, ideologie apod. -, nějak jiná, nadčasová?
Je mi jedno, jestli dílo vzniklo jako útok proti establishmentu nebo jako jeho produkt. Znám mnoho umělců minulosti, jejichž díla dnes bez problému klademe vedle sebe, i když někteří z nich byli z té, jiní z opačné strany společenského spektra. Je to o energii v díle skryté…
Nejkrásnější by pro mě bylo, kdybychom uměli udělat dílo bez tlaku, bez protestu, jen z prosté životní radosti. A zase by ta radost nemusela být extatická, to znamená, že dílo by vznikalo za normálních okolností ničím neohrožováno, ničím neprotežováno. To už jsme se asi odnaučili.

Píši zběsile noty

U vydavatelství Guerilla Records jste vydal dvě CD, každé jiné. Máte ještě nějaké plány ohledně vydání svých písní?
V posledním desetiletí píši zběsile noty. Vznikla spousta komorních skladeb většinou smyčcových kvartetů, z nichž třináct jsem připravil do tisku, aby je mohli případní zájemci hrát. Průběžně píši písně, jen tak, bez představy o provedení. Určitě bych rád nahrál a vydal alespoň některé z novějších kompozic. Ale protože jsou závislé na profesionálním provedení jinými muzikanty a některé jsou technicky dost obtížné, je to zatím mimo mé možnosti. Desky, které jsem vydal u Guerilla Records, mám rád, zvláště „Broken tracks", poněvadž ukazují několik fragmentů mé práce tak, jak ji většina českých posluchačů nezná.

Posloucháte vůbec své skladby? Řada lidí si myslí, že jsou „neposlouchatelné"…
Své skladby poslouchám docela rád, ale na rozdíl od vaší řady lidí mě stále překvapuje, jak jsou tradiční. Hodně totiž pracuji s melodií a klasickou harmonií, i když rád občas vybočím.

VLADIMÍR DRÁPAL

Autor: Redakce

6.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Babiš: Daňové změny podle ČSSD vyženou z Česka úspěšné firmy a lidi

Praha - Daňové změny, o kterých uvažuje ČSSD, by z Česka vyhnaly úspěšné lidi a firmy. Uvedl to ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Sociální demokraté chtějí voliče zaujmout především progresivní daní. Z dnešního jednání širšího vedení ČSSD zní také myšlenka, že ANO a sociální demokracie budou hlavními a jedinými uchazeči o vítězství v příštích volbách do Sněmovny. "Nechápu, proč mě a mé hnutí premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) pořád kritizuje," uvedl Babiš.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies