Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dramaturg Jan Kunze: Přišel jsem tu o pár iluzí, lidé jsou ke změnám skeptičtí

Opava /ROZHOVOR/ - Opavská kulturní organizace (OKO) zajišťuje Opavanům kulturní vyžití už čtyři roky. Za tu dobu vystřídalo třikrát vedení a nevyhnulo se ani kritice. Přesto, jak se zdá, funguje. A to bez větších problémů. Koncerty jsou plné, výstavy lidi zajímají. Oslovili jsme zdejšího dramaturga Jana Kunzeho, který stál nejen u zrodu kulturní organizace, ale také Obecního domu, abychom se ho na čtyřletou cestu opavskou kulturou zeptali.

10.4.2013
SDÍLEJ:

Jan KunzeFoto: archiv

Jaké byly čtyři roky v OKO a co je pro vás největší zkušenost?

Byly to čtyři roky tvrdé práce, a zvlášť náročné bylo období rekonstrukce Obecního domu a poté Domu umění. To asi zároveň vnímám jako svoji největší a nejdůležitější zkušenost. Obrovskou zásluhu na tom mají někteří dnes už bývalí zaměstnanci OKO a také lidé z Magistrátu města Opavy. Ti všichni tam tehdy nechali kus sebe.

Do této chvíle jste pracoval celkově pod třemi ředitelkami. Pod kterou se vám pracovalo nejlíp?

Každá měla svoje specifika. Myslím, že všechny, které jsem zažil, to s OKO myslely dobře, bohužel ne všechny kroky a nápady se vždycky ukázaly jako šťastné.

Vy sám jste nikdy neuvažoval, že byste zasedl do ředitelského křesla? Přece jen jste v něm dočasně seděl…

Neuvažoval, protože rád kulturu přímo vytvářím, ať už jako dramaturg nebo jako umělec. Vedení organizace jsem si opravdu na tři měsíce vyzkoušel, ale zabývat se ekonomickou a personální stránkou věci není nic pro mě. Já chci být ve styku s živou kulturou, to je to, co umím a co mě baví.

Dá se říct, že vás práce v OKU poznamenala i nějak negativně?

Pravda je, že jsem přišel o některé iluze. Zjistil jsem, že dobrý úmysl nemusí být vždy přijímán kladně a že někteří lidé mají potřebu negovat ho už z principu. Ale takových lidí naštěstí není moc, jsou jenom obdivuhodně hlasití a úporní.

Z čeho si myslíte, že tato negace plyne?

Z nepochopení smyslu a poslání OKO. Už od vzniku Obecního domu je nám podsouváno, že chceme mít v Opavě monopol na kulturu nebo že snad dokonce chceme nějakým způsobem „nařizovat" podobu zdejšího kulturního dění. Nic takového se neděje a nikdy nedělo. Fungujeme do značné míry jako servisní organizace, která poskytuje prostory, technické zázemí i finanční podporu různým místním provozovatelům kultury mimochodem z velké části zajišťujeme provoz obou hlavních městských festivalů, které by se dnes už bez technického a organizačního zázemí OKO neobešly. Pokud jde o kulturní program přímo vytvářený OKO, zde se snažíme o žánrově pestrou programovou skladbu, protože tak to určuje naše zřizovací listina. Proto v Klubu Art uvidíte jazz, alternativní hudbu i popové kapely, proto v našich galeriích najdete staré umění, současnou výtvarnou tvorbu i divácky vděčné výstavy, jako je například ta současná „burianovská". Historická expozice zase pořádá tematické výstavy a hojně navštěvované přednášky a besedy, odborné i popularizační myslím si, že tak by měl fungovat kulturní prostor provozovaný a dotovaný městem.

I tak ale přece ty výtky musely z něčeho vzejít…

Málokdo z našich kritiků si dokáže představit, jak obrovský projekt byla třeba rekonstrukce a zprovoznění Obecního domu jako víceúčelového prostoru. S ničím takovým tady v Opavě neměl nikdo přímé zkušenosti, a teď nemluvím jen o zaměstnancích OKO, ale i o zadavateli, jímž bylo město. V některých věcech jsme se učili za pochodu a přirozeně jsme se nevyhnuli chybám, to nepopírám. Navíc samotné zřízení OKO představovalo dost zásadní změnu v kulturní politice města a je známo, že lidé bývají ke změnám nedůvěřiví a skeptičtí. Nicméně žádný z tehdy velmi populárních katastrofických scénářů se nenaplnil, vždyť pokud by měly být pravdivé všechny ty fámy o údajně naprosto zpackané rekonstrukci, musel by přece Obecní dům už dávno spadnout! Je ale pravda, že důvěru veřejnosti jsme si získávali dlouho a pomalu, a to věčné střídání ve vedení organizace nám v tom bohužel nijak nepomohlo.

Hodně se také mluvilo o tom, že OKO opouštějí partneři.

To je další z populárních pohádek „o zlém OKU". Organizace spolupracuje s bezmála čtyřiceti opavskými i mimoopavskými institucemi, firmami a zájmovými skupinami. Pokud vím, spolupráci s námi rozvázalo pouze jedno občanské sdružení  - takže vidíte, jaký má celá ta údajná kauza komický rozměr. Z té rozvázané spolupráce jsme neměli a dodnes nemáme radost, ale jsme dospělí lidé a nemůžeme přijmout komunikaci prostřednictvím nátlakových akcí vedených přes média.

Takže se domníváte, že OKO špatnou pověst nemá?

Jak už jsem naznačil, jsem přesvědčen, že ta špatná pověst je do značné míry nezasloužená, ale všemožně se snažíme ten nelichotivý obraz napravit. Myslím, že veřejnost už poznala (a všechny proběhlé audity prokázaly), že jsme standardně fungující organizace a ne nějaká díra na peníze, která nenabízí žádnou protihodnotu. Za celou dobu relativně krátké existence OKO jsme uspořádali nebo technicky zajistili několik set akcí, jsme spokojeni s návštěvností, máme pozitivní reakce z řad odborné veřejnosti a třeba Art má mezi českými kapelami renomé jednoho z nejlepších hudebních klubů mimo Prahu.

Je něco, co byste chtěl na kulturní organizaci zvláště vyzdvihnout?

Určitě je to skvělý tým, který v organizaci v současné době pracuje. Vedoucí historické expozice Kateřina Vojkůvková a její nasazení pro věc jsou vždy inspirací, stejně tak grafička Eva Dokoupilová. Obrovský zájem o edukační programy pro školy a školky zase svědčí o dobré práci našich edukátorek Simony Juchelkové a Lenky Přibylové. Nicméně v OKO pracuje spousta dalších lidí, kteří svoji práci berou vážně a dělají všechno proto, aby byli návštěvníci spokojeni.

Autor: Klára Jarošová

10.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.
13

Facebooku hrozí pokles uživatelů, mladí používají jiné sítě

Play off Ligy mistrů mezi SK Slavia Praha a APOEL FC, hrané 23. srpna v Praze.
8

Slavia nedobyla Ligu mistrů. Tvrdík zuřil: Ostuda, fraška

Hrozba terorismu: V Rotterdamu zrušili koncert, našli auto s plynovými lahvemi

Nizozemská policie se dnes rozhodla zrušit kvůli teroristické hrozbě koncert americké rockové skupiny Allah-Las v Rotterdamu. Nedaleko místa konání se totiž našla dodávka se španělskou poznávací značkou. V ní byly plynové bomby.

AKTUALIZOVÁNO

Paraglidista zemřel při pádu na pole. Záchranáři ho oživovali marně

Ačkoliv téměř čisté nebe nad Břeclavskem ve středu ozařovalo slunce, let pro jednoho z účastníků tamního evropského šampionátu v motorovém paraglidingu skončil smrtí. Prestižní akci konanou na letišti v Břeclavi poznamenala tragická nehoda.

Do Německa se vrátila část zlatého pokladu, ukrytá před Rusy v zahraničí

Německá ústřední banka ve středu oznámila, že se jí podařilo tři roky před plánovaným temínem dokončit iniciativu, na jejímž základě se vrací do Německa polovina německých zlatých rezerv, ukrytých během studené války v zahraničí.

Britský soud rozhoduje o vině mladého cyklisty, který srazil a usmrtil chodkyni

Před britským soudem v Londýně se začal projednávat případ dvacetiletého cyklisty Charlieho Allistona, který loni v únoru srazil na kole čtyřiačtyřicetiletou Kim Briggsovou, když přecházela silnici. Matka dvou dětí podlehla pár dnů po nehodě vážnému zranění hlavy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení