Když jsem poprvé slyšel hit Mauglí (polovina 70. let), říkal jsem si: „Takový má kapela jednou za život.“ Pak ale přišla krásná Píseň o jablku (1978)… Která z písní Progres 2 je pro vás zásadní a proč?

Určitě jsme nebyli typická „hitová“ kapela. Ale žijeme na Moravě, tak máme zpěvné melodie tak nějak v sobě. Myslím, že těch „hitů“ bylo dokonce víc, nedělám moc rozdíly, kupodivu je mám rád pořád skoro všechny.

Podle legendy Petr Janda viděl vaši rock operu Dialog s vesmírem a udělal s Olympikem pořad Prázdniny na Zemi. Je to pravda? A když ano, není to radost, být tu první?

Říkalo se to, tušili jsme to – a Petr mi to nakonec jednou potvrdil. Viděl náš Dialog a „trošku“ ho to inspirovalo. Nicméně, je to už dávno a nejen naše prvenství je zapomenuto…

Je pro vás důležité představovat dnes skladby z Dialogu a Třetí knihy džunglí s projekcemi a diáky?

Pro nás asi už ani ne, ale rádi bychom potěšili fanoušky – pamětníky, kteří si to žádají. A taky na nás často chodí i hodně mladých, a ti o našich projektech slyšeli jen legendy.

#nahled|https://g.denik.cz/96/0a/x_barva3110_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/96/0a/x_barva3110.jpg|Obal CD Dialog s vesmírem#

Máte dnes lepší techniku než v 80. letech? Tehdy ji asi dost nahrazoval zápal a nadšení, ne?

Samozřejmě, se současnou technikou je to jednodušší. Naplno bychom ji dnes asi využili hlavně pro nějaký nový projekt. Ale k podobnému typu scénických pořadů už se asi vracet nebudeme. To už je asi víc téma pro mladou kapelu.

Začátkem 90. let vydal Monitor v reedici vaše CD a představili jste živě i na EP písničky z desky. Vyšla?

Těch písní bylo jen pár a na novou desku to ani nestačilo. Nikam ale nespěcháme, třeba se ještě motivace i chuť k novému albu najde. Mezitím vydalo vydavatelství FT Records prakticky všechny naše desky i s různými bonusy.

Jaký byl pocit, oblékat kostým astronauta a hrát příběh Dialogu s vesmírem? Někdo by si mohl připadat jako rocková hvězda a la David Bowie či Peter Gabriel…

Vždyť jsme tehdy žili v hermeticky uzavřeném „komunistickém lágru“. O tom tak trochu je i děj Dialogu. Kosmonaut využije svého kosmického letu, dobrovolně opouští Zemi, aby hledal ve vesmíru něco lepšího, spravedlivějšího… Měl jsem spíš pocit, že zpívám o aktuálním problému. I můj táta emigroval v roce 1968 a s komunisty jsem měl (nejen) kvůli tomu celou dobu velké problémy. O podobných zahraničních scénických projektech jsme ale měli tenkrát jen opravdu mlhavé informace.

A co kapela – byli jste jako Ping Floyd, Genesis či Yes? Byli vaším zdrojem inspirace? Či jste spíš navazovali na československé kapely Synkopy, Modrý efekt, Collegium Musicum?

Myslím, že jsme šli svojí cestou.

Občas se sami muzikanti „přistihnou“ při kopírování svých vzorů. Podařilo se to i vám a písně jste se zbavili či ještě takovou máte?

O žádné vědomé „krádeži“ nevím. Ale je možné, že někde třeba něco nevědomky při poslechu v paměti uvízne. Mám ale i dokonce opačnou zkušenost. Nějaký fanoušek mě upozornil na kopii mé skladby u poměrně známé zahraniční kapely. A ta moje je evidentně mnohem starší, ale samozřejmě do žádného soudního sporu asi nepůjdu. I když mi dokonce právník, specialista na hudební právo, dával velké šance na výhru.

#nahled|https://g.denik.cz/96/0a/cb_prog_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/96/0a/cb_prog.jpg|Skupina Progres 2 na koncertě#

Režim se v 70. a 80. letech s hudebníky nemazlil, vy jste museli text písně Heroin ze sci-fi příběhu „odtextovat“ – slova „Náš pán je heroin“ jste v působivé písni nahradili mručením. Co vám ještě cenzura dělala?

To je zrovna ta skladba, o které jsem právě mluvil. Protože jsme ji museli po zákazu textu natočit jen jako instrumentálku, vyšla potom na nějakém speciálu v Anglii. Takže je možné, že ji v Anglii mohli slyšet. Problémů s komunistickou cenzurou bylo někdy až moc, v mém případě vedly dokonce k úplnému zákazu vystupování. Jsem moc rád, že už je to pryč a raději na to nevzpomínám.

Chápali jste nevraživost režimu? Problémy Země jste přenesli do vesmíru , čeho se báli? Že by si mládež s vámi zpívala „Náš pán je heroin“?

Taková byla doba. V jednom kraji jsme dostali cenu za nejlepší nový hudební pořad, v druhém kraji ale někdo objevil to „emigrační“ téma a zakázal nám tam koncerty.

No a „Heroin“ ? Cenzorům zřejmě stačilo jen to slovo.

Chytřejší si možná uvědomili, že je to nejen o tom, jak mocné drogy můžou někoho ovládat, ale taky jak lze vlastně všeho zneužívat.

Odešel jste z Progres 2 po Dialogu za dramatických okolností? A trvalo roky, než jste s kapelou našel společnou řeč, začali jste vzpomínat?

To bych dnes ani nekomentoval. Hrajeme už zase hodně dlouho spolu, dokonce asi v nejsilnější sestavě v historii. Umožňuje nám hrát skladby ze všech období, ze všech našich alb, ze všech projektů.

Co čeká návštěvníky Dočesné? Je to svátek, můžete–li uvést program ve velkém stylu se vším všudy?

Zahrajeme průřez celou naší hudební historií. Některé písně navíc také mimořádně s hostující dechovou sekcí. A po mnoha letech poprvé předvedeme výjimečně ukázku ze scénického projektu Dialog s vesmírem v původní audiovizuální podobě.

Jaké mají Progres 2 plány do budoucna? Budou se už jen ohlížet, nebo se dočkáme i novinek?

To už jsem naznačil. Nemáme teď žádné konkrétní plány. Prostě si spolu občas rádi zahrajeme a třeba ještě něco nového vznikne. Vždyť jsme ještě docela mladí kluci.

Vyšlo od Progres už vše, co mohlo? Či se ještě dočkáme překvapení?

Připravujeme biografickou knížku o kapele, nějaké nevydané věci se určitě taky najdou … a třeba i něco nového.