Právě, projekt si vzal za cíl prozkoumat, jaké tendence jsou v současném českém a americkém umění. K jakému závěru jste s organizátory došli, co jste si z něj odnesla?

Miřenka mě propojila se zmíněnou mladou zemitou performerkou Tendayi Kuumba z Brooklynu, jejíž domovská scéna je taneční soubor Urban Woman Bush, typický reflexí afrických kořenů v mnoha kulturách a dotýkající se sociálně-politických problematik. Letěla jsem do New Yorku s – pro mě typickou – obavou a předsudky, jestli zrovna já obstojím vedle amerického sebevědomí a vůbec temperamentu Tendayi. Objevila jsem ale velice pozitivní, slunečnou, magickou a v projevu temnou tanečnici, která byla vůči mé plachosti trpělivá, a společná práce fungovala na vzájemných empatiích. Obě rezonujeme v mnoha tématech, jak se cítíme ohrožené tlaky médií, manipulací se strachem, podněcováním nenávisti a frustrací v lidech, a cítíme je v zrcadle a historii našich rodin a strachu o budoucnost. Naší jedinou schopností je léčit svět tím, co umíme a děláme to s láskou. Takže projekt Prague-New York Effects má pro mě velký význam.

Co vás vlastně na propojení hudby a tance baví, z čeho ten zájem pramení? Připomeňme, že jste odjela i evropské turné s tanečním představením One Step Before the Fall divadelního souboru Spitfire Company.

No, Spitfire Company mě díky výzvě pracovat na představení One Step Before The Fall nakoplo v mé solitérské poloze. Představení jsou hudebně živě hraná, nejsou předehraná, tedy se v nich odráží napětí a koncentrace díky nutnému napojení na tanečnici. A vizuální vjem tance či pohybu, kterým performerky vyjadřují emoce, je prostě inspirující a otevírá nové možnosti imaginace.

Teď se pro změnu rozjedete na koncertní turné čítající dvacet zastávek (z toho dvě na Slovensku) – to je docela velká porce, ne?

Jsem muzikant a živé hraní je pro mě velice důležité i pro přežití. Proto se snažím žít hudebně paralelní životy, mezi kterými osciluju – kapela Baromantika, mé solitérské koncerty či divadlo… Je nutné, aby mě cestování s hudbou furt bavilo, měla se nač těšit, nesnáším stereotyp. To cestování je na tom vlastně to nejstereotypnější, ale bohužel neoddělitelné.

Turné prý darujete sobě i fanouškům k vašim čtyřicátým narozeninám, které jste oslavila koncem loňského roku. Proč jste zvolila koncept, že někde půjde o sólové koncerty a jinde zahrajete s Baromantikou?

Na opulentní turné nemám prostředky a kapela Baromantika potřebuje velkorysejší prostory i technické podmínky k odehrání kvalitního koncertu, čímž náklady na realizaci vystoupení prostě rostou. Míst, kam můžeme s Baromantikou přijet, je tedy míň. Baromantika musí nekompromisně naživo dobře znít. Se sólovým programem můžu hrát i na hodně malých místech, kam jsou lidé za hudbou zvyklí chodit, a já sama jsem technicky víc flexibilní.

V Praze, Brně a Ostravě nabídnete speciální koncerty s názvem Oslava života. Trochu je přibližte.

S Baromantikou hrajeme během jara víc koncertů, ale těmi vlajkovými jsou právě ty, které jsme pojmenovali Oslava života. Sdílíme spolu už čtvrtý rok – vydali jsme tři alba, dvě původní studiovky a jeden živák. Máme silný repertoár, na jaro chystáme novinku, lehkou retrospektivu a vizuálnější atmosféru. V Brně v klubu Sono je navíc signifikantní baromantické propojení s kapelou Longital v jejich nové skladbě, což by mělo být vrcholem společného dvojkoncertu. Mé sólové koncerty zas budou infikované hudebními krajinami, které jsou typické pro moje zmiňované divadelní projekty, jichž jsem součástí.

Představíte i něco z nových nápadů, kterými rezonujete. Dá se z toho usuzovat, že pomalu pracujete na dalším materiálu?

Jo jo, je to tak. Mám vizi, která je ještě trochu v mlze, už nějaký čas ale probíhá hledání, jak své nápady realizovat a zaznamenat. Živé hraní je taky součástí hledání a dobrou reflexí. Takže hurá na cesty…

Mimochodem – byla pro vás čtyřicítka v něčem zlomová?

Musím to trochu odlehčit… Když se tak dívám do zrcadla, tak je asi čas pořídit si účinnější pleťovou kosmetiku, začít své tělo více hýčkat, naučit se ve volných chvilkách relaxovat a vypouštět, co mě zbytečně stresuje. Na to už nesmí být prostor.

Koncerty
17. 2. Ústí nad Labem sólo
19. 2. Černošice sólo
25. 2. Plzeň s Baromantikou
26. 2. Unhošť sólo
4. 3. Cvikov s Baromantikou
5. 3. Liberec sólo
9. 3. Znojmo sólo
11. 3. Vroutek sólo
18. 3. Moravská Třebová sólo
19. 3. Opava sólo
29. 3. Ostrava s Baromantikou
30. 3. Brno s Baromantikou
31. 3. Pardubice sólo
4. 4. Praha (Akropolis) s Baromantikou
5. 4. Mladá Boleslav s Baromantikou
14. 4. Olomouc sólo
15. 4. Bratislava sólo
16. 4. Půchov sólo
20. 4. Karlovy Vary sólo
21. 4. Beroun sólo