VYBERTE SI REGION

Lenka Dusilová: Snažím se žít hudebně paralelní životy, mezi kterými osciluju

Praha /ROZHOVOR/ – New York, Washington, Praha – Lenka Dusilová je v jednom kole. Ve zmíněných městech právě absolvovala společně s tanečnicí Tendayi Kuumba vystoupení v rámci projektu Českého centra Prague-New York Effects. Jaké má čerstvé dojmy? „Mám pocit, že se nám s Tendayi podařilo dát dohromady v krátkém vymezeném čase smysluplné, svobodné a upřímné představení, až je mi líto, že se více hrát nebude. Klaním se Miřence Čechové a lidem v Českém centru v New Yorku za nápad a entuziasmus vytvořit půdu pro vznik něčeho nového a svobodného mezi umělci obou krajin, co reflektuje současnost a světy umělců, kteří se v Prague-New York Effetcs setkávají," říká Lenka Dusilová.

15.2.2016
SDÍLEJ:

Zpěvačka Lenka Dusilová.Autor: archiv zpěvačky

Právě, projekt si vzal za cíl prozkoumat, jaké tendence jsou v současném českém a americkém umění. K jakému závěru jste s organizátory došli, co jste si z něj odnesla?

Miřenka mě propojila se zmíněnou mladou zemitou performerkou Tendayi Kuumba z Brooklynu, jejíž domovská scéna je taneční soubor Urban Woman Bush, typický reflexí afrických kořenů v mnoha kulturách a dotýkající se sociálně-politických problematik. Letěla jsem do New Yorku s – pro mě typickou – obavou a předsudky, jestli zrovna já obstojím vedle amerického sebevědomí a vůbec temperamentu Tendayi. Objevila jsem ale velice pozitivní, slunečnou, magickou a v projevu temnou tanečnici, která byla vůči mé plachosti trpělivá, a společná práce fungovala na vzájemných empatiích. Obě rezonujeme v mnoha tématech, jak se cítíme ohrožené tlaky médií, manipulací se strachem, podněcováním nenávisti a frustrací v lidech, a cítíme je v zrcadle a historii našich rodin a strachu o budoucnost. Naší jedinou schopností je léčit svět tím, co umíme a děláme to s láskou. Takže projekt Prague-New York Effects má pro mě velký význam.

Co vás vlastně na propojení hudby a tance baví, z čeho ten zájem pramení? Připomeňme, že jste odjela i evropské turné s tanečním představením One Step Before the Fall divadelního souboru Spitfire Company.

No, Spitfire Company mě díky výzvě pracovat na představení One Step Before The Fall nakoplo v mé solitérské poloze. Představení jsou hudebně živě hraná, nejsou předehraná, tedy se v nich odráží napětí a koncentrace díky nutnému napojení na tanečnici. A vizuální vjem tance či pohybu, kterým performerky vyjadřují emoce, je prostě inspirující a otevírá nové možnosti imaginace.

Teď se pro změnu rozjedete na koncertní turné čítající dvacet zastávek (z toho dvě na Slovensku) – to je docela velká porce, ne?

Jsem muzikant a živé hraní je pro mě velice důležité i pro přežití. Proto se snažím žít hudebně paralelní životy, mezi kterými osciluju – kapela Baromantika, mé solitérské koncerty či divadlo… Je nutné, aby mě cestování s hudbou furt bavilo, měla se nač těšit, nesnáším stereotyp. To cestování je na tom vlastně to nejstereotypnější, ale bohužel neoddělitelné.

Turné prý darujete sobě i fanouškům k vašim čtyřicátým narozeninám, které jste oslavila koncem loňského roku. Proč jste zvolila koncept, že někde půjde o sólové koncerty a jinde zahrajete s Baromantikou?

Na opulentní turné nemám prostředky a kapela Baromantika potřebuje velkorysejší prostory i technické podmínky k odehrání kvalitního koncertu, čímž náklady na realizaci vystoupení prostě rostou. Míst, kam můžeme s Baromantikou přijet, je tedy míň. Baromantika musí nekompromisně naživo dobře znít. Se sólovým programem můžu hrát i na hodně malých místech, kam jsou lidé za hudbou zvyklí chodit, a já sama jsem technicky víc flexibilní.

V Praze, Brně a Ostravě nabídnete speciální koncerty s názvem Oslava života. Trochu je přibližte.

S Baromantikou hrajeme během jara víc koncertů, ale těmi vlajkovými jsou právě ty, které jsme pojmenovali Oslava života. Sdílíme spolu už čtvrtý rok – vydali jsme tři alba, dvě původní studiovky a jeden živák. Máme silný repertoár, na jaro chystáme novinku, lehkou retrospektivu a vizuálnější atmosféru. V Brně v klubu Sono je navíc signifikantní baromantické propojení s kapelou Longital v jejich nové skladbě, což by mělo být vrcholem společného dvojkoncertu. Mé sólové koncerty zas budou infikované hudebními krajinami, které jsou typické pro moje zmiňované divadelní projekty, jichž jsem součástí.

Představíte i něco z nových nápadů, kterými rezonujete. Dá se z toho usuzovat, že pomalu pracujete na dalším materiálu?

Jo jo, je to tak. Mám vizi, která je ještě trochu v mlze, už nějaký čas ale probíhá hledání, jak své nápady realizovat a zaznamenat. Živé hraní je taky součástí hledání a dobrou reflexí. Takže hurá na cesty…

Mimochodem – byla pro vás čtyřicítka v něčem zlomová?

Musím to trochu odlehčit… Když se tak dívám do zrcadla, tak je asi čas pořídit si účinnější pleťovou kosmetiku, začít své tělo více hýčkat, naučit se ve volných chvilkách relaxovat a vypouštět, co mě zbytečně stresuje. Na to už nesmí být prostor.

Koncerty
17. 2. Ústí nad Labem sólo
19. 2. Černošice sólo
25. 2. Plzeň s Baromantikou
26. 2. Unhošť sólo
4. 3. Cvikov s Baromantikou
5. 3. Liberec sólo
9. 3. Znojmo sólo
11. 3. Vroutek sólo
18. 3. Moravská Třebová sólo
19. 3. Opava sólo
29. 3. Ostrava s Baromantikou
30. 3. Brno s Baromantikou
31. 3. Pardubice sólo
4. 4. Praha (Akropolis) s Baromantikou
5. 4. Mladá Boleslav s Baromantikou
14. 4. Olomouc sólo
15. 4. Bratislava sólo
16. 4. Půchov sólo
20. 4. Karlovy Vary sólo
21. 4. Beroun sólo

Autor: Gabriela Kováříková

15.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO
Schůze sněmovní vyšetřovací komise k reorganizaci policie 28. července v Praze. Olomoucký vrchní státní zástupce Ivo Ištvan.

Vyšetřovací komise dostala Šlachtovu zprávu o reformě policie

Praha - Šéf olomouckého vrchního státního zastupitelství Ivo Ištvan dnes předal sněmovní vyšetřovací komisi k reorganizaci policie čtyřicetistránkový dokument, který vypracoval bývalý šéf ÚOOZ Robert Šlachta. Žalobce novinářům po 3,5 hodinové výpovědi řekl, že poslancům poskytl všechny informace k reformě policie a odpověděl na jejich otázky. Komise jedná podruhé, vyslechnout dnes chce ještě Šlachtu.

Renata Vesecká po téměř dvou letech odchází z ERÚ

Praha – Bývalá nejvyšší státní zástupkyně Renata Vesecká (56) v září na vlastní žádost odejde z Energetického regulačního úřadu (ERÚ), kde působila téměř dva roky. Dnes o tom informoval server E15. Vesecká byla od listopadu 2014 místopřed­sedkyní ERÚ, od loňského června zastává místo ředitelky odboru.

Soud zrušil pokutu jihlavskému klubu za nevpuštění Romů

Brno – Krajský soud v Brně zrušil pokutu 200.000 korun, kterou předloni uložila jihlavské společnosti JOLS Česká obchodní inspekce za údajnou diskriminaci Romů, kterým byl v roce 2014 údajně odepřen vstup do jednoho z místních klubů. Firma se bránila tím, že lidé, které do klubu nevpustila, dělali v minulosti problémy a že vstup Romům do klubu paušálně neodmítá. Soud pokutu zrušil pro chyby v postupu inspekce, zjistila redakce z rozsudku. Redakce požádala ČOI o reakci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.