VYBERTE SI REGION

Paul McCartney se schovává za Hasiče

Praha - Bývalý člen skupiny Beatles se už potřetí schoval za pseudonym The Fireman.

22.10.2008
SDÍLEJ:

Ten, kdo na albu Electric Arguments slyší ozvuky dávných písní skupiny Beatles, je na správné cestě odkrýt zbrusu novou elektronickou záhadu tajemného Firemana.Foto: REUTERS

Na první poslech se zdá, že album Electric Arguments dal dohromady některý ze zkušených „dýdžejů“, operujících na současné taneční scéně. Zkrátka DJ Hasič. Ale modří už vědí, že za tímto pseudonymem se skrývá věčný pokušitel experimentálních žánrů Paul McCartney. Je to vážně pravda.

Někdejší zpěvák, baskytarista a skladatel legendárních Beatles se snažil překračovat hranice uměleckých forem odjakživa: už v šedesátých letech filmoval avantgardní snímky, roku 1965 marně usiloval o natočení elektronické verze své balady Yesterday a o čtyři roky později se nadšeně vrhl do zakládání Zapple, experimentální pobočky beatlovského vydavatelství Apple Records.

Není všechno zlato, co se třpytí, a tak ani hlava Sira Paula neplodí samé skvělé nápady. Některá vystoupení z jeho zažité role se mu vysloveně nepovedla. Ztroskotal například na poli vážné hudby – ani jednomu z jeho čtyř symfonických „děl“ se od odborné veřejnosti nedostalo uznání. Také jako básník spíš pohořel než uspěl. Nicméně v elektronické muzice se mu docela daří, a i když nejde o nic převratného, nové CD jeho alter ega Firemana je důkazem, že k tomuto tématu má když ne co říci, pak alespoň co dodat.

Mrkev a celer

Popravdě řečeno, pod značkou The Fireman se neskrývá pouze McCartney, ale také producent Youth, známější coby jeden ze tří zakládajících členů britské postpunkové kapely Killing Joke. Právě on dokáže starého dobrého „Maccu“ zasadit do kontextu moderní doby, a to tak dokonale, že ho nepoznají ani nejvěrnější z věrných. Aktuálnímu projektu předcházely Firemanovy méně úspěšné nahrávky Strawberries Oceans Ships Forest (1993) a Rushes (1998). V prvním případě šlo o remixy McCartneyho starší hudby, které se zvrhly v samostatné album. (Zprvu ani nikdo nevěděl, že jde o nahrávku ex-Beatla.) Podruhé už ti dva od začátku počítali se zbrusu novou experimentální tvorbou.

Do výčtu položek v „Hasičově“ diskografii musíme započítat i Liverpool Sound Collage z roku 2000, která byla koncipována jako zvukový hold autorově rodnému městu. Na této koláži se podílela i welšská rocková skupina Super Furry Animals, které McCartney o rok později oplatil návštěvu při natáčení její desky Juxtapozed With U. V jedné z písniček chroupe do rytmu mrkev a celer. Pěkná kombinace odkazu Johna Cage a Maccova vegetariánství…

Třináct písní za třináct dní

Třetí a nejnovější CD dua The Fireman (pseudonym odkazuje na Paulova otce, jenž byl dobrovolným hasičem) se ale nese v trochu jiném duchu než předchozí hokuspokusy. Víc než cokoli jiného totiž připomíná regulérní album z McCartneyho dílny. Poprvé ve Firemanově historii se zde zpívá, a klobouk dolů, protože zpěvákův výraz je v každé skladbě úplně jiný. V úvodním nářezu Nothing Too Much Just Out Of Sight nasazuje vykřičený „rokenrolový“ hlas, jenž mu tak slušel na prvních deskách Beatles. V následujícím old-timeswingu Two Magpies chraptí jak větry ošlehaný bluesman. V třetí písni Sing The Changes podává výkon hodný Bruce Springsteena.

V dalším songu Travelling Light hrozně připomíná temný projev frontmana kapely Tindersticks. Pak je tu Highway, typicky dylanovský odpich, jak vystřižený z pohodových alb superskupiny Traveling Wilburys. Mimochodem, CD Electric Arguments vzniklo rovněž tak spontánně: Paul a Youth měli hotovo třináct písní za třináct dní – každý den složili a nahráli jednu, aniž by se předtím jakkoli domlouvali a připravovali. Tato rychlost (byť zpomalená dlouhými pauzami v natáčení, které se nakonec vinou ostatních závazků obou umělců protáhlo na celý rok) písničkám prospěla. Působí jak hrubě nahozené skici, ale vane z nich svěží vítr a každá má nosný nápad. Je dost možné, že nového Firemana si McCartneyho příznivci oblíbí více než jeho poslední řadové desky.

The Fireman: Electric Arguments MPL/ One Little Indian / ATORecords 2008
Celkový čas 63:11

Autor: Michal Bystrov

22.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies