Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muse: Koncert roku. Chyběla jen trocha punku

Praha /RECENZE/ - Dejte dohromady všechny velké halové koncerty, které Česko letos vidělo od komorního, ale precizního Stinga přes zpěvačku zapomenutou na hodinách tance Jennifer Lopez po nabroušené Pearl Jam a stejně to pořád bude málo.

25.11.2012
SDÍLEJ:

ROCKOVÁ SKUPINA v Praze. Na snímku frontman kapely Matthew Bellamy. Foto: ČTK/Stanislav Peška

Vedle Muse, kteří ve čtvrtek večer vystoupili v zaplněné O2 areně, všichni jmenovaní přijeli do Prahy na babetě. Muse, to bylo totální postmoderní hudební divadlo v pražské O2 areně na pódiu evokujícím vesmírnou loď.

Muse, to totiž není „jen" současná „nejlepší kapela světa", jak před pár týdny pravil britský magazín Q, či zvuk, ve kterém se Queen setkávají s Radiohead a metal s dubstepovým Skrillexem, ale také audiovizuální show na pódiu evokujícím vesmírnou loď. Jednoduše, totální postmoderní hudební divadlo.

Lídr jak má být

Hlavní tvůrčí postavou téhle trojice, která se dala dohromady v polovině 90. let během školní docházky v anglickém městečku Teignmouth, jež je velké asi jako naše Poděbrady, je Matthew Bellamy. Drobný muž, který si libuje ve vysokých hlasových polohách, antiutopické literatuře a teoriích, jako je třeba ta od Zecharii Sitchina, podle níž lidstvo vzešlo z dosud neobjevené mimozemské rasy.

Zprvu zakřiknutý lídr od první desky Showbiz, již s Muse vydal, už když mu bylo 21, až k současné šesté řadové nahrávce The 2nd Law nabral vzhledem ke svému muzikantskému talentu oprávněné sebevědomí. Dnes už je skoro dokonalým prototypem frontmana rockové kapely s ambicemi, vedle níž i Queen léta řadou hudebních kritiků peskovaní za přílišnou nabubřelost působí jako minimalisté.

Dokonale promyšlená show

Tak to fungovalo i ve čtvrtek večer v Praze. Od nástupu na scénu mají Muse show dokonale promyšlenou. Začínají v ústraní, schovaní mimo tok hlavních událostí. Ostrá světla, záběry z televizních zpráv na projekčních stěnách a dubstepové intro v podobě nové skladby Unsustainable sice jasně dávají tušit, že to bude velké, ale kapela hraje jakoby sama pro sebe, Bellamy a basák Christopher Wolstenholme jsou zády k publiku, v kroužku s bubeníkem Dominicem Howardem. Ovšem jen se dostaneme k další písni, Supremacy, opět z nejnovější desky, která ostatně tvoří osu celého aktuálního turné, kapela jde lidem vstříc.

V další novince Panic Station se můžete dohadovat, jestli slyšíte Another One Bites the Dust od Queen, Radiohead, nebo Prince. Pravdu budou mít všichni, ale zároveň to skoro nikdo nebude řešit, protože Muse plují po inspiracích a žánrech s takovým přehledem, že v jejich případě nejde o plagiát, ale umění.

Nové skladby v Praze fungují, byť nejvíc je publikum ve varu samozřejmě u těch, které zná delší čas: Starlight, Supermassive Black Hole nebo Plug in Baby. Nutno říct, že všechny tři také patří k tomu nejlepšímu, co kapela vyprodukovala.

Inspirace u Pink Floyd?

A o nic nezaostává ani další z klasik, které Muse hrají: progresivně metalová Stockholm Syndrome z desky Absolution (2003). Při ní se na kapelu navíc od stropu snáší symbolická klec, pyramida z televizních stěn, která trojici uvězní uprostřed pódia, takže divák sice slyší hudbu, ale členy kapely ztratí z dohledu. A zase vám to něco připomíná. Tentokrát jako by se Muse inspirovali na koncertech Pink Floyd nebo později Rogera Waterse (mimochodem, příští rok přijede opět i do Prahy).

Téměř dvouhodinovou show, při níž hlavně Bellamy prokazuje technickou preciznost jak při zpěvu, tak při hře na kytaru a klavír (ale potěší i pěvecký projev basáka Wolstenholme při skladbě Save Me), uzavírá nedávná olympijská hymna, pochod nazvaný Survival. Skladba, ve které Bellamy tak naléhavě zpívá o tom, že budeme bojovat a bojovat a vyhrajeme a publikum v euforii zvedá pravici jako v Triumfu vůle, až zapochybuji, jestli to všechno není jen na efekt.

Muse předvedli show, která docela klidně snese označení koncert roku. Jen trocha spontánnosti a čehokoli nenaprogramovaného tomu chyběla.

Autor: Ondřej Leinert

25.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
4 24

Třicítky se vrací, víkend bude horký a slunečný

Miroslav Stejskal.
1 17

Dělejte víc, vyzval šéf strážníky z Prahy 1. Radnice přikyvuje

Oko za oko: V Pákistánu nařídili znásilnění dívky kvůli činu jejího bratra

Znásilnění za znásilnění či znásilnění „ze cti“, tak nazývají místní to, co se odehrálo v pákistánské vesnici poblíž města Multan. Vesnická rada zde rozhodla, že jako odplatu za znásilnění nezletilé dívky nechá znásilnit sestru pachatele. Tento případ vyvolal velkou pozornost úřadů v celé zemi a 29 lidí již bylo zatčeno.

Vandal poškodil fotoobrazy Jadrana Šetlíka v prachatické galerii

/FOTOGALERIE/ Po vandalovi, který poškodil díla Jadrana Šetlíka, vystavené v Galerii Dolní brána v Prachaticích, pátrá policie.

Studenti ČVUT vyhráli prestižní mezinárodní soutěž Microsoftu

Studenti z pražského ČVUT zvítězili vůbec poprvé v prestižní mezinárodní soutěži Imagine Cup, kterou pořádá společnost Microsoft. Zde se svým projektem, který pomáhá dětem s cukrovkou, porazili 54 týmů z celého světa a získali peněžní ocenění v hodnotě 250 tisíc dolarů, tedy zhruba 5,5 milionů korun.

AKTUALIZOVÁNO

Zaorálek: Egypt musí sdělit okolnosti útoku a zvážit odškodnění

Egypt musí sdělit, co přesně se odehrálo předminulý týden na pláži v letovisku Hurgada při útoku, na jehož následky v noci na dnešek zemřela občanka České republiky. Novinářům to dnes řekl ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD). Egypt by podle něj měl rovněž zvážit, zda neodškodní pozůstalé v Česku. Záležitost chce Zaorálek řešit i s egyptským protějškem. Česká republika bude požadovat také záznam z pitvy. Tělo zesnulé by mohlo být převezeno z Egypta začátkem příštího týdne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení