VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muse: Koncert roku. Chyběla jen trocha punku

Praha /RECENZE/ - Dejte dohromady všechny velké halové koncerty, které Česko letos vidělo od komorního, ale precizního Stinga přes zpěvačku zapomenutou na hodinách tance Jennifer Lopez po nabroušené Pearl Jam a stejně to pořád bude málo.

25.11.2012
SDÍLEJ:

ROCKOVÁ SKUPINA v Praze. Na snímku frontman kapely Matthew Bellamy. Foto: ČTK/Stanislav Peška

Vedle Muse, kteří ve čtvrtek večer vystoupili v zaplněné O2 areně, všichni jmenovaní přijeli do Prahy na babetě. Muse, to bylo totální postmoderní hudební divadlo v pražské O2 areně na pódiu evokujícím vesmírnou loď.

Muse, to totiž není „jen" současná „nejlepší kapela světa", jak před pár týdny pravil britský magazín Q, či zvuk, ve kterém se Queen setkávají s Radiohead a metal s dubstepovým Skrillexem, ale také audiovizuální show na pódiu evokujícím vesmírnou loď. Jednoduše, totální postmoderní hudební divadlo.

Lídr jak má být

Hlavní tvůrčí postavou téhle trojice, která se dala dohromady v polovině 90. let během školní docházky v anglickém městečku Teignmouth, jež je velké asi jako naše Poděbrady, je Matthew Bellamy. Drobný muž, který si libuje ve vysokých hlasových polohách, antiutopické literatuře a teoriích, jako je třeba ta od Zecharii Sitchina, podle níž lidstvo vzešlo z dosud neobjevené mimozemské rasy.

Zprvu zakřiknutý lídr od první desky Showbiz, již s Muse vydal, už když mu bylo 21, až k současné šesté řadové nahrávce The 2nd Law nabral vzhledem ke svému muzikantskému talentu oprávněné sebevědomí. Dnes už je skoro dokonalým prototypem frontmana rockové kapely s ambicemi, vedle níž i Queen léta řadou hudebních kritiků peskovaní za přílišnou nabubřelost působí jako minimalisté.

Dokonale promyšlená show

Tak to fungovalo i ve čtvrtek večer v Praze. Od nástupu na scénu mají Muse show dokonale promyšlenou. Začínají v ústraní, schovaní mimo tok hlavních událostí. Ostrá světla, záběry z televizních zpráv na projekčních stěnách a dubstepové intro v podobě nové skladby Unsustainable sice jasně dávají tušit, že to bude velké, ale kapela hraje jakoby sama pro sebe, Bellamy a basák Christopher Wolstenholme jsou zády k publiku, v kroužku s bubeníkem Dominicem Howardem. Ovšem jen se dostaneme k další písni, Supremacy, opět z nejnovější desky, která ostatně tvoří osu celého aktuálního turné, kapela jde lidem vstříc.

V další novince Panic Station se můžete dohadovat, jestli slyšíte Another One Bites the Dust od Queen, Radiohead, nebo Prince. Pravdu budou mít všichni, ale zároveň to skoro nikdo nebude řešit, protože Muse plují po inspiracích a žánrech s takovým přehledem, že v jejich případě nejde o plagiát, ale umění.

Nové skladby v Praze fungují, byť nejvíc je publikum ve varu samozřejmě u těch, které zná delší čas: Starlight, Supermassive Black Hole nebo Plug in Baby. Nutno říct, že všechny tři také patří k tomu nejlepšímu, co kapela vyprodukovala.

Inspirace u Pink Floyd?

A o nic nezaostává ani další z klasik, které Muse hrají: progresivně metalová Stockholm Syndrome z desky Absolution (2003). Při ní se na kapelu navíc od stropu snáší symbolická klec, pyramida z televizních stěn, která trojici uvězní uprostřed pódia, takže divák sice slyší hudbu, ale členy kapely ztratí z dohledu. A zase vám to něco připomíná. Tentokrát jako by se Muse inspirovali na koncertech Pink Floyd nebo později Rogera Waterse (mimochodem, příští rok přijede opět i do Prahy).

Téměř dvouhodinovou show, při níž hlavně Bellamy prokazuje technickou preciznost jak při zpěvu, tak při hře na kytaru a klavír (ale potěší i pěvecký projev basáka Wolstenholme při skladbě Save Me), uzavírá nedávná olympijská hymna, pochod nazvaný Survival. Skladba, ve které Bellamy tak naléhavě zpívá o tom, že budeme bojovat a bojovat a vyhrajeme a publikum v euforii zvedá pravici jako v Triumfu vůle, až zapochybuji, jestli to všechno není jen na efekt.

Muse předvedli show, která docela klidně snese označení koncert roku. Jen trocha spontánnosti a čehokoli nenaprogramovaného tomu chyběla.

Autor: Ondřej Leinert

25.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Když Essie Bartelsová z Ghany přijela do Spojených států, rozhodla se, že tradiční západoafrické pokrmy představí celému světu
2

Ghanská kuchařka seznamuje USA s africkou gastronomií

Sněm ANO 2017
9 8

Pohádky pro delegáty a kamery: Babišův projev kritizují opozice i ČSSD

FOTO: Masopustní maškary vozil v Homoli speciální autobus

Homole u Panny - Sobota byla v obci Homole u Panny ve znamení masopustního veselí. Specifikem místních oslav byl speciální autobus, který převážel účastníky po jednotlivých částech obce.

AKTUALIZOVÁNO

Policie při pátrání v okolí výbuchu v Poličce nalezla kus munice

Policisté při dnešním pátrání v okolí vybuchlé továrny v Poličce na Scvtavsku nalezli jeden kus munice, zároveň zmenšili pásmo kolem vstupu. Pátrání bude pokračovalo do setmění. Série čtvrtečních explozí v hale v areálu Polišských strojíren zranila 19 lidí, z toho tři vážně.

Šafářová si v Budapešti zahraje finále dvouhry. Osmý titul v kariéře je blízko

Budapešť - Tenistka Lucie Šafářová porazila v semifinále turnaje v Budapešti Němku Carinu Witthöftovou 6:4, 6:3 a poprvé od loňského triumfu v Praze ve Stromovce si zahraje finále dvouhry. Brněnská rodačka bude usilovat o osmý titul v kariéře.

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

Hnutí ANO se chystá na sněmovní volby, v sobotu a neděli si zvolí nové vedení a brzy už také představí svou vizi rozvoje České republiky v příštích dvaceti letech. Jeho předseda Andrej Babiš v rozhovoru s Deníkem tvrdí, že Česko by se mělo inspirovat v zahraničí a vzít si z něj to nejlepší – americký většinový systém, švýcarskou přímou demokracii a německý parlamentní jednací řád.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies