VYBERTE SI REGION

Nadčasoví Starci na chmelu, slavný muzikál provází bouřlivý ohlas

Most /RECENZE/- Mostecká scéna uvedla v premiéře slavný muzikál Starci na chmelu. Stejně, jako Rychmanův film, setkalo se mostecké zpracování s bouřlivým ohlasem.

24.9.2016
SDÍLEJ:

Mostecká scéna uvedla v premiéře Starce na chmelu. První představení muzikálu se setkalo s bouřlivým diváckým ohlasem, včetně standing ovation.Foto: Tomáš Branda

Slavný muzikál Vratislava Blažka a Ladislava Rychmana Starci na chmelu (1964) s hudbou Jiřího Bažanta, Jiřího Maláska a rodáka ze Souše na Mostecku Vlastimila Hály nyní pro Městské divadlo v Mostě upravili Vlastimil Novák a Zbyněk Srba s velkou pietou k původnímu filmovému scénáři.

To s sebou pochopitelně nese jistá úskalí v oblasti tempa inscenace, protože filmové střihy posouvající děj na divadle bezezbytku nahradit nelze. Přes tuto objektivní obtížnost inscenace drží tvar i slušný rytmus, což je především zásluha režiséra Srby, jehož kariéra dnes zahrnuje téměř 100 režií na předních profesionálních jevištích, kromě domovského Brna a téměř „domovského" Mostu například i v pražském Národním divadle.

Třeba v nádherné scéně Filipova snu (s využitím točny) poznáváme typický srbovský režijní rukopis, jak si ho pamatujeme z jeho stěžejních mosteckých inscenací osmdesátých a devadesátých let.

Všeobecně známé muzikálové písničky by samy o sobě byly jen nenáročným, příjemným retrem, pokud by mostečtí tvůrci neakcentovali všelidské hodnoty, které by se daly jednoduše vyjádřit známým výrokem Jana Wericha: „Mládí má málokdo lehký. Zvlášť, kdo je chytrej."

Právě tím Starci na chmelu obhájí i dnes svou životaschopnost, přestože jejich poetika jinak výrazně věz" v šedesátých letech minulého století.

Atmosféře inscenace napomáhá velkolepá scéna Petra Kastnera se základním obrazem chmelnice i půvabnými dobovými relikviemi, včetně originální červené Jawy 250.

Jinak hodnota mosteckých Starců na chmelu stojí především na neběžných hereckých kreacích. Velký výkon podává absolventka Janáčkovy akademie múzických umění v Brně Kristýna Hulcová v hlavní ženské postavě Hanky. Její moderní dívka se všemi rafinovanostmi, náznaky koketérie, nejistotou maskovanou rádobytvrdostí je naprosto uvěřitelná. „Člověče, má jednu velkou přednost. Je úplně jinej než jsi ty," říká se sžíravou ironií „zlému" Honzovi (patřičně „tvrďácký" Jakub Koudela) a v jedné větě tak vysvětluje svou volbu. Hulcová je přesná v každém drobném gestu i odstíněné škále různých úsměvů od těch s pobaveným nadhledem až po něžné. Postava nadšeného romantika Filipa sice zdánlivě vyžaduje jisté „přehrávání", ale pojetí Ondřeje Dvořáka balancuje na hraně věrohodnosti. Pokud má být ovšem měřítkem divák, pak je třeba přiznat, že mu míra Dvořákova přehrávání nijak nevadí a jeho výklad role bezezbytku přijímá.

Ve středně velké roli Profesorky („Jany Ámosy") exceluje charismatická Andrea Traganová. Jejímu fyzickému typu, pohybovým schopnostem i nadstandardní mluvní technice velké mostecké jeviště svědčí, což v minulosti prokázala při svých návratech jak v muzikálech (Řek Zorba, Jeptišky), tak v Shakespearově klasické komedii Zkrocení zlé ženy. Pro důležitou postavu Profesorky, posouvající děj, má však navíc jakousi neokázalou důstojnost.

Obsazení „prvního komika" současné mostecké činohry Jiřího Krause do role bodrého Předsedy JZD bylo sázkou na jistotu, která se určitě vyplatila. V roli Kuchařky, jeho manželky, pak Zita Benešová bravurně předvádí učebnicový příklad, jak zahrát figurku, tedy naplnit ji člověčenstvím a díky několika přesným replikám se zapsat do paměti diváka. Ne náhodou manželské dialogy v podání Krause a Benešové sklidily salvy smíchu a při premiéře nejméně dva potlesky na otevřené scéně.

Za zmínku stojí i mladí neherci v rolích brigádníků. Celkově určitě obstáli.

Muzikál Starci na chmelu Mostečtí plánují také jako představení pro školy, což je jistě správné rozhodnutí. Dnešním teenagerům a studentům opravdu neuškodí seznámit se s atmosférou té slavné dekády chmelových brigád, ale také Beatles, divadel malých forem nebo české nové filmové vlny, v níž jejich tehdy mladí prarodiče bojovali o kousek své privátní svobody.

Koneckonců, jedním ze zásadních měřítek tvůrčí práce divadelníků je divácký ohlas. A ten byl bouřlivý. Reakce obecenstva byla nadšená, včetně spontánního standing-ovation.

RADEK PETRŽILKA

Autor: Redakce

24.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies