VYBERTE SI REGION

Živočišná prezentace skotských Nazareth

Brno - /FOTOGALERIE/ Po pěti letech se do Brna vrátila legendární rocková formace Nazareth, aby znovu přilákala pamětníky, ale i mladší generaci na koncertní představení, které se konalo ve čtvrtek večer v Boby centru. To se díky slušné propagaci podařilo pořadatelům zaplnit do posledního místa.

25.4.2009
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií
Koncert kapely Nazareth v Brně.

Koncert kapely Nazareth v Brně.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

V roli předskokanů vystoupila bigbítová parta z Teplic, Blue Rocket. Rozdováděný rock-and-roll někde mezi raným Kabátem a Wohnoutem drtil v základních kytarových strukturách své skladby. Nic objevného, nicméně sehraná skupina, která má do Žlutého psa ještě dost daleko a do amerických Allman Brothers Band těžko doroste.

Úvodní entrée patřilo skotským harmoniím, které prostřednictvím tradičních dud vytvořilo v potemnělém sále příznačnou atmosféru osamělých vřesovišť a holých plání. Úsporný světelný park pak odhalil scénu, na kterou za mocného pokřiku a zesilovaného povykování nastoupila skupina Nazareth.

Frontmanem – sólovým zpěvákem a zakládajícím členem kapely je Dan McCafferty, který stejně jako baskytarista a zpěvák Pete Agnew působí v Nazareth od počátku jejich existence. Za bicí nástroje zasedl Lee Agnew, baskytaristův syn a konečně nejrockovější pól představuje kytarista Jimmy Murrison. V této sestavě skupina působí od roku 2003.

Koncertní vystoupení se neslo v nekompromisním hardrockovém stylu, který je v polovině sedmdesátých let vynesl na hudební výsluní tehdejší britské hudební scény. Z playlistu skupiny namátkově jmenujme skladby Turn On Your Receiver, Welcome To The Gallery, My White Bicycle, jejich univerzální hit Dream On, stejně jako jiný populární song Love Hurts (z repertoáru amerických písničkářů Everly Brothers). Za pozornost ovšem stály i skladby Miss Missouri, Bad Bad Boy, Love Leeds To Madness, Holy Roller nebo superhitový rockový opus This Flight Tonight (píseň Joni Mitchellové).

Nazareth na pódiu působili svěže, odhodlaně a překvapovali řádnou porcí energie. McCaffertyho syrový řeřavý hlas zněl často jako švédská motorová pila Husqvarna. Vedle vzrušeného sípění do nakřápnutého vokálu vkládal plnou náruč emocionality a bez větších potíží lehce navazoval kontakt s bouřícím publikem. Dobře sehraný rytmický tandem otce a syna Agnewových hřměl sálem v nekompromisních dimenzích. Podle mého soudu byly bicí nástroje Gretsch přespříliš nazvučeny, což mělo za následek nadměrné vibrace.

Kytarista Murrison je skvělý hráč ortodoxního rockového ražení. Přesto se domnívám, že kytarových kvalit původního hráče Manuela Charltona nedosáhl. Postrádal osobitost. Sólistické postupy a řízné akordy dokonale preparované ornamentální barevností s efektním používáním zpětné vazby mělo na pódiu své opodstatnění, nicméně chybělo mi více nosných nápadů a také architektura vystavěných sól se držela zažitých klišé. Některé rytmické akordové obraty evokovaly slavnější Rolling Stones. Pouze v jednom případě vyměnil svoje elektrické gibsony a fendery za dvanáctistrunnou akustickou kytaru Takamine a na několik okamžiků v sále proměnil velice účinně bouřící rockový kotel v ukázněné publikum naslouchající tklivé baladě. Lze litovat, že takových okamžiků nebylo během vystoupení víc. Rovněž bych uvítal přítomnost varhaníka Ronnieho Leahyho (ex-Stone The Crows) nebo Johna Lockeho (ex-Spirit). Oba byli v minulých sestavách členy Nazareth, což by vyvažovalo atmosféru a vneslo do jejich repertoáru důležité proměny.

Koncert se ovšem podařil a neměl vyloženě slabá místa. McCaffertyho hlas zněl sice ve skladbě Love Hurts mírně unaveně a Murrison se v kytarových partech příliš nepřidržoval rozkládaných akordů v oné podmanivé Charltonově poloze známé z r. 1974 a jednotlivé tóny dotahoval. Ovšem jeho kytarové exhibice na pokraji živočišného běsnění uvedly do varu davy nadšeně aplaudujících posluchačů. Skotská legenda sedmdesátých let nezklamala. Přivezla do Brna spoustu přímočaré hardrockové muziky bez příkras a připudrovaného vzdychání.

Napříště bych z anglických legend v moravské metropoli uvítal třeba kytaristu Petera Greena (ex-Fleetwood Mac) nebo varhaníka a zpěváka Stevieho Winwooda (ex-Traffic). V Brně dosud nebyli a hlavně – ještě pořád jsou koncertně aktivní…

PETR GRATIAS
Autor je nezávislý hudební publicista

25.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies