Příběh vycházející ze středověké balady o hraběti posunula Lenka Flory do padesátých let 20. století a prostředí francouzského zámečku obklopeného vinicemi. „Věříme, že tímto časovým posunem příběh více přiblížíme lidem,“ řekla Flory, která ve svém nastudování zúročila i své dlouholeté taneční zkušenosti.
„Opera má v sobě lehkost, hravost a rychlost a to jsem chtěla dodržet i v propojení s pohybem. I s pomocí tance propojuji různé žánry, ostatně – i zpěv vnímám jako fyzickou záležitost, protože se do něj zapojuje celé tělo,“ dodala Flory.
Hrabě Ory je pěvecky velmi náročný, což potvrdila také představitelka Adély, sopranistka Kateřina Kněžíková. „Je to pro mne doslova „tělocvična“, přesto jsem ráda, že jsem tuto roli přijala,“ uvedla členka operního souboru Národního divadla v Praze. Barvu jejího hlasu mohou posluchači znát z nové nahrávky oficiální verze české národní hymny.
Gioachino Rossini: Hrabě Ory
Hudební nastudování: Robert Kružík, dirigent: Robert Kružík, Pavel Šnajdr, režie, scéna a kostýmy: Lenka Flory.
Hrají: Jana Šrejma Kačírková, Kateřina Kněžíková, Václava Krejčí Housková, Lenka Čermáková, Igor Loškár aj.
Premiéra: pátek 26. května v Mahenově divadle.
O půvabnou Adéle usiluje hrabě Ory. Ona o něj však nemá zájem, do jejího hotelu je navíc mužům vstup zakázán – dokud se nevrátí manželé a bratři jeho obyvatelek. „To Oryho nemůže zastavit, i kdyby se měl vydávat za poustevníka nebo sebe a své kamarády měl převléknout za potulné jeptišky. V cestě mu však stojí konkurent,“ přiblížila děj dramaturgyně Patricie Částková, jež nastudování opery v Brně iniciovala.
Podle ní patří Hrabě Ory mezi téměř čtyřiceti Rossiniho operami mezi ty nejlepší. „Rossini dílo tvořil na objednávku Royal académie de musique. Původně jednoaktovou komedii rozšířil o hudební čísla z předešlé opery Il viaggio a Reims napsané ke korunov-aci Karla X.,“ řekla Částková.
Opery se diváci dočkají ve francouzském originále s českými a anglickými titulky. Začátek páteční premiéry je v sedm hodin večer, repríza následuje v neděli.