VYBERTE SI REGION

Petr Bende: Práce na nových písničkách mi sama ukáže cestu

Praha /ROZHOVOR/ – Už popatnácté vyrazil zpěvák, textař, skladatel a multiinstrumen­talista Petr Bende na vánoční šňůru, na níž ho tradičně doprovází cimbálovka Grajcar a dětské pěvecké sbory, z dalších letošních hostů pak zpěvačky Helena Zeťová, Ilona Csáková a písničkář Slávek Janoušek. Ve čtvrtek svou pouť zakončí na Moravě. „Věřím, že si atmosféru koncertu posluchači užívají. Každý rok se jim snažíme přivézt nově sestavený program – jeho součástí jsou netradiční úpravy koled, ale i cizích věcí. Zatímco minulý rok jsme předělali Bohemian Rhapsony od Queen, letos jsme sáhli po písních Sluneční hrob od Blue Effectu a Hallelujah od Leonarda Cohena,“ říká Bende. „Hrajeme i písničky z mé nové desky Trojka, na níž se po textové stránce podílel už zmíněný Slávek Janoušek,“ doplnil. Zpěvák a muzikant Petr Bende v rozhovoru vypráví o své novince Trojka, na níž spolupracoval s losangeleským producentem Carmenem Rizzem, i končícím vánočním turné…

20.12.2011
SDÍLEJ:

MÁM RÁD STŘIHY. Na další desce bych chtěl spolupracovat zase s někým jiným, říká Petr Bende. Foto: Deník/Martin Divíšek

Vaše novinka vznikla za přispění týmu, který se sdružuje kolem losangeleského hudebního producenta Carmena Rizza – on sám spolupracoval se Sealem, Rolling Stones, Mariah Carey či Alanis Morissette. Jak jste k sobě našli cestu?

Nakontaktovali mě na něj mí dlouholetí kamarádi z agentury BrainZone. Carmenovi jsem pak začal posílat nahrávky, debatovali jsme o nich prostřednictvím mailu. Jemu se zalíbily a tak jsme si plácli.

To zní velmi jednoduše…

Přitom to byla skoro dvouletá anabáze, protože chytit Carmena v nějakém časovém rozpětí a dostat ho k nám, nebylo vůbec jednoduché. Dnes, s odstupem musím říct, že spolupráce s takovou osobností pro mě byla nebývalou školou i zážitkem. A současně úžasnou příležitostí pro můj další budoucí hudební posun.

Desku ohlásil singl Láska, který se dobře chytil v rádiích – jak vlastně v praxi písničky vznikaly?

Carmen přijel do Prahy, dva dny jsme na nich dělali, pak se celý materiál odvezl do Ameriky, kde se písničky dotočily. Já jsem je v Ostravě nazpíval, v Anglii se smíchaly a vrátily se zpátky k nám. Dnes se nám svět díky technice tak zmenšil, že se dá se zainteresovanými lidmi ze všech koutů světa bez problémů komunikovat – a co je nejdůležitější, všichni jsou úplně normální, nemají potřebu hrát si na hvězdy. A přitom by kolikrát mohli.

Rýsuje se vám spolupráce s Carmenem i do budoucna?

Mám rád střihy, takže bych chtěl na další desku oslovit zase někoho jiného – i mladého, který třeba doposud nic nedělal. Mám pár takových lidí v hledáčku, ale je zatím předčasné o nich mluvit. Práce na nových písničkách mi totiž sama ukáže cestu, s kým je dělat, kdo by byl nejvhodnější…

Album Trojka vyšlo po tom předchozím za poměrně dlouhou dobu…

Za čtyři a půl roku… Nechtěl jsem ty písničky uspěchat. Na začátku jsem jich měl dvaatřicet, nakonec jich zůstalo patnáct. Hlavně jsem se chtěl posunout v textech, na druhé straně jsem je ale nechtěl nechat jenom na sobě. Proto jsem oslovil Slávka Janouška, který mi už před nějakou dobou říkal, že na internetu existuje textová dílna. Sdružují se v ní básníci, folkaři, mladí literáti i starší lidé, kteří tam „zavěšují“ k dispozici k dalšímu zužitkování své práce. Společně jsme vybrali ty, které Slávek uznal za nejschopnější, s jejich autory se spojili a poslali jim demo snímky. Ze začátku jsem do toho moc mluvit nechtěl, říkal jsem si, ať mi každý nahodí svůj nápad. Jenom jsem popsal své pocity, jak by ta která skladba měla vypadat – jestli by měla být energická, pomalejší, zadumanější. A všech těch patnáct dvacet lidí začalo „makat“, takže se nám stávalo, že jsme měli na jednu píseň třeba čtrnáct verzí textů a všechny byly výborné. A kterou teď vybrat? Byla to těžká, ale zároveň krásná práce. V podstatě jsme tři čtvrtě roku přepisovali, přehazovali nebo vyhazovali slovíčka, protože některá ve svém slovníku nemám. Slávek byl tedy ve finále producentem textů, některé napsal sám, jiné jsme dokonce dělali spolu.

Plánujete s novými písničkami vyrazit na koncertní turné?

Určitě, v příštím roce na jaře chystáme několik koncertů, na nichž by měly zaznít všechny písničky z Trojky. Na právě končícím vánočním turné jsme jich hráli tak pět, víc se jich do svátečního programu nevešlo.

Když už jsme u svátků – u vás budou asi radostné, protože je budete prožívat i s vaším nedávno narozeným druhorozeným synem.

Ano, moc se na ně všichni těšíme. Už jsme byli se starším Matyasem kupovat stromeček, byla to docela sranda.

Už se prý také hudebně projevuje…

Hrozně ho baví bubny, ale jak dlouho mu to vydrží, těžko říct. Má své elektrické bicí, do kterých pořád bouchá, a tak pořád někde hledáme paličky, štěrchátka a různé věci. Z brášky Maxe je nadšený, dává mu pusinky, dudlíky, přijal ho hrozně hezky.

Autor: Gabriela Kováříková

20.12.2011
SDÍLEJ:
Areál nymburské nemocnice.
2 4

Nemocnice Nymburk: Pacient zemřel kvůli chybě jednotlivce, ne péče

Joe Biden

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Hosté plesu Zemanových mohou opět vyhrát večeři s prezidentským párem

Praha - Návštěvníci pátečního charitativního plesu Miloše a Ivany Zemanových na Pražském hradě budou moci opět vyhrát večeři s prezidentským párem, divočáka z lánské obory nebo vstupenky na koncert Karla Gotta. Právě vystoupení "zlatého slavíka" bude jedním z vyvrcholení plesu. Předtančení se, stejně jako loni, ujme prezident se svou manželkou, řekl mluvčí Hradu Jiří Ovčáček.

Ústav pro studium totality se kvůli rekonstrukci budovy stěhuje

Praha - Historici z Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) se budou v únoru kvůli rekonstrukci stěhovat. Budova v Siwiecově ulici na Žižkově je dlouhodobě v nevyhovujícím stavu, kvůli velkým tepelným ztrátám a zatékání se musí zrekonstruovat fasáda a vyměnit okna, navíc je obložena nebezpečným azbestem. Ústav i část Archivu bezpečnostních složek se proto přesunou na jiná pracoviště v Praze. Stěhování se dotkne až 130 historiků včetně administrativy, řekl mluvčí ÚSTR Pavel Ryjáček.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies