„Doufám, že lidi to takhle stejně budou cítit a o to víc ještě budou chtít na představení chodit," řekl Margita. „Jeho (Špinarova) koncepce je geniální. Jsou to tři veliké povídky. V každém jednání jeden z hlavních protagonistů vysvětluje svůj osud. On to rozehrál do naprostých detailů, jestli jsou to sólisté nebo sbor, komplet. Udělal fenomenální, naprosto čistou, jasnou scénu," dodal. Opera je inspirovaná Dostojevského románem Zápisky z mrtvého domu.

Osmapadesátiletého Margitu čeká s touto operou v ND sedm představení, další termíny budou v příští i přespříští sezoně. Margita věří, že se operu podaří „vyvézt" i do ciziny.

Na Janáčkovi obdivuje melodičnost, lidovost a prostotu hudby. Za vrchol jeho tvorby považuje operu Káťa Kabanová. Naposledy Margita ve „zlaté kapličce" účinkoval v opeře Její pastorkyňa pod taktovkou Jiřího Kouta v roce 2005. V opeře Z mrtvého domu před Vánocemi zpíval v Berlínské státní opeře pod taktovkou Simona Rattlea a v režii slavného režiséra Patrice Chéreaua. Vystupoval s ní také v newyorské Metropolitní opeře a v milánské La Scale, příští rok dílo zazní v Paříži.

Slovenský operní pěvec, manžel zpěvačky Hany Zagorové, žije již mnoho let v Praze. Většinu pracovních závazků má však v zahraničí. Ze spolupráce s ND má proto radost. „Víte, jaký je to úžasný pocit, že skončím zkoušku a jdu do vlastního domu, že spím ve vlastní posteli, že nemusím jít z hotelu, protože chce uklízečka uklízet… To je úžasné," libuje si. Když je hezky, chodívá prý z divadla po zkoušce kolem Vltavy pěšky až domů do Podolí. „Léta jsem to nezažil," dodal.