REPORTÁŽ: Po stopách Beatles a Queen v Liverpoolu a Londýně

Londýn, Liverpool /VIDEO, FOTOGALERIE/ - Dům Freddie Mercuryho, Imperial College, kde Queen v roce 1970 odehráli první koncert, Royal Albert Hall, kde hrály snad všechny kapely, na které si vzpomenete, muzeum The Beatles Story, bar The Cavern Club, kde Beatles poprvé vystupovali. Londýn i Liverpool jsou bohatá města na hudební zážitky… Kousek od broučího města se pak v severním Walesu v Presthavenu konala 29. Queen Convention.

2.10.2014
40 fotografií

Londýn. Garden Lodge, sídlo Freddie Mercuryho v Kensingtonu.Foto: Deník / Hana Langrová

Není sporu, že Velká Británie je kolébkou těch nejúspěšnějších kapel šedesátých a sedmdesátých let. Liverpool už bude navždy spojený s Beatles. Londýn zase s Queen.

Kluby i rodné domy

nový Cavern Club, Liverpool.Obě kapely se v těchto městech formovaly a odehrály své první koncerty. Queeni hráli prvně 18. července 1970 v Imperial College. „Imperial College byl pro nás jakýsi duševní základ, takže pro Queen hodně znamená. Máme mnoho dobrých vzpomínek. Kdyby se ten koncert nekonal… kdo ví," vzpomíná bubeník Roger Taylor.

První koncert Beatles se uskutečnil 9. února 1961 v Cavern Clubu na Mathew Street. Pravý klub stál o kus dál ve sklepě čtyřpatrového skladiště. To muselo v šedesátých letech přenechat místo nákupnímu středisku. Kus původního klubu najdete v muzeu The Beatles Story v Albertových dokách.

Sídlo Freddie Mercuryho Garden Lodge, najdete v Londýně. V místě jsou přístupné pouze dveře, okolo kterých fanoušci lepí lístky s pozdravy a píší a stříkají různá hesla. Luxusní vilu obývá bývalá přítelkyně frontmana Queen Mary Austin, která si přízeň fanoušků příliš neužívá, ba naopak, přímo ji leze krkem. Dům je obehnaný vysokou zdí a dokonce i ostnatým drátem.

Do domů Johna Lennona a Paula McCartneyho se dostanete pouze výletním autobusem. Domek Ringo Stara bohužel podlehl demolici a v domě George Harrisona bydlí soukromý majitel.

Sirotčinec a čtvrť

Londýn. Garden Lodge, sídlo Freddie Mercuryho v Kensingtonu.Beatles některé své písničky pojmenovali podle liverpoolských míst čtvrti Penny Lane a brány do bývalého sirotčince Armády spásy Strawberry Field.

V Londýně pak stojí za návštěvu některá koncertní místa Hamersmith Odeon, Earl's Court, Hyde Park nebo Royal Albert Hall, kde tedy samotní Queen nehráli, protože jim zrušili koncert, ale vystoupil tu Brian May a snad všichni významní hudebníci od Beatles, přes Eltona Johna a Abbu až po Rolling Stones nebo Deep Purple.

Takovou třešničkou na dortu pak bylo 29. mezinárodní setkání fanoušků kapely Queen Convention, tentokrát nedaleko Liverpoolu v Presthavenu v severním Walesu. Queen festival trval tři dny a nabídl rozhovory se zajímavými osobnostmi archivářem Gregem Booksem nebo producentem Reinholdem Mackem, promítání koncertů, včetně letos vydaného Rainbow, live koncerty revivalů a následnou video Queen rockotéku sem tam proloženou sólovými projekty členů.

Z POHLEDU HANY LANGROVÉ

Redaktorka Hana Langrová.Dobrá muzika! To je láska na celý život

Britská muzika mě vždycky fascinovala. Myslím, že 90% mých top kapel je právě odtud. Není tedy divu, že se do Anglie ráda vracím. Navštívila jsem ji již potřetí. Poprvé asi v osmi letech. Už tehdy mě to táhlo ke skupinám ze šedesátých let. Někde v rodinných albech bych určitě vyhrabala fotku s liverpoolskou čtyřkou z muzea voskových figurín Madame Tussauds. Oni si hoví s kytarami na kanapi, já sedím pod nimi ve žluté teplákovce a s růžovým plyšákem v ruce. Můj druhý výlet motivovali Queeni. Navštívila jsem tribute koncert k výročí 20. letům úmrtí Freddie Mercuryho. Na této akci se ukázal na pódiu i kytarista Brian May, byť pouze na tři písně. Proč tedy ve třetí pouti nespojit dvě moje hudební lásky a nevydat se po stopách Beatles i Queen zároveň? Do karet mi hrálo i přestěhování Queen Convention do blízkosti Liverpoolu. Teď zpětně musím říct, že náš plán byl velmi odvážný a poměrně fyzicky náročný, ale stálo to za to! K vrcholům určitě patřil Cavern Pub a Imperial College, kde oba bandy odehrály první vystoupení. Dům Mercuryho už jsem viděla podruhé, ale byla to milá povinnost. Co se týče britské „Vzpomínky na Queen"… Absolutním vrcholem byl koncert holandské kapely Robby Valentine. Revival pojal queeňáckou muziku naprosto po svém, hodně vokálně a s výrazným klavírem… Zpěvák i zpěvačka disponovali velmi jedinečnými hlasy. Co mě ale na kapele bavilo nejvíce, byl jejich playlist, výborně zvolený na fanouškovské setkání. Kapela sázela méně známé písně a publikum šílelo. Trošku mě zklamalo, že skupina nezpívala na živo vokály a měla je předtočené, ale přesto byla skvělá. Moc jsem si užívala atmosféru celé Queen Convention a společnost lidí, kteří milují to, co já, a bezprostředně na hudbu reagovali. Nic nespojuje víc než muzika!

Autor: Hana Langrová