Kašpárek v rohlíku: Ten Halywůd originálně míchá moderní žánry

České Budějovice /RECENZE, VIDEO/ - Kašpárek v rohlíku přichází s třetím albem. Na desce upouští z punk-rockové syrovosti a míří k elektronice… S třetími alby bývá problém. Většina kapel mívá ve svých začátcích většinou dost materiálu, který vystačí na první dvě desky. Druhá zpravidla umělecky rozvíjí debut. Na dalším počinu některým muzikantům docházejí tvůrčí síly a nápady, nebo pokračují v zajetých kolejích rutiny. Kašpárek v rohlíku však obtížnou třetí desku zvládl.

17.3.2012

Třetímu albu Kašpárka v rohlíku s názvem Ten Halywůd dominuje elektronika. Na snímku zleva bejbypankerky Lucie Škodová, Tereza Peterková a Denisa Posekaná, všechny z loutkohry Jihočeského divadla.Foto: Deník/ Václav Pancer

Po prvním poslechu může být CD Ten Halywůd pro některé bejbypankáče menším zklamáním. Punk-rockovou přímočarost vystřídaly syntezátory, elektronické bicí a až diskotékové rytmy. Po několikátém poslechu se ale 'elektropankové' písničky plíživě a nenuceně zarývají do paměti. Posluchač si nevědomky začíná broukat třeba refrén o mašince Tomášovi a zjišťuje, že si na absenci kytar a převahu elektroniky rychle zvyká.

Nahrávku, nad kterou držel ruku slavný producent Dušan Neuwerth spolu se svým bratrem Tomášem, otevírá píseň Děti s kufříky. Příběh o nočních cestách parníkem přes kaluž zpívá jako vždy výtečná Lenka Dusilová. Úvodní pecka s nabušenými samply svou roztomilou naivitou a jednoduchou harmonií v refrénu nejvíce evokuje debutovou desku Kašpárka v rohlíku.

Reggae s Messim

Následující kousek věnovaný fotbalu, s vtipným intrem euforického moderátora oslavujícího gólový průnik Lionela Messiho, vezme posluchače do krajin reggae. O oživlých hrdinech z filmového plátna vypráví Červený koberec. Jiří Šponar v roli Čaroděje svou bručivou hlasovou stylizací evokuje Petra Spáleného (že by narážka na slavného českého zpěváka, který podle principála souboru Davida Dvořáka odmítl účast na prvním CD Kašpárka s tím, že žádného popeláře zpívat nebude?). Tato skladba aspiruje na největší hit desky a pravděpodobně se zařadí mezi koncertní taháky, jako jsou nyní Barbína či Angelina Jolie.

Až kosmickou atmosféru má písnička Akvabeloví zloději, v níž nad klenutým klavírem vypráví Márdi z Vypsané fixy historku o snech kluka ve vaně, který nechce být boxerem. Jedním z nejvtipnějších momentů alba je Knoflíková válka s citacemi ze stejnojmenného filmu včetně hlášky 'Kdybysem to byl věděl, tak bysem sem byl nechodil'.

Přes disko tancovačku Vesmírnej inženýr i příjemnou popárnu Šatnářka ve stylu Tata Bojs dospěje dlouhohrající filmová deska do finále v podobě titulkového songu Západ divokej. Bluesový rozměr – u gangu kolem Kašpárka pravděpodobně poprvé – mu dodává hlas a foukací harmonika Matěje Ptaszka.

Hodně zpívají děti

Vedle herců z loutkohry Jihočeského divadla zpívají velkou část děti muzikantů. Desce tentokrát nedominují zpívající osobnosti jako na předchozím CD Kašpárek navždy. Spolu se zmiňovanou Dusilovou a Márdim se objeví Jan Kalina, Robert Nebřenský nebo Milan Cais. Důležitá role připadla Mardošovi z Tata Bojs. Ten se jako 'nultý dramaturg' postaral o imaginární kompilaci snů z různých hudebních kultů posledních 30 let minulého století, která se stala počáteční inspirací při vzniku alba.

Filmová tematika, obsažená už v názvu, se promítla do textů skoro všech skladeb a hlavně do hravého obalu ve tvaru plechové krabičky od celuloidového pásu plného samolepek, tlustého bookletu s texty a dalších důležitých bejbypankových propriet.

Ten Halywůd s deseti základními a dvěma bonusovými skladbami lze s nadsázkou označit za konceptuální album, které spojují dětská přání, vyprávěná prostřednictvím světa kovbojských, vesmírných, hororových i romantických filmových trháků. Při pozorném poslechu vyplouvají na povrch další a další aranžérské a producentské vychytávky, díky kterým se CD stává originální směsicí snad všech moderních  žánrů a nutí k opětovnému poslechu.

PETR KUBÁT
Autor je hudební publicista