V kantiléně je Karel Gott stále nepřekonatelný

Tábor /RECENZE, FOTOGALERIE/ - Mistr zahájil 5. října v Táboře své letošní turné, přišlo kolem 4000 lidí. A dokázal, že si drží solidní uměleckou úroveň.

8.10.2012
17 fotografií

Karel Gott zahájil 5. října na zimním stadionu v Táboře své letošní turné. Přišlo kolem 4000 lidí. Na snímku se zpěvačkou Dashou.Foto:

Na domácí zpěváky předrevolučního popu, kterým ani pokročilý věk nebrání v objíždění koncertních štací jako za mladých let, se pohlíží zpravidla dvojí optikou. Jedni – většinou pamětníci starých dobrých časů – je nekriticky oslavují. Nezávislí pozorovatelé jim pak nepřestávají vyčítat neschopnost včasného a důstojného odchodu ze scény.

Výtky tohoto typu se do jisté míry vyhýbají pouze žijící legendě českého popu Karlu Gottovi, o němž se traduje, že si jako jediný zpěvák-důchodce ještě dokáže udržet solidní umělecký standard hodný svého jména. Vitální a stále slušně zpívající Zlatý slavík během pátečního koncertního maratonu na táborském zimním stadionu svoji pověst víceméně potvrdil.

Vystoupení, jímž Gott zahájil rozsáhlé podzimní turné po městech českých a slovenských, začalo krátce po 19. hodině. Přes 4000 fanoušků všech generací přivítalo Mistra bouřlivým potleskem, aby následně vyslechlo komorní skladbu jazzového charakteru, v níž se Karel sám doprovodil na kontrabas. Poté se již objevil Boom Band a halu rozezněly gottovské šlágry jako Já žil, jak jsem žil, či Muzika.

Postavit dramaturgii koncertu Karla Gotta není asi úplně jednoduché; hitů, které si publikum žádá, je totiž tolik, že by jejich provedení – řečeno s trochou nadsázky – zabralo spíše dny než hodiny. Kromě toho někdo preferuje léta šedesátá, jiný osmdesátá. Jak tedy zařídit, aby každý odcházel spokojen?

Zpíval tři hodiny

Páteční koncert Karel natáhl na úctyhodné tři hodiny hraní, které rozdělila půlhodinová přestávka. Písně navíc často zazněly ve zkrácených verzích. Z hlediska šíře repertoáru si tedy přišel na své skutečně každý. Po stránce kvality repertoáru a jeho provedení to již tvrdit nelze.

Vystoupení rozdělil Gott do drobných 'tematických' bloků. Krátký elvisovský set
s českými cover verzemi písní z Presleyho repertoáru Suspicious Minds, Always on My Mind a You've Lost That Lovin' Feelin vystřídala série písní z dílny samotného zpěváka: A to mám rád, Jestli tě budu mít rád a Dám dělovou ránu. V druhé polovině koncertu zaznělo pásmo komorně provedených balad, samozřejmě nemohl chybět ani oddíl věnovaný písním Karla Svobody.

Široký rozptyl repertoáru ukázal zpěvákovy silnější i slabší stránky – po výrazové stránce se například značně míjel s Elvisovými hity, jimž nedokázal vdechnout patřičný maskulinní feeling, slabým odvarem originálu byla také cover verze Stevieho Wondera I Wish nebo verze písně Eltona Johna I'm Still Standing. Ačkoliv Gott představuje typického popového chameleona, který přezpíval snad téměř vše od rock and rollu, přes country, rock, soul, lidovku po operní árie, jeho domovem je specifický žánr kantilénové písně. Zde byl Gott vynikající před lety a je nepřekonatelný dodnes. Mistr sice neoplývá tak silným hlasem, jaký zdobil jeho koncerty v 70. letech, při nasazování vyšších poloh byla patrná příprava, nicméně k přesvědčivé interpretaci hitů jako Jdi za štěstím či Stokrát chválím čas stále dispozice má.

K nejhezčím momentům patřila píseň Oči barvy holubí. Zde se opět ukázalo, že zpěvákům Gottovy generace dnes mnohem více sluší akustické recitály nežli s ohledem na věk často směšně působící rockové show.

Dobře, že neodešel

Během koncertu se na pódiu vystřídalo i několik hostů: Dasha, Gabriela Gunčíková
a Monika Absolonová. Možná i vinou ozvučení jejich hlasy splývaly do nerozlišitelných ječáků. Orchestr předvedl dobrý výkon i přes to, že místy probleskovala nezažitost nově nastudovaného repertoáru.

V roce 1977 Gott pro Mladý svět prohlásil: „Nic netrvá věčně a já jednoho dne přestanu, protože nechci do šedesáti objíždět estrády, kde se budou scházet pamětníci. Až ucítím, že nadešel můj čas, řeknu jednoho večera po koncertu: Dámy a pánové, byl to dobrý večer a byl můj poslední, protože v nejlepším se má přestat. Tak si to představuji a doufám, že budu mít sílu to opravdu udělat." Sílu nenašel. Avšak při pohledu na rozjařené táborské publikum člověka napadá, že to bylo vlastně dobře.