CD Tipy - Pět recenzí hudebních alb

Praha - Přinášíme vám recenze na hudební alba!

10.8.2009

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Diego El Cigala: Dos lágrimas

Paco de Lucía o něm řekl, že má jeden z nejkrásnějších hlasů pro flamenco. Španěl Diego Ramón Jimenez Salazar, zvaný El Cigala, patří k nejslavnějším interpretům tohoto vášnivého stylu. Představu staleté tradice milostných vyznání, vyjadřovaných chraplavým, extatickým zpěvem za dramatickÉHO kytarovÉHO doprovodU, splňuje už svým vzezřením divokého cikánského kočovníka. Na novém albu Dos lágrimas, ovlivněném stejnou měrou španělskou i kubánskou hudbou, s ním však překvapivě spolupracoval legendární Guillermo Rubalcaba, považovaný spolu s Rubénem Gonzálesem za jednoho z nejlepších kubánských pianistů.
(Deutsche Grammophon)

Mars Volta: Octahedron

Skupina Mars Volta z texaského El Pasa hraje natolik nezařaditelnou hudbu, že ji lze těžko spoutat do nějaké škatulky. Progresivní rock, neo-psychedelie, jazz fusion - všechno málo. Kapelu založili v roce 2001 kytarista Omar Rodríguez-López a zpěvák Cedric Bixler-Zavala, aby se vymanili z příliš omezujícího punkového vlivu. Během let prosluli svými kocepčními alby, z nichž to nejnovější - Octahedron - tvoří protipól všeho, co dosud natočili. Zaprvé se jedná o (nutno říci, že zdařilý) pokus přiblížit se se ctí popové nahrávce, zadruhé jde o jejich svérázný příspěvek k akustickému hraní.
(Universal Music)

The Very Best Of Don Henley

Bezmála třicet let po rozpadu kalifornské skupiny Eagles se může její někdejší bubeník a zpěvák Don Henley ohlédnout a říci si, že jako jeden z mála pohrobků slavných kapel stačil udělat velmi slušnou sólovou kariéru. Sedmkrát během ní získal cenu Grammy, natočil čtyři kritikou ceněná alba a měl i několik výrazných hitů - například The Boys Of Summer s melodií kytaristy Heartbreakers Mikea Campbella, The End Of The Innocence z pera Bruce Hornsbyho či vlastní Dirty Laundry. Všechny tyto skladby samozřejmě najdeme i na aktuální kompilaci The Very Best Of Don Henley, obsahující celkem čtrnáct nahrávek z období mezi lety 1982 a 2000.
(Universal Music)

Václav Gunther Jacob: Missa Dei Filii

Nahrávka souboru Capela Regia Praha, vedeného dirigentem a hudebním teoretikem Robertem Hugem, představuje dílo neprávem zapomenutého barokního skladatele Václava Gunthera Jacoba (1685-1734). Přestože tento rodák z Krajkové u Sokolova patřil v první třetině osmnáctého století k nejoblíbenějším autorům z českých zemí, v poslední době mu nebyla věnována soustavnější pozornost. Jádro alba tvoří nedělní mše Missa Dei Filii, kterou doplňuje několik orchestrálních koncertů. Kuriozitou je závěrečná světská píseň Vezirius Turcicus neboli Turrecký vezír, potvrzující, že Jacob nebyl jen vážným umělcem, ale i „veselým společníkem, který se uměl podívat na dno pěkné řádce číší“, jak píše v zasvěceném průvodním slovu iniciátor tohoto záslužného projektu Robert Hugo.
(Supraphon)

Judas Priest: A Touch Of Evil - Live

Dejte hlasitost svého přehrávače naplno a vychutnejte si „čistou metalovou sílu“, hlásají na své nové, setsakra živé nahrávce veteráni heavy metalu Judas Priest. Po loňském koncepčním albu Nostradamus se jedná o další triumf této nezničitelné britské kapely. Fanoušky jistě potěší, že rezem prolezlý hlas démonického zpěváka Roba Halforda zní stále ostřeji a narozdíl od takového ječáku Briana Wilsona z AC/DC mu na pódiu rozhodně nevypovídají služby. Album A Touch Of Evil - Live je sestřihem záznamů světových turné skupiny v letech 2005 a 2008. Pro „metaláky“ nutnost, pro ostatní minimálně radost z dokonalé souhry všech pěti členů Judas Priest.
(Sony Music)