Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Špátová: Nechtěla jsem točit ódu na Karla

Praha - Televize Nova uvede v sobotu večer dokument Fenomén Gott natočený k mistrovým blížícím se sedmdesátinám.

9.5.2009 3
SDÍLEJ:

Karel GottFoto: DENÍK/Karel Pech

365 dní – přesně tolik strávila v myšlenkách i osobně dokumentaristka Olga Špátová s Karlem Gottem, když natáčela film Fenomén Gott. V příjemně svižném tempu přibližuje klíčové okamžiky jeho života, začátky v Semaforu, raketový nástup, vyprodané koncerty po celém světě, jeho děti, rodinný život v posledních letech. Nova, producent filmu, jej společně s autorkou věnovala zpěvákovi k blížící se sedmdesátce.

S jakou představou jste do projektu šla? Aby byl jiný než Gottův portrét Jdi za štěstím od vašeho otce, zábavný anebo hlavně shovívavý vůči oslavenci?

Když mi Nova film nabídla, chodily mi reakce od lidí, s nimiž se nijak blíž neznám, ale kteří měli potřebu mi sdělit, že to nemůžu v žádném případě natočit tím svým laskavým způsobem. Trochu mě to mrzelo. Já ale jinak pracovat neumím, chci, aby lidé, o nichž točím, si film mohli kdykoli pustit, a nebolelo je to. Jako dokumentaristka nemůžu a nechci být hyena. Ale nechtěla jsem točit ani ódu na Karla.

Váš film je shovívavý. Pro mě je příkladem skvělé filmařiny, poctivé práce s materiálem, střihem, hudbou. Ale dvě věci mně vadily – jak okrajově byla zmíněna anticharta a neúčast matek jeho starších dcer. Pak by film nebyl asi tak odlehčený…

Mně bylo jasné, že nemůžu antichartu obejít. Připouštím, že to pro mě byla nepříjemná kapitola, chtěla jsem se s tím vyrovnat, i když jsem se narodila sedm let po vzniku Charty. Pouštěla jsem si archivní filmové záběry z té doby, i Karlův projev na tom vynuceném shromáždění v Divadle hudby, byly to fráze o socialismu a míru. Měl to někým napsané, rozhodl se, jako řada dalších, že chce pracovat a tak se podvolí. Taková to byla hnusná doba. Přijde mi nespravedlivé až zlomyslně módní, že s antichartou je spojován hlavně on, přestože to tenkrát podepsaly stovky umělců.

To je úděl celebrity, hodně se od ní očekává. Jeho řeč byla vůči režimu dost servilní, nešla přehlédnout. Strávila jste s ním rok, nepropadla jste okouzlení, jež vás limitovalo?

Vzpomínám si, jak jsme odcházeli s kolegy ze štábu z prvního natáčení a cítili se mírně zhypnotizovaní, jeho přístup k práci a pokora nás uchvátily. Ano, jemu je snadné propadnout. Přesto si myslím, že můj záměr to nikdy nijak významně neovlivnilo. Jsem mu naopak vděčná za vstřícnost, s jakou nám dal volnost, jak blízko nás pustil do soukromí a jak velkorysý byl ve střižně. Tah, musí to mít tah, říkal. Aktivně spolupracoval, pobízel mě k větší dynamice a dramatičnosti filmu. Sekvence s antichartou byla původně delší, ale věřím, že i tak, třeba díky zmrazeným výrazům lidí v divadle, vypovídá o mnohém.

O délku nejde, spíš o fakt morálního selhání a o to, že měl na téma anticharta zaznít i hlas oponentní – někdo z chartistů. Marta Kubišová připomínající, že Karel občas ventiloval její zákaz zpěvu a rýpal do některých činovníků, působí příliš smířlivě.

Ale Marta byla disidentka, podepsala Chartu, dvacet let nemohla zpívat! To je právě ten paradox, že lidé, kteří trpěli, žili nepohodlný život a riskovali vězení nebo v něm pobývali, jsou velkorysí. Zatímco ti, kteří toto dilema nemuseli podstoupit, soudí. A já se každého kritika ptám – prožil jsi to? Musel ses rozhodovat? Jak víš, jak by ses zachoval ty?

Právě Marta byla pro mě dokladem té velkorysosti. Fakt, že na rozdíl od Karla nemohla dvacet let zpívat, a přitom ho za nic neodsuzovala a má ho ráda, mě odzbrojil.

A pokud jde o matky?

Před kameru se jim nechtělo. A já jsem je nemohla nutit. Karel mi řekl, že si poslední roky uvědomuje dluh vůči starším dcerám a cítí potřebu jim vynahradit svou otcovskou nepřítomnost. Měla jsem na obě dospělé dcery připravené otázky na toto téma, ptala jsem se třeba Dominiky, jestli to tátovi nevyčítá, ale Dominika i Lucie tátu tak bezmezně milují, že neměly žádný důvod k zášti nebo pocitu křivdy.

Poslal vás Karel Gott někdy s něčím do háje?

Nikdy. Byl velkorysý. Na všechno se snažil poctivě odpovídat, nebo alespoň nějak reagovat.

Film měl symbolicky pro zpěváka tento týden premiéru v Lucerně. Měl dobré ohlasy?

Ano, vesměs pozitivní. Některé zábavné. Michal Horáček mi řekl, že je to typicky ženský film, že kdyby to točil muž, neodšvenkuje na blinkající Nelly při fotografování.

Jak zhodnotila váš film máma Olga Sommerová?

Chodila se dívat do střižny, diskutovaly jsme o filmu. Nezapře v sobě pedagožku. Viděla hodně natočeného materiálu. Často se zlobila, proč jsem do sestřihu nedala to a ono.

Zrovna po premiéře, při které měla na sobě šátek, co jsem jí dala ke Dni matek, mi klidně, už po několikáté řekla – „Nedalas tam ten nejlepší archivní záběr, kde Karel zpívá jako Armstrong! Z toho nebudu spát.“

Autor: Jana Podskalská

9.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Romové napadli posádku záchranné služby. Ta se ubránila

Stanislav Šulc.
1 14

Pohledem Stanislava Šulce: Není Německo jako Německo

AKTUALIZOVÁNO

Herec Jan Tříska se zranil při pádu z Karlova mostu, je ve vážném stavu

Herec Jan Tříska leží ve vážném stavu v nemocnici. Zranil se včera po pádu z Karlova mostu v Praze. Populární český herec měl od pondělí natáčet film Na střeše. 

Kobyla spadla do díry u bazénu. Před utonutím ji zachránili hasiči a jeřáb

/FOTOGALERIE/ V technické šachtě bazénu se zaklínil kůň v Lelekovicích na Brněnsku. V neděli ráno našel majitel kobylu uvězněnou v šachtě s otvorem o průměru zhruba metr a půl. V následujících minutách nastalo drama, prostor se totiž začal plnit vodou z přilehlého bazénu, podle hasičů patrně kvůli poškozenému potrubí.

Trump se vulgárně opřel do slavných sportovců. Hvězdy se bouří

Prezident Donald Trump čelí v poslední době vlně kritiky, a to kvůli tomu, že se vulgárně opřel do sportovců, kteří klečí při hymně. Tímto gestem sportovci uctívají černošské oběti policejního násilí a shodují se na tom, že všichni mají právo na svobodu projevu. V této tradici i přes kritiku pokračují i nadále. Naposledy poklekly hvězdy amerického fotbalu na londýnském stadionu ve Wembley, kdy proti sobě nastoupily dva týmy – Baltimore Ravens a Jacksonville. 

Nejvyšší soud staví přístavbu za 114 milionů. Soudní procesy to nezkrátí

Deset lidí v jedné kanceláři, chybějící klimatizace a katastrofální stav knihovny. To jsou problémy současného sídla Nejvyššího soudu v brněnské Burešově ulici. Vyřešit je má nová přístavba za 114 milionů korun. Procesy se ale ani díky ní nezkrátí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení