VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šporclův Sporcelain? Solidní pop i brak

Jižní Čechy /RECENZE/ - K povedeným číslům nového alba houslového virtuosa patří skladby Ondřeje Brouska z Monkey Business… Navzdory reklamním textům hudebních firem žánrové crossovery a vzájemná spolupráce umělců z oblasti vážné hudby či jazzu s kolegy z okruhu pop music již dávno nejsou něčím novým, netradičním či dokonce revolučním. Stačí si vzpomenout na hudební směr popu 70. let označovaný jako party sound, který tvořily řemeslně kvalitní instrumentálky lehčího spotřebního a komerčního charakteru, často cover verze známých melodií, v podání virtuózních interpretů typu Rudolfa Rokla. Novou desku Pavla Šporcla nazvanou Sporcelain lze označit za pokračovatele tohoto žánru se všemi jeho klady i zápory.

4.1.2012
SDÍLEJ:

Sporcelain má své světlé i stinné stránky. Deska posluchači nabízí jak solidní spotřební pop podepřený řemeslným umem a profesionalitou autorů, tak nepřesvědčivé hudební pokusy.Foto: Deník/ Attila Racek

Album, na jehož vzniku se podílely známé tváře domácí populární hudby Roman Holý a Ondřej Brousek, obsahuje 11 skladeb, jejichž původ je značně rozmanitý. Mezi autory nalezne posluchač vůbec poprvé samotného Šporcla, dále zmíněného Ondřeje Brouska, Ennia Morriconeho či Jacquesa Brela. Ačkoliv produkční rukopis Holého nahrávku do značné míry zvukově sceluje, se Šporclovým sebevědomým konstatováním v průvodním textu cd, že deska „drží dobře pohromadě“, nelze až tak úplně souhlasit. Stylová nevyrovnanost by však v případě Sporcelainu ani tolik nevadila, problémová je spíše nevyrovnanost v kvalitě jednotlivých písní.

Diskotékové rytmy v Surprise

Album zahajuje krátké Brouskovo intro v duchu tradice elektroakustické hudby, na něž bezprostředně navazuje autorský příspěvek Pavla Šporcla Violin 1st. Nutno říci, že jde o příspěvek kompozičně nijak zvlášť zajímavý – skladba má spíše znělkový charakter – a ani příliš originální: pohyblivé smyčce svým aranžmá připomínající barokní fakturu, rychlejší tempo, celkový drive a agresivita okamžitě evokují diskotékovou verzi Bouře z Čtvera ročních dob Antonia Vivaldiho v podání Vanessy Mae. Pravda, Šporcl zde tíhne spíše k rocku, ty pravé diskotékové rytmy z jeho autorské dílny na posluchače čekají až v závěrečné, bonusové Surprise, která však překvapí maximálně svojí podbízivostí s módními orientálními vložkami.

Lépe působí Šporclova a Holého skladba Sporcelain, které nechybí atmosféra. Přesto by jí prospěla výraznější myšlenkovost v houslových improvizacích, které místy vedou jakoby odnikud nikam. O tom, že zapojit smyčcový nástroj do popového základu tak, aby výsledkem nebyly prázdné stupnicové toulky, ale organický hudební tvar, není žádná sranda, vypovídá i předcházející „populár na druhou“ – Dies Irae Karla Jenkinse. I zde by si posluchač mohl představit zajímavější melodickou nadstavbu.

Dyk jako Bárta?

K povedeným číslům desky patří kompozice Ondřeje Brouska. Jednou z nich je Ambient Cow, jež stylově odkazuje k autorově domovské kapele Monkey Business. Chytrá a hravá melodická témata, působivé instrumentální barvy (kombinace houslí a syntezátoru místy evokují jazz rock Mahavishnu Orchestra), výrazná rytmizace a funkový drive, to vše činí z kompozice hudební tvar, který opravdu šlape. Pěkné jsou i filmovou hudbu připomínající melancholické Cascades, v nichž může posluchač plně vychutnat zpěv a dech Šporclových houslí. To samé snad ještě ve větší míře platí o další Brouskově písni – supermelodické John Thomas.

Následující Ne Me Quitte Pas Jacquesa Brela, ve které Šporcla na klavír doprovází šansonový specialista Petr Malásek, výrazově originál sice nepřekonává, ale poslouchá se stále velmi dobře. Posluchači jistě ocení i jedinou skladbu se sólovým vokálním partem – cover verzi irské Women of Ireland s českým názvem Na perutích. Zpěv Vojtěcha Dyka bohužel shazuje extrémní stylizace do projevu Dana Bárty.

Stejně jako staré partysoundové desky i Sporcelain má své světlé i stinné stránky. Deska posluchači nabízí jak solidní spotřební pop podepřený řemeslným umem a profesionalitou autorů, tak nepřesvědčivé hudební pokusy vyplývající ze Šporclovy nezkušenosti na poli daného žánru, navíc ještě korunované kalkulací a komerčními ambicemi.


JAN BLÜML
Autor je muzikolog

4.1.2012
SDÍLEJ:
Donald Trump
10

Trump se brání: Tajné nahrávky rozhovorů s Comeym jsem nepořídil

Ridiči MHD v Nantes vyrazili do práce kvůli vedru v sukních.
2 5

VIDEO: Řidiči v Nantes vyrazili do práce v sukních, kraťasy mít nesmějí

Ukrást auto přes mobil? Data zneužívaly i autopůjčovny

Zanedlouho zřejmě odzvoní i klíčům od auta. Američan Charles Henderson svůj kabriolet díky moderním technologiím odemykal a startoval jen přes svůj chytrý telefon. Poté, co ho prodal, zjistil, že „chytrý" systém funguje dál a auto, které už není jeho, může přes mobil stále kontrolovat a jednoduše ho ukrást. 

AKTUALIZOVÁNO

Německem se přehnaly silné bouřky. Kácely stromy, ochromy dopravu i zabíjely

Tropické teploty vystřídal jiný rozmar počasí. Německem se prohnaly silné bouřky, které na řadě míst na severu a severovýchodě země způsobily kolaps dopravy. Přerušen byl provoz i mezi trojlístkem velkoměst Berlínem, Hamburkem a Hannoverem. O život přišel i jeden člověk.

Bradáčová: V Rathově kauze soud nemusí znovu provádět důkazy

V korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha nebude středočeský krajský soud muset opakovat žádné důkazy, a to ani odposlechy. Pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová to dnes uvedla v pořadu Českého rozhlasu 20 minut Radiožurnálu. O přípustnosti odposlechů jako důkazů rozhodl počátkem června Nejvyšší soud.

Atentátník z Champs-Élysées měl celý arzenál zbraní, chtěl válčit za IS

/VIDEO/ Adam Djaziri, pachatel pondělního neúspěšného útoku autem na policejní dodávku na známém bulváru Champs-Élysées, se chystal přidat k bojovníkům Islámskému státu. Podle pařížského prokurátora Francoise Molinse také slíbil věrnost vůdci tomuto teroristického hnutí Abú Bakrovi Bagdádímu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies