Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

STOMP už zase uklízejí matičku Prahu

Praha - V pražském Kongresovém centru od úterka uklízí tak trochu jiná parta než obvykle. Je jich celkem dvanáct, říkají si STOMP a patří k největším atrakcím současnosti.

9.4.2008
SDÍLEJ:

STOMPFoto: REUTERS

K původně plánovaným třem vystoupením v České republice museli tihle britští všeumělové oscilující mezi tancem, muzikou a akrobacií přidat dalších pět. Pódium bývalého „Pakulu“ budou opečovávat do neděle 13. dubna; pak zase seberou své saky paky, hadry a kýbly a vydají se zamést před jiným zanedbaným prahem.

Na první pohled připomínají popeláře. Jenomže popeláři většinou neumějí stepovat, natož aby zvládli veletoč se dvěma poklicemi, které drží jako válečník svůj štít. Tvůrci a aktéři celosvětově úspěšného projektu STOMP ve své hře se starým haraburdím dokázali skloubit herectví s tělocvikem, hudbu s pantomimou. Výsledkem je nekonečná řada vyprodaných vystoupení, na něž reaguje se stejným nadšením publikum v londýnské Royal Festival Hall i v aténském amfiteátru. Hudebně se STOMP poučili z industriálu a hudby kapel jako Einstürzende Neubauten, které do Prahy mimochodem dorazí jen o týden později.

Zakouřit a zajamovat

V těchto představeních však nejde o hudbu jako takovou, nýbrž hlavně o rytmus. Vždyť kdo jiný než STOMP dokáže udělat rytmickou etudu z obyčejného odpočívání uklízečů na obrácených kbelících? Utahaní chlápkové a holky mají „rauch〜pauzu“, někteří si čtou noviny, všichni ale záhy zjistí, že i z přestávky se může při troše dobré vůle stát solidní jam session. Ten škube a šustí denním tiskem, ta zase chřestí krabičkou od sirek. Nápady jedinečného souboru s Velké Británie neznají mezí, a snad proto na ně diváci neváhají přijít i podruhé a potřetí. Ostatně, nikdy nemají jistotu, kdo se zrovna na pódiu objeví. Účinkujících je sice dvanáct, v akci jich však naráz vidíme pouze osm. Zbylí se vydýchávají v zákulisí, protože řádění s touhle partou, to je pořádně tvrdý chlebíček.

Přestože se populární těleso nejvíce proslavilo reklamami na Coca-Colu a Apple, zpočátku nemělo tak komerční charakter. Když si ho v létě roku 1991 vymysleli bubeník Luke Cresswell a režisér filmů o panu Beanovi Steve McNicholas, měli za sebou oba tito pánové desetileté účinkování v nevýdělečném pouličním tyátru s názvem Pookiesnacken­burger. Dělali „busking“ neboli hráli na ulici a vybírali peníze do klobouku.

Je neuvěřitelné, že už o šestnáct let později si mohli pro svůj projekt postavit vlastní divadlo v Las Vegas. Hodně jim pomohla slavná „popelnicová“ reklama na pivo Heineken, z níž se v průběhu 80. let vyvinul základní prvek každého dnešního představení souboru STOMP – tanec s popelnicemi. A místo na slunci jim definitivně vybojoval čtvrthodinový snímek Brooms (Košťata), jenž byl promítán na festivalu v Cannes a nominován na Oscara.

Autor: Michal Bystrov

9.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Evropská komise zahájila proceduru proti Varšavě
AKTUALIZUJEME

Na Varšavu! Brusel zahájil proceduru kvůli spornému zákonu

Útok nožem v hamburském supermarketu
3 5

Útok 50centimetrovým nožem v Hamburku oživil ostrou debatu o uprchlících

AKTUALIZUJEME

VIDEO: Technaři nevyrazili k Čapímu hnízdu, ale na louku u Poděbrad

/FOTOGALERIE/ Technaři vyrazili se svojí technoparty na louku poblíž Osečku u Poděbrad. Původně se spekulovalo, že bude na Benešovsku poblíž Čapího hnízda.

Německé ženy zase rodí. Počet bezdětných stagnuje nebo klesá

Dlouhodobý trend, který trápil Spolkovou republiku, kdy přibývalo bezdětných žen, se zřejmě zastavil. Německé ženy zase začaly rodit, stoupl i počet matek-vysokoškolaček. Po téměř třiceti letech od sjednocení dvou německých států zaznamenali Němci opět zvýšenou porodnost.

DOTYK.CZ

Dandy – umělecké dílo „Já“

Potřeba „být svůj“ a zároveň strach z toho, aby se člověk neocitl stranou své doby – tenhle vnitřní svár, který s chutí podporují média a reklama, dnes prožívá kdekdo. Snaha o výlučnost, která u hipsterů dospěla k takřka předpisovému vzhledu, není nová a trochu připomíná myšlenku dandysmu. Ta byla však mnohem silnější a zásadně odlišná.

Pět jeskyní, 25 milionů návštěvníků. Moravský kras láká stále víc turistů

/FOTOGALERIE/ Úlek a poté radost. Taková byla reakce pětadvacetimilionté návštěvnice Moravského krasu. Zdeňka Richterová z obce Mokrá-Horákov přijela v pátek do jeskyně Balcarkas vnoučaty a manželem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení