VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Struny podzimu připomenou výročí ztroskotání Titaniku

Praha – Sté výročí katastrofy zaoceánské lodi Titanik připomene ve čtvrtek 18. října na festivalu Struny podzimu multimediální projekt neúnavného experimentátora Gavina Bryarse. Kompozici Potopení Titaniku (The Sinking of the Titanic), která uhranula během několika desetiletí posluchače po celém světě, uvede v kinosále pražského Veletržního paláce osobně sám autor se svým ansámblem.

18.10.2012
SDÍLEJ:

Sté výročí katastrofy zaoceánské lodi Titanik připomene ve čtvrtek 18. října na festivalu Struny podzimu multimediální projekt neúnavného experimentátora Gavina Bryarse. Foto: Deník

„Potopení Titaniku je otevřené dílo a čas od času k němu přidávám nový materiál," vysvětluje Gavin Bryars. Novinkou v pražském uvedení bude vizuální materiál Billa Morrisona a Laurie Olinder, kteří celou skladbu provázejí projekcemi. Připojí se rovněž multimediální skladatel a improvizující hráč na gramofony Philip Jeck, jenž opusu dodává nové, zajímavé zvukové zabarvení.

Praskot a zvuky starých desek z Jeckových gramofonů, použití píšťal vyrobených stejnou firmou, která dodávala výbavu pro Titanik, originální vizuální pojetí projektu i autentické výpovědi svědků zapojí do prožitku všechny smysly a vtáhnou diváka do mnohovýznamového příběhu intenzivněji než některé pozdější filmové či literární adaptace. Podle amerického veřejnoprávního rádia NPR „Potopení Titaniku zní stále stejně svěže, neotřele a naléhavě jako v roce 1969…"

Zásadní postava minimalistické a experimentální hudby

Gavin Bryars patří po desetiletí mezi zásadní hybatele minimalistické a experimentální hudby. Za svou bohatou uměleckou kariéru spolupracoval s řadou u nás dobře známých umělců, jako jsou například Brian Eno, Robert Wilson, Merce Cunningham, Jiří Kylián či kanadský soubor La La La Human Steps.

Bezprostředně po představení bude následovat diskuse s Gavinem Bryarsem a autory vizuální složky projektu Billem Morrisonem a Laurie Olinder. Moderuje šéfredaktor časopisu HIS Voice Matěj Kratochvíl.

Vstupenky lze zakoupit ve Festivalovém a informačním centru (hlavní pokladna Národního divadla), síti Ticketpro a hodinu před začátkem koncertu v místě konání. Více informací na www.strunypodzimu.cz.

Opus Potopení Titaniku měl premiéru v roce 1969

Opus Potopení Titaniku je od své premiéry v roce 1969 dodnes považován za základní kámen britské minimalistické a experimentální hudby. Dílo připomíná nejen aktéry tehdejší tragédie a jejich úděl, ale v širším filozofickém významu i věčnou neuchopitelnost tenké dělící čáry mezi životem a smrtí.

Gavin Bryars začínal v šedesátých letech jako kontrabasista v jazzovém triu s kytaristou Derekem Baileym a bubeníkem Tony Oxleym, záhy se však začal věnovat hlavně komponování. Na kontě má řadu skladeb; vedle The Sinking of the Titanic stojí za zmínku například kompozice Jesus' Blood Never Failed Me Yet z roku 1971, která je vystavěna na nahrávce zpěvu této hymnické písně neznámým bezdomovcem (v její pozdější nahrané verzi se objeví i hlas Toma Waitse). Z mnoha dalších zajímavých tvůrčích spoluprací během dlouhé kariéry uveďme taková jména jako hudebník a producent Brian Eno či legendární a u nás dobře známý režisér Robert Wilson. Jeho violoncellový koncert Farewell to Philosophy nahrál Julian Lloyd Webber, spolupracoval s Balanescu Quartetem, jeho skladby hráli legendární kontrabasista Charlie Haden, ikona newyorského downtownu John Zorn i věhlasný Hilliard Ensemble.

Je to kříženec, důvtipný, ale citlivý a hluboce dojímající

V současné době je v centru pozornosti jeho zpracování motivů Waitsových písní spolu s tématy Kurta Weilla v projektu Mercy and Grand z letošního roku. Vloni pod názvem Anail Dé završil šestiletou spolupráci na zhudebnění starých irských duchovních textů s i v Čechách známým irským bardem Iarla O'Lionardem.

Kanadský spisovatel srílanského původu Michael Ondaatje, autor slavného Anglického pacienta, říká o Bryarsovi a jeho hudbě: „Nezapadá do žádné škatulky. Je to kříženec, důvtipný, ale citlivý a hluboce dojímající. Je to jeden z mála skladatelů, kteří vedle sebe umí položit grotesku s těmi nejsilnějšími základními emocemi. Umožní vám stát se svědky nových zázraků ve světě okolních zvuků a tónů tím, že je přiblíží z úplně jiného úhlu – slyšených  třetím uchem…" Nyní se o tom mohou na vlastní uši i oči přesvědčit návštěvníci Strun podzimu.

(zdroj: SMART Communication)

Autor: Redakce

18.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Řezání nosorožčích rohů
4

Obchod se zvířecími rohy vynáší víc než ten s kokainem

Masarykův onkologický ústav. Ilustrační foto.
14

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

AKTUALIZOVÁNO

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Stávka řidičů. Odbory: Bude! Dopravci: Není k tomu důvod

Odborový svaz dopravy oznámil, že na některý den vyhlásí celostátní stávku řidičů autobusů, kteří jezdí na regionálních linkách. Tři největší dopravní společnosti, které zajišťují drtivé množství autobusových regionálních linek na Vysočině, ale tvrdí, že řidiči v kraji nemají ke stávce důvod.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies