VYBERTE SI REGION

Umakart: K této civilizaci jsme dost přisátí, neuměli bychom bez ní přežít

Praha /ROZHOVOR, PROGRAM TURNÉ/ – Po osmi letech od debutu Manuál (a nedávné spolupráci s Václavem Neckářem) vydala jedna z našich nejoriginálnějších kapel – Umakart – nové album Vlci u dveří. Jaromír Švejdík, Dušan Neuwerth, Jan P. Muchow, Jura Hradil a Tomáš Neuwerth na ní přišli s deseti skladbami, v nichž se vyjadřují k současnosti a jejím „vlkům" – podle slov Jaromíra Švejdíka k vypočítavým chlápkům v kravatách, kteří se snaží vyzrát nad lidmi žijícími v uzavřené panelákové komunitě na sídlištích.

21.11.2012
SDÍLEJ:

UMAKARTI. Jaromír Švejdík, Dušan Neuwerth a Jan P. Muchow – zástupci kapely, která právě vydává nové album Vlci u dveří. Foto: ČTK

„Znáte to – herny, divní týpci, divné lásky… A mezi nimi všichni ti vlci, kteří se snaží každé jejich chyby využít ve svůj prospěch, třeba tím, že jim nabídnou nevýhodnou půjčku," říká Jaromír Švejdík, který na desku otextoval osm písniček. Dva texty jsou dílem básníka Jana Těsnohlídka. Jaromír Švejdík, Dušan Neuwerth a Jan P. Muchow v rozhovoru o nedávno vydané desce Umakartu Vlci u dveří i blížícím se turné…

Desku charakterizujete jako panelákovou. Zaznívají z ní nejen nostalgie a žhavá skutečnost, ale i touha vrátit se k přírodě, jako v písní Na hory…

Jaromír Švejdík: Jasně, že současná civilizace je jakoby útěkářská, že spousta lidí přemýšlí o tom, že se schová někde na statku uprostřed přírody, kde bude v klidu žít. My jsme ale s kluky z kapely k této civilizaci dost přisátí a asi bychom bez ní přežít neuměli. Takže v té písničce jde jenom o takové naše sny. A kdoví, možná se někomu z nás podaří – třeba na důchod – skončit v přírodě.

Jan P. Muchow: Jde o to, že je určitě dobré v sobě najít klid. Na druhou stranu nás ale městský tep, shon, krize a všechny ty nejistoty kolem svým způsobem motivují. Jsou našim popoháněčem k vyjádření se ke stavu věcí.

Dušan Neuwert: Beru to tak, že Jaromír je ve svých textech skeptik, který ale vždycky, když se něco povede, je rád, že neměl pravdu.

Právě slovním obsahem je vaše deska definována. Nakolik vám její styl určil básník Jan Těsnohlídek?

J. Š.: Setkání s ním, které se uskutečnilo někdy před třemi lety na EKG Járy Rudiše, bylo pro nás zásadní. Když jsem tam slyšel jeho provokativní básně, uvědomil jsem si, že přesně takové texty bychom chtěli na nové desce mít. Slovo dalo slovo a to slovo nás propojilo.

D. N.: Ne, že bychom neměli v zásobě dost vlastních písní, ale po setkání s ním nám došlo, že Půlnoční a Stínohry by se už na tuto desku nehodily.

J. Š.: Honza se trefil do naší nálady, ke snaze vyjádřit se k tomu, co je tady a teď. Cítím, že celá naše společnost se ocitla na jakési hraně, že se budeme muset někam obrátit a rozhodnout se, co dál. Naše písničky jsou toho hledáním.

Jak vlastně texty tvoříte – na první dobrou?

J. Š.: Jak žijeme roztěkané životy a snažíme se uživit spoustou jiných prací, nezajímáme se jenom o kapelu Umakart. Na texty tudíž už nějaký čas netlačím a píšu, jen když mě něco inspiruje. Stalo se mi to třeba u písničky Unavení, která je taková romantická od moře – ta mě napadla hned. Věděl jsem, že chvíle lenošení skončí a že se zase vrátím do města… Někdy mě ale tvoření textů docela bolí.

Musíte napřed slyšet melodii?

J. Š.: Je to pro mě zásadní, abych se dostal do nějaké atmosféry.

D. N.: Obyčejně tvoříme rovnou ve studiu. Napřed je nápad, který může přinést kdokoli z nás, a zaznamená se. Pak uděláme takzvaně inventuru a vytáhneme jej z příslušné složky v počítači, tudíž se k němu vracíme. Jaromír třeba napsal text, a tak jsme se sešli a písničku nazpívali. Pracovali jsme na ní dál a dál – pořád jsme ji posouvali dopředu.

Vznikla by vaše novinka i bez filmu Alois Nebel (natočený podle stejnojmenného grafického románu scenáristy Jaroslava Rudiše a výtvarníkaJaromíra Švejdíka, pozn. red.), spolupráce s Václavem Neckářem na Půlnoční a jeho albu Dobrý časy?

D. N.: Vznikla by tak nebo tak. Jen se práce na ní právě kvůli několika souběžně rozjetým projektům, na nichž Jaromír tvořil zhruba pět let, trochu zpomalila.

J. Š.: Lojza Nebel nás tahá po světě a furt nás překvapuje. A já doufám, že 1. prosince na Maltě ten humbuk kolem něj skončí. Má tam být vyhlášen nejlepší animovaný film, jde o jakousi obdobu Oscara, a my jsme se dostali mezi tři hlavní adepty na vítězství. Tak uvidíme.

Ještě mi řekněte, co pro vás spolupráce s Václavem Neckářem znamenala?

D. N.: Spolupráce s ním nás napadla ještě před Půlnoční, takže jsme její úspěch zažívali společně. Překvapilo nás, jakým hitem se stala. Desku Dobrý časy jsme pak nahrávali v rodinném kruhu, v němž jsme se sešli my dva s Jaromírem a bráchové Neckářové. Potom jsme si pozvali muzikanty, kteří jsou schopni poctivě natočit klasickou hudbu a dodat výsledku „dřevěný zvuk". Z této romantické odbočky jsme se ale zase rádi vrátili k našim kořenům, pěti akordům a automatům. Protože tohle je náš hlavní hudební směr.

J. P. M.: Co se týče vyloženě Půlnoční, Václav ji svou interpretací a sílou individuality neskutečně povýšil. Emoce, která v té písni je, nabrala skrze něj obrovskou sílu. Bylo proto pro nás velmi zajímavé a příjemné být toho součástí.

Právě vyrážíte na turné, které obsahuje i zastávku v Düsseldorfu. Jak k ní došlo?

J. Š.: Všechno jsou to pořád ty důsledky Aloise Nebela… Düsseldorf je ale každopádně pro Umakart skvělá akce, protože tam vznikla celá německá elektronická scéna, k níž se právě trošku hlásíme. S kapelou Priessnitz jezdíme docela dost po Německu, Švýcarsku a Rakousku. A zjišťujeme, že se tam dá normálně hrát – ve smyslu, že lidi chodí. Texty jim necháváme titulkovat, takže jejich vnímání našich písní je docela silné. S Umakartem se chystáme udělat stejný model.

A jak bude to vaše turné vypadat?

D. N.: Budeme hrát mix písniček z první i z aktuální desky, víc jich nemáme. A to v sestavě, v jaké jsme novinku udělali. A protože má většina skupin při turné předkapelu, my budeme mít předřečníka – už několikrát zmíněného Honzu Těsnohlídka, který bude do lidí tepat svoji poezii s absolutně nezaměnitelným výrazem. Na dvou koncertech bude našim hostem kapela ILLE se zpěvačkou Olgu Königovou. O projekce se postará opět VJ Clad – vizuál bude vycházet z fotek Báry Prášilové a designerského studia ExLovers, kteří nám vyrobili obal alba.

J. Š.: Koncerty máme naplánovány do dvou fází – v té první jich sedm odehrajeme do konce roku. Na další bychom chtěli navázat v roce příštím. Taky bychom si moc rádi zahráli na vybraných festivalech. Ale to je ještě daleko…

TURNÉ

21. 11. - Brno - Fléda

22. 11. - Olomouc - Jazz Tibet

23. 11. - Valašské Meziříčí - M-klub

24. 11. - Opava - Klub Art

28. 11. - Plzeň - Pod Lampou

29. 11. - Düsseldorf - Zakk

13. 12. - Praha - Palác Akropolis

Autor: Gabriela Kováříková

21.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Do chřtánu vulkánu: geologové kopnou do sopky i příští rok

Cheb – Vyhloubit několik metrů dlouhou štolu a nechat veřejnost nahlédnout do chřtánu vulkánu. To je projekt, na kterém už několik měsíců pracuje Geofyzikální ústav Akademie věd v Praze. Geologové už dokonce část bývalé štoly z 19. století ve vyhaslé sopce Komorní hůrka vyhloubili. Nyní už je jasné, že projekt bude zdárně pokračovat i v příštím roce, kdy na něj Akademická rada Akademie věd věnuje dalších 200 tisíc korun.

Protikuřácký zákon má Kalousek za další regulaci živnostníků

Praha - Předseda opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek má dnes schválený protikuřácký zákon za další regulaci podnikání. Novinářům ve Sněmovně řekl, že za normálních okolností by pro normu hlasoval, dnes ale postupoval opačně kvůli tomu, že jde o další z regulačních opatření namířených kabinetem ČSSD, ANO a KDU-ČSL proti živnostníkům. Sněmovní klub jeho strany neměl k hlasování stanoven jednotný postup.

Trump vybral za ministra práce šéfa fastfoodového řetězce

Washington - Budoucí americký prezident Donald Trump chce do čela ministerstva práce dosadit ředitele fastfoodového řetězce Andrewa Puzdera. Trumpův štáb to ve čtvrtek oznámil v tiskové zprávě. Puzder stojí v čele společnosti CKE Restaurants Holdings, na volební kampaň newyorského miliardáře přispěl v květnu částkou 150.000 dolarů (3,8 milionu Kč).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies