VYBERTE SI REGION

Us3 v Praze s čerstvou krví

Praha - Do Prahy se vrací londýnský průkopník fúze hip hopu a jazzu Geoff Wilkinson se svým projektem Us3. Koncert proběhne 14. dubna v Lucerna Music Baru, brány klubu se otevírají ve 20 hodin.

3.4.2009
SDÍLEJ:

PROJEKT Us3. Geoff Wilkinson (uprostřed) se v projektu Us3 obklopil novými tvářemi. Foto: D Smack U Promotion

Projekt Us3 vznikl na počátku 90. let, aby naplnil Wilkinsonovu vizi „předání pochodně“ mezi prvními jazzovými běžci a budoucností, vizi setkání generací. Generaci zakladatelů symbolizovaly staré jazzové samply, současnost reprezentoval hip hop a pohled do budoucnosti představovala účast mladých jazzmanů.

Principál Us3 si kladl za cíl rozšířit posluchačům obzory, ale rozhodně ne školometským způsobem. Vznikla hudba životná a taktéž řádně živelná. „Vezměte přátele a přijďte brzy! Minule to v Praze výborně šlapalo a teď bude zase,“ vzkazuje Geoff Wilkinson.

Můžete popsat rozdíl mezi minulým albem Say What!? a připravovaným titulem?

Domnívám se, že hlavním rozdílem je opětovná výměna vokalistů. Na nové desce, která se jmenuje „stop.think.run“ a už je připravena k vydání, se podíleli dva rappeři z newyorského Brooklynu, třiadvacetiletý Sene a dvacetiletý Brook Yung. Jsou nejmladšími vokalisty, jaké jsem přizval od dob prvního alba Hand On The Torch. Dodali albu mladickou naléhavost. Nová deska má určitě tvrdší ostří, je hiphopovější. Myslím, že je to reflexe tvrdších časů, které právě prožíváme.

Jak se projeví nové obsazení na koncertech? Bude plánované vystoupení v Praze zásadně odlišné od minulého v roce 2006?

Protože s námi oba noví rappeři budou na turné, pochopitelně zahrajeme spoustu nového materiálu. Na druhé straně základ kapely je naštěstí stejný a tvoří pevný skelet. Mimochodem, předchozí koncerty v Lucerna Music Baru si opravdu dobře pamatuji, publikum bylo skvělé a výborně jsme si hraní užili. Pódium v Lucerna Music Baru totiž vystupuje mezi publikum, dav tančí všude kolem vás a to je výborný pocit!

Pro turné jste sestavil osmičlennou kapelu včetně dvou zmíněných rapperů. Můžete představit muzikanty a prozradit, jak je vybíráte?

Už minule tu se mnou byli DJ First Rate, klávesista Mike Gorman a trumpetista Bryan Corbett. Kontrabasista Chris Dodd se ke kapele připojil v roce 2007 a saxofonista Sean Freeman s námi zatím odehrál asi dvacet vystoupení. Jediné kritérium pro výběr muzikantů je, že musí být skvělí hráči! Každý z nich dostane šanci zazářit na pódiu, každý má prostor na sólové výstupy. Ale zároveň jsou skvělí týmoví hráči. Dobře vycházíme i mimo pódium, což se pak projeví i na pódiové souhře. Prostě ty kluky miluju!

Na počátku 90. let jste začal vytvářet hudbu s použitím starých jazzových samplů z katalogu prestižního labelu Blue Note. Jaké zdroje využíváte nyní?

Už nevyužívám žádné samply ze starých nahrávek, všechno jsou originální témata. Mými zdroji jsou muzikanti z kapely a neuvěřitelná „zásobárna“ talentovaných londýnských hudebníků. Loni jsem nevydal žádné album ani nekoncertoval, stěhoval jsem totiž svoje nahrávací studio do nových prostor, jen patnáct minut chůze od svého domova. Prodal jsem veškeré staré analogové vybavení a koupil spoustu nového, vylepšil a zmodernizoval počítač. Bylo to velmi osvěžující, pomohlo mi to pracovat jiným způsobem. Cítím se teď mnohem víc produktivní a kreativní.

Projekt Us3 existuje již 17 let a ovlivnil řadu muzikantů. Kdo, abych parafrázoval váš výrok, nese vaši pochodeň?

Nemyslím, že by byl zrovna mým následníkem, ale moc se mi líbí mladý americký trumpetista Christian Scott, zvláště jeho album Anthem. Existují, literárně řečeno, stovky hiphopových projektů, které jsou ovlivněné jazzem. Ale tady je konečně mladý jazzový muzikant, který hraje jazz ovlivněný hip hopem. Doporučuji!

Domníváte se, že jazz stále potřebuje „demystifikaci“, o jaké jste mluvil v začátcích kariéry, nebo už se znovu stal dostatečně populární součástí klubové scény?

Myslím, že „pravověrný“ jazz je stále bohužel pro mnoho lidí tak trochu vetřelcem, mimozemšťanem. Jazz se stává populárním spíše skrz zadní vrátka. Existuje spousta jazzem ovlivněné klubové hudby, což je dobře. Cokoliv, co otevírá dveře a povzbuzuje lidi vyzkoušet něco nového, je dobré.

TOMÁŠ S. POLÍVKA

3.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies