Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vondrák, Bodlák a Polák namíchali jasné Barvy na vzkříšeném albu

Brno /RECENZE/ – Brněnská folková scéna nebyla na přelomu šedesátých a sedmdesátých let tak bohatá, jako v Praze, nicméně i ve městě pod Špilberkem se na tomto imaginárním hudebním stromě tu a tam urodilo nějaké ovoce.

29.7.2015
SDÍLEJ:

Na archivním snímku zleva Zdeněk Němeček, Michal Polák, Jiří Vondrák a Antonín Bodlák.Foto: Jef Kratochvil

Brněnské vydavatelství Indies Happy Trails Records vydalo poprvé profil hudební tvorby písničkářského uskupení Vondrák, Bodlák a Polák, která vznikla napříč minulou dobou. Díky digitálnímu procesu byly písně oživeny a připraveny k vydání na digipackovém nosiči. Obal alba Jakuba Stejskala má dotek americké psychedelie šedesátých let, ale také zároveň warholovského pop-artu a věrně vystihuje i obsah písní. Těch se vešlo na album devatenáct.

Produkce se ujal Jiří Vondrák a hudební režie a mastering byly v rukou Dušana Součka. Ten dostal nelehký úkol dostat do vyvážené polohy hudební materiál natočený během hudebního vystoupení ve známém klubu Esenc na Křenové ulici, stejně tak jako skladby natočené naživo na Folkovém kolotoči v Ostravě. Jen tři skladby byly natočeny v hudebním studiu. Přesto je výsledek pozoruhodně kvalitní po zvukové stránce a uspokojí i náročnějšího posluchače vnímajícího hudbu přes Hi-Fi aparaturu.

Album bylo natočeno v sestavě Jiří Vondrák (šestistrunná, dvanáctistrunná akustická kytara, foukací harmonika, zpěv), Antonín Bodlák (Jaroš) (akustická kytara, zpěv) a Michal Polák (akustická kytara, foukací harmonika, zpěv). Skladby ovšem posilují i hudební hosté: Karel Horký (klávesové nástroje), Zdeněk Němeček (kytara, příčná flétna, zpěv), Mikoláš Chadima (saxofon, zpěv), Vratislav „Aťa" Lukáš (violoncello, zpěv), Pavel Kopřiva (housle), Richard Lašek (percussion), Miloš Morávek (elektrická kytara), Pavel Pelc (baskytara) či Petr Keller (bicí nástroje).

V žádném případě se nejedná o nějakou „kotlíkovou kulturu" s prvoplánovým viděním. Některé písně mají svou krystalickou čistotu ve folkové interpretaci a při poslechu dalších a dalších písní do hudby vstupuje rocková údernost, místy i blues, psychedelie a najazzlý minimalismus. V některých okamžicích jako bych cítil dotek dávných Tyrranosaurus Rex. Ostatně Bodlák typově hodně připomíná legendárního Marka Bolana, zatímco Vondrák rozervaného vousatého intelektuála woodstockovské­ho typu.

Úvodní skladba Kluci, nezlobte se upomene na ranou tvorbu pražské písničkářské legendy Petra Kalandry. Epický příběh vezme za srdce a při jejím poslechu jsem měl kolem očí podivné vlhko. Mlýnek akustické kytary a dylanovská foukací harmonika mají svou podmanivost, stejně jako Bodlákova interpretace a Vondrákova recitace. Přediva akustických kytar a tklivá foukací harmonika nás provázejí dále, stejně jako zpívané příběhy a reflexe života kolem nás v oné barevnosti, které dávají albu název. Prolínání šansonu a folku lze zaznamenat zajímavým způsobem v písni Starouškův svět ve Vondrákově interpretaci. Skladba Barvy přitáhne pozornost akusticky znějícím rockem, kde nechybějí percussion a sborové zpěvy evokující kalifornské hippie kapely šedesátých let. Píseň Příroda nabídne výraznou instrumentaci s podílem zajímavě vystavěných hlasů se vzdušnou rozevlátostí. Překvapením je bezesporu skladba Dětská, která sem zcela nečekaně přináší skladbu ve stylu jazz rock fusion, kde nechybějí funkové rytmy v bicích nástrojích Petra Kellera, dunivé baskytara Progresů Pavla Pelce a elastické kytarové tóny Miloše Morávka ve finále s bezelstným dětským smíchem.

Rovněž skladbě Ovoce nechybí napětí, údernost a šamanské tajemno, interpretované rozjasněným hlasem Michala Poláka. Za velmi silnou skladbu považuji skladbu Z neděle na pondělí. Zajímavé kytarové sestupy a harmonická struktura, kolorované flétnou, saxofonem a percussion. Hudebníkům se podařilo udržet přímý tah na bránu, napětí, dynamické odstíny a šamanský rytmus, doplněné vokálním podílem. Skladba by mohla být pro uskupení „hitem", pokud bychom chtěli za každou cenou hledat nějaký „hit", ale zároveň je příkladem uměleckého vývoje k zajímavému útvaru. Píseň Ne si posluchače získá zvonícími akustickými kytarami, foukací harmonikou, stejně jako Chmýří bodláků má v sobě zeppelinovské úderné akustické kytary a téměř „uriášovské" vokální party a kolotavou flétnu. Vlaštovka odnáší jaro přináší rozvolněnou variantu blues a udržuje posluchače v koncentraci od začátku až do konce. Nejinak je tomu i u nejmenovaných skladeb.

Jiří Vondráček (pro odlišení od jeho pražského jmenovce, bratra pop zpěvačky si dal později přezdívku Vondrák) a Antonín Jaroš se zformovali na konci šedesátých let a pod souzvučným názvem Vondrák a Bodlák začali jako písničkáři s akustickými kytarami hrát po brněnských klubech, často o přestávkách vystoupení bigbítových skupin, ale i v samostatných recitálech, na studentských kolejích a na soukromých večírcích, kde bývali příjemným zpestřením. K jejich duu se připojil majitel falzetu – bývalý sólový zpěvák Synkop 61 Michal Polák, ale časem jejich hraní okořeňovali další hudebníci, jako například flétnista Zdeněk Němeček, atraktivní řecká zpěvačka Froso Tarasidu, klávesový mág Karel Horký později známý pod jménem Daniel Forró, představitel pražské alternativy saxofonista Mikoláš Chadima a také třeba bulharský hudebník Míťa Denčev a provázkovská zpěvačka Ida Kellarová.

Album Barvy není konzistentním folkem, ale kreativním hudebním útvarem, který upomene na svobodomyslné muzicírování nezávislou tvorbou v nesvobodných časech.

PETR GRATIAS

autor je hudební publicista

Autor: Redakce

29.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Euro, ilustrační foto
21 4

Duel Deníku: Měla by Česká republika přijmout euro?

O cestě na Měsíc snilo lidstvo odnepaměti.
DOTYK.CZ

Kolonie o sto lidech na Měsíci. To je vize Bernarda Foinga pro rok 2040

Když věční rivalové spojí síly. Duo „Fedal“ rozzářilo tenisový svět

Vytvořili jednu z největších rivalit ve sportovních dějinách. Na okruhu ATP se spolu potkávají více než patnáct let. Nyní se poprvé postavili bok po boku do společné čtyřhry. Roger Federer a Rafael Nadal podtrhli vytvořením unikátní deblové dvojice jedinečnost celého Laver Cupu. Navíc se mohou nazývat neporaženým párem.

Trump zakázal vstup do země lidem z KLDR, Venezuely a Čadu

Americký prezident Donald Trump chce rozšířit protiimigrační opatření o další tři státy. Zákaz cestovat do Spojených států se tak má odnynějška týkat občanů osmi zemí. A to KLDR, Čadu, Íránu, Jemenu, Libye, Somálska, Sýrie a Venezuely. Ruší se naopak pro Súdán.

Poslední místo na kandidátce? Někteří poslanci doufají v přednostní hlasy

Někteří nynější poslanci nemají obhajobu mandátu v říjnových parlamentních volbách vzhledem k umístění na kandidátkách jistou. Budou muset spoléhat na přednostní hlasy. Trojice nynějších zákonodárců se znovu uchází o mandát dokonce až z posledního místa listin, které jsou zveřejněny na volebním serveru.

Nastavme pojištění pro nemocnice jako povinné ručení u aut, navrhují poslanci

Pojištění odpovědnosti je příliš drahé, stěžují si české špitály. Suma roste i těm, které chyby nedělají. Nejčastěji se dostávají do sporů porodníci a chirurgové, tvrdí právník.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení