VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vondrák, Bodlák a Polák namíchali jasné Barvy na vzkříšeném albu

Brno /RECENZE/ – Brněnská folková scéna nebyla na přelomu šedesátých a sedmdesátých let tak bohatá, jako v Praze, nicméně i ve městě pod Špilberkem se na tomto imaginárním hudebním stromě tu a tam urodilo nějaké ovoce.

29.7.2015
SDÍLEJ:

Na archivním snímku zleva Zdeněk Němeček, Michal Polák, Jiří Vondrák a Antonín Bodlák.Foto: Jef Kratochvil

Brněnské vydavatelství Indies Happy Trails Records vydalo poprvé profil hudební tvorby písničkářského uskupení Vondrák, Bodlák a Polák, která vznikla napříč minulou dobou. Díky digitálnímu procesu byly písně oživeny a připraveny k vydání na digipackovém nosiči. Obal alba Jakuba Stejskala má dotek americké psychedelie šedesátých let, ale také zároveň warholovského pop-artu a věrně vystihuje i obsah písní. Těch se vešlo na album devatenáct.

Produkce se ujal Jiří Vondrák a hudební režie a mastering byly v rukou Dušana Součka. Ten dostal nelehký úkol dostat do vyvážené polohy hudební materiál natočený během hudebního vystoupení ve známém klubu Esenc na Křenové ulici, stejně tak jako skladby natočené naživo na Folkovém kolotoči v Ostravě. Jen tři skladby byly natočeny v hudebním studiu. Přesto je výsledek pozoruhodně kvalitní po zvukové stránce a uspokojí i náročnějšího posluchače vnímajícího hudbu přes Hi-Fi aparaturu.

Album bylo natočeno v sestavě Jiří Vondrák (šestistrunná, dvanáctistrunná akustická kytara, foukací harmonika, zpěv), Antonín Bodlák (Jaroš) (akustická kytara, zpěv) a Michal Polák (akustická kytara, foukací harmonika, zpěv). Skladby ovšem posilují i hudební hosté: Karel Horký (klávesové nástroje), Zdeněk Němeček (kytara, příčná flétna, zpěv), Mikoláš Chadima (saxofon, zpěv), Vratislav „Aťa" Lukáš (violoncello, zpěv), Pavel Kopřiva (housle), Richard Lašek (percussion), Miloš Morávek (elektrická kytara), Pavel Pelc (baskytara) či Petr Keller (bicí nástroje).

V žádném případě se nejedná o nějakou „kotlíkovou kulturu" s prvoplánovým viděním. Některé písně mají svou krystalickou čistotu ve folkové interpretaci a při poslechu dalších a dalších písní do hudby vstupuje rocková údernost, místy i blues, psychedelie a najazzlý minimalismus. V některých okamžicích jako bych cítil dotek dávných Tyrranosaurus Rex. Ostatně Bodlák typově hodně připomíná legendárního Marka Bolana, zatímco Vondrák rozervaného vousatého intelektuála woodstockovské­ho typu.

Úvodní skladba Kluci, nezlobte se upomene na ranou tvorbu pražské písničkářské legendy Petra Kalandry. Epický příběh vezme za srdce a při jejím poslechu jsem měl kolem očí podivné vlhko. Mlýnek akustické kytary a dylanovská foukací harmonika mají svou podmanivost, stejně jako Bodlákova interpretace a Vondrákova recitace. Přediva akustických kytar a tklivá foukací harmonika nás provázejí dále, stejně jako zpívané příběhy a reflexe života kolem nás v oné barevnosti, které dávají albu název. Prolínání šansonu a folku lze zaznamenat zajímavým způsobem v písni Starouškův svět ve Vondrákově interpretaci. Skladba Barvy přitáhne pozornost akusticky znějícím rockem, kde nechybějí percussion a sborové zpěvy evokující kalifornské hippie kapely šedesátých let. Píseň Příroda nabídne výraznou instrumentaci s podílem zajímavě vystavěných hlasů se vzdušnou rozevlátostí. Překvapením je bezesporu skladba Dětská, která sem zcela nečekaně přináší skladbu ve stylu jazz rock fusion, kde nechybějí funkové rytmy v bicích nástrojích Petra Kellera, dunivé baskytara Progresů Pavla Pelce a elastické kytarové tóny Miloše Morávka ve finále s bezelstným dětským smíchem.

Rovněž skladbě Ovoce nechybí napětí, údernost a šamanské tajemno, interpretované rozjasněným hlasem Michala Poláka. Za velmi silnou skladbu považuji skladbu Z neděle na pondělí. Zajímavé kytarové sestupy a harmonická struktura, kolorované flétnou, saxofonem a percussion. Hudebníkům se podařilo udržet přímý tah na bránu, napětí, dynamické odstíny a šamanský rytmus, doplněné vokálním podílem. Skladba by mohla být pro uskupení „hitem", pokud bychom chtěli za každou cenou hledat nějaký „hit", ale zároveň je příkladem uměleckého vývoje k zajímavému útvaru. Píseň Ne si posluchače získá zvonícími akustickými kytarami, foukací harmonikou, stejně jako Chmýří bodláků má v sobě zeppelinovské úderné akustické kytary a téměř „uriášovské" vokální party a kolotavou flétnu. Vlaštovka odnáší jaro přináší rozvolněnou variantu blues a udržuje posluchače v koncentraci od začátku až do konce. Nejinak je tomu i u nejmenovaných skladeb.

Jiří Vondráček (pro odlišení od jeho pražského jmenovce, bratra pop zpěvačky si dal později přezdívku Vondrák) a Antonín Jaroš se zformovali na konci šedesátých let a pod souzvučným názvem Vondrák a Bodlák začali jako písničkáři s akustickými kytarami hrát po brněnských klubech, často o přestávkách vystoupení bigbítových skupin, ale i v samostatných recitálech, na studentských kolejích a na soukromých večírcích, kde bývali příjemným zpestřením. K jejich duu se připojil majitel falzetu – bývalý sólový zpěvák Synkop 61 Michal Polák, ale časem jejich hraní okořeňovali další hudebníci, jako například flétnista Zdeněk Němeček, atraktivní řecká zpěvačka Froso Tarasidu, klávesový mág Karel Horký později známý pod jménem Daniel Forró, představitel pražské alternativy saxofonista Mikoláš Chadima a také třeba bulharský hudebník Míťa Denčev a provázkovská zpěvačka Ida Kellarová.

Album Barvy není konzistentním folkem, ale kreativním hudebním útvarem, který upomene na svobodomyslné muzicírování nezávislou tvorbou v nesvobodných časech.

PETR GRATIAS

autor je hudební publicista

Autor: Redakce

29.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rekreační areál Čapí hnízdo u Olbramovic na Benešovsku.
AKTUALIZOVÁNO
30 5

Audit Čapího hnízda ulítl na internet. Namočení Agrofertu nelze vyloučit

Majitel bezpečnostní agentury Ali 21 Alois Neuman.
EXKLUZIVNĚ
5 5

Přísné kontroly na koncertu? Lidé se diví, ale jde o jejich bezpečí, říká expert

Úsměvy a dojetí. Kvitová okouzlila Paříž a potvrdila velký návrat

Tak je to venku. Druhý tenisový grandslam roku má rázem pikantnější náboj – na oranžové pařížské antuce se bude prohánět i Petra Kvitová. Včera to v dějišti French Open oficiálně potvrdila. „Je krásné, že tu můžu být. Nikdo nečekal, že tady budu. Jsem z toho nadšená, je to splněný sen," prohlásila tenistka, kterou loni v prosinci dosud neznámý útočník přepadl u ní doma v Prostějově a pořezal jí ruku.

VÍME PRVNÍ

Novým ministrem školství bude Stanislav Štech, náměstek Valachové

Nástupcem ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) bude její náměstek Stanislav Štech. Štech je profesorem psychologie a před angažmá v resortu školství působil jako prorektor Univerzity Karlovy. Před třemi lety za ČSSD neúspěšně kandidoval do Senátu. Premiér Bohuslav Sobotka bývalou ministryni pochválil s tím, že se zachovala zodpovědně.

Marmelády Jozefíny Růžičkové míří do farmářské prodejny i na královský stůl

Nejlepší marmelády na světě vaří podle aktuálního verdiktu porotců soutěže World's Original Marmalade Awards 2017 Jozefína Růžičková z Prachatic. 

Při náletu amerických letadel na islamisty zahynulo 80 civilistů

Útoky spojeneckých letadel v Sýrii zabíjejí vedle bojovníků Islámského státu i civilisty. Tentokrát zasáhly pumy ve východosyrském městě Majádínu, které je obsazeno bojovníky IS objekt, ve kterém se ukrývali jejich rodinní příslušníci. Podle informací Syrské organizace pro lidská práva (SOHR) tam zemřelo osm desítek včetně 33 dětí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies