VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyprodané Janáčkovo divadlo aplaudovalo symfonikům z Londýna

Brno /RECENZE/ - Závěrečný koncert mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim 2013 nezapřel světovou úroveň a patřil k jeho vrcholům… Třináctidenní a v pořadí již 47. ročník Moravského podzimu uzavřelo v pátek večer vystoupení Londýnského symfonického orchestru. Ten v čele s šéfdirigentem Valerijem Abisalovičem Gergijevem patřícím ke světové dirigentské špičce vyprodal Janáčkovo divadlo a vysloužil si od diváků dlouhé ovace.

13.11.2013
SDÍLEJ:

Dirigent Valerij Gergijev na závěrečném koncertě Moravského podzimu v brněnském Janáčkově divadle.Foto: Filharmonie Brno

Hlavním pořadatelem tohoto mezinárodního hudebního festivalu se po mnoha letech opět stala Filharmonie Brno a vystoupení Londýnského symfonického orchestru (London Symphony Orchestra) bylo absolutně nejočekávanější.

Hosté z britské metropole věnovali celý program odkazu Hectora Berlioze, od jehož narození si hudební svět letos připomíná 210. výročí. Z jeho tvorby zazněla nejprve předehra Waverley (op. 1), následovaly Písně letních nocí (op. 7), což je víc jak půlhodinový cyklus šesti melodií na slova Théophila Gautiera. Po přestávce následovalo stěžejní skladatelovo symfonické dílo – bezmála hodinová Fantastická symfonie (op. 14) s podtitulem Epizoda ze života umělcova.

Hlasité „bravo!" se z hlediště ozvalo už po provedení vstupní ouvertury, která ve svěžím rytmicko-melodickém odpichu reflektuje stejnojmennou postavu prvního historického románu Waltera Scotta. Mladistvá Berliozova partitura se rozezněla s jasně konturovanými hlavními tématy a hlavně se silným energickým nábojem, který se ostatně po celý večer zdál být nevyčerpatelný.

Éterický mikrosvět

Výsostně introvertní Písně letních nocí rázem posluchače přenesly z heroického světa anglické šlechty do zjihlé představy mizející lásky. Do nitra tohoto křehkého, snad až éterického mikrosvěta pronikla Karen Cargill, skotská mezzosopranistka, s nevšední empatií.

Hned po prvých verších bylo znát, že pěvkyně ví, o čem zpívá. Karen Cargill nikdy sílu svého hlasu nepřepínala, přesto ji orchestr nepřekrýval. Vysoké polohy jí zněly s lahodnou sopránovou vroucností, její pianissima jako by otevírala brány nadpozemských výšin. Ovace vyprodaného hlediště brněnského Janáčkova divadla byly právem halasné.

Z Faustova prokletí

Fantastická symfonie byla fantastická – i tak by se dal lapidárně vyjádřit dojem z provedení této delirantní programové symfonie. Pětivětý kolos se rozezvučel v úžasně širokém barevném spektru, k němuž výraznou měrou přispívala dynamická škála sahající od sotva slyšitelných, leč stále ještě jasně vnímatelných pianissim, až k ohromujícím forte a fortissimům.

Smyčce zněly sytě, nad nimi se leckdy až s agresivním nasazením klenul zvuk skvěle disponovaných dechů. Gergijevovo pojetí Fantastické symfonie doznalo nepřeslechnutelný gradační tah, k němuž značně přispěl dirigentův neomylný cit pro skvěle pointovaná tempa, která nejednou přecházela až v jakési dechberoucí prestissimo. Za bouřlivé ovace se Londýňané divákům odvděčili efektním přídavkem: zůstali však styloví a nabídli známý efektní Rakoczyho pochod z Berliozova Faustova prokletí.

Závěrečný koncert letošního Moravského podzimu, festivalu, který se i nadále bude odvíjet coby bienále (střídá se s rovněž podzimním Janáčkovým Brnem), bezpochyby nezapřel světovou úroveň. Pořadatelům se podařil husarský kousek, respektive husarský kus, za který každopádně nutno vzdát dík, ale který je na druhé straně nemálo zavazující.

K dalším vrcholům letošního ročníku Moravského podzimu patřila také bezpochyby vystoupení souboru Kremerata Baltica, polské čtveřice Apollon Musagète Quartett a v dramaturgicky podnětném provedení Góreckého Symfonie č. 3 „Symfonie písní žalostných".

VLADIMÍR ČECH

Autor recenze je hudební a divadelní kritik

Autor: Redakce

13.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Bydlení. Ilustrační foto.
1

Byty pro chudé v Brně: Projekt je překvapivě úspěšný, hodnotí opozice

Generální ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeněk Kabátek
1 8

Odměna pro šéfa VZP? Správní rada mu přiklepla rekordní sumu 1,3 milionu

Poslední rozhovor Věry Špinarové pro Deník: Stále miluji živá vystoupení

/ROZHOVOR/ Připomeňte si spolu s námi Věru Špinarovou v posledním velkém rozhovoru, který poskytla Deníku loni v prosinci - tři dny před svými půlkulatými narozeninami. Rozjímala tehdy například nad vánoční svátky, které měla moc ráda. Jen se jí nelíbil ten shon a nakupování…

DOTYK.CZ

Zbloudilé kulky v Riu: Násilí v brazilských ulicích má čím dál více obětí

Jedné letní noci šla brazilská rodina do restaurace v Iraja, v severní části Ria de Janeira. Pár nechal svoji dvouletou dceru Sofii hrát si na venkovním hřišti. Prostor byl chráněn od ulice bránou, takže se zdál ve městě s šokující mírou kriminality ještě relativně bezpečný. Bezpečí je v Riu stále jedním z hlavních témat. Iraja, kde bydlí hlavně příslušníci střední třídy, je obklopena nejvíce násilnými oblastmi a zločinci jsou tam poměrně aktivní.

Provozovatel kiosku skončil kvůli EET. Hledá se náhrada

Polná – Polná na Jihlavsku hledá nájemce bufetu v rekreačním a sportovním areálu u rybníka Peklo. Současný provozovatel bufetu skončil, dle vyjádření starosty kvůli elektronické evidenci tržeb (EET).

Porno na počítači prezidenta. Národní bezpečnostní úřad o tom nevěděl

Pražský hrad se v případě dětské pornografie, kterou podle prezidenta Miloše Zemana někdo nainstaloval na jeho počítač v Lánech, na Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) neobrátil. Mluvčí úřadu Radek Holý řekl, že daný počítač zřejmě nespadá pod zákon o kybernetické bezpečnosti. Povinnost obrátit se na úřad tak Hrad neměl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies