Vzpomínka na Jeffa Healeyho probíhá v rychlém tempu

Praha - /HUDEBNÍ RECENZE/ Kultovní kytarista na posmrtně vydané kompilaci vyzývá Harrisona i Knopflera.

5.5.2009

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Oč méně se o Jeffu Healeym baví lid obecný, o to více si o něm povídají muzikanti. Tento mimořádný kytarista a zpěvák zemřel v březnu minulého roku na rakovinu, s níž bojoval celý život a kvůli které už v dětství přišel o zrak. Když odešel, bylo mu pouhých 41 let. A přesto tu po něm zůstala dlouhá řada následovníků. Slavnější kolegové o něm vždy hovořili s respektem a že ho brali jako sobě rovného, o tom svědčí i dva duety na právě vydané kompilaci Legacy: Volume One.

V prvním se k Healeymu, povyšujícímu beatlovskou klasiku While My Guitar Gently Weeps na něco víc než pouhou coververzi, přidal autor této písně, George Harrison. V druhém s ním změřil síly Mark Knopfler. I on si písničku I Think I Love You Too Much sám napsal a i jemu Healey dobře posloužil, když si ji vzal do repertoáru a udělal z ní jeden ze svých největších hitů. Je to radost, poslouchat, jak se styly obou mistrů potkávají, proplétají a proměňují v jeden mohutný proud energie. Ale ještě lepší je slyšet tuhle rockovou vypalovačku naživo, což umožňuje druhý disk, na kterém jsou zachyceny koncertní nahrávky Jeff Healey Bandu z New Yorku, Toronta a Londýna.

Nevidím světlo

Jeff Healey pocházel z Kanady a pro zbytek světa byl objeven bluesmanem Steviem Rayem Vaughanem. První album s hity Angel Eyes, Hideaway a See The Light mu vyšlo v roce 1988. Svou podstatou tedy Healeyho skupina patří stále ještě do „osmdesátek“, což potvrzuje i poněkud archaický sound singlů seřazených na aktuálním výběru. Něco však Healeyho z tohoto soumraku bohů populární hudby přece jen vydělovalo. Byla to stejná věc, jaká charakterizuje desky Dire Straits, Dylanovo album Infidels, zásadní položky z diskografie ZZ Top nebo popová elpíčka Erika Claptona: nesnadná zařaditelnost, a to i v rámci zdánlivě nezáludného blues-rock-popu.

Healeyho muzika promlouvá k dalším generacím, protože byla chytrá, měla sílu a nenechala se svázat dobou. “Nevidím světlo,“ zpíval slepý kytarista se svým nástrojem na kolenou. Přitom světlo rozdával, což je dost ohavné klišé, ale jen do chvíle, kdy zavřeme oči a necháme se unést jeho pekelně rychlým slideováním. Písničky z posmrtně vydaného dvojalba Legacy: Volume One mohou fungovat stejně dobře na stadionech jako v nočním baru, v rádiu řidiče tiráku i na trávovém mejdanu. Je v nich správná dávka rocku i romantiky – směs potřebná za všech časů a okolností. A pokud zde snad některá schází (třeba výtečná verze „dylanovky“ When The Night Comes Falling From The Sky), doufejme, že se objeví v dalším dílu této záslužné edice.

The Jeff Healey Band: Legacy: Volume One
Arbor Records / Warner Music 2009
Celkový čas 147 min.