VYBERTE SI REGION

Zpěvačka Lenny: Když chci dělat hudbu na úrovni, musím máknout

Praha /ROZHOVOR/ – Donedávna se věnovala „jen" skládání písní, hraní na klavír a vystupování s Lenkou Filipovou. Teď se ale ani ne dvacetiletá Lenny – jak zní její pseudonym – dostává do popředí jako osobitá sólová interpretka. Když na začátku léta představila novinářům v pražské Redutě autorské písně, které zařadila na své první EP All My Love, zaslouženě sklidila uznalý potlesk. Hudební objev Lenny o svém EP, na které zařadila tři autorské písně a jeden cover, o studiích v Anglii i spolupráci s mámou Lenkou Filipovou…

13.8.2013
SDÍLEJ:

Donedávna se věnovala „jen“ skládání písní, hraní na klavír a vystupování s Lenkou Filipovou. Teď se ale ani ne dvacetiletá Lenny – jak zní její pseudonym – dostává do popředí jako osobitá sólová interpretka. Foto: Universal

Jaké jste z toho měla pocity?

Zpočátku trošku rozpačité. Ačkoli je Reduta vyhlášený klub, cítila jsem se na tamním malém jevišti stísněně, sama jsem se ani pořádně neslyšela… Nebo jsem spíš byla v takovém opojení, že jsem nevnímala, jak tam zní můj zpěv dohromady s hrou na klavír. Po vystoupení jsem si všimla, jak jsou všichni zaražení. V duchu jsem si říkala – to byl ten zvuk tak špatný, nebo co se děje? Dost mě pak překvapilo, když za mnou všichni chodili a tvrdili, že to bylo skvělé.

Šlo o vaše první samostatné veřejné vystoupení?

Dá se říct, že ano. Jsem zvyklá vystupovat s kapelou, například v rámci mamčina programu, v němž mám prostor zahrát jednu dvě vlastní písničky a zároveň mám možnost sledovat, jak na ně publikum reaguje. A bývá to moc příjemné. Ale pořád jsem jen muzikant v pozadí. Teď jsem tedy měla možnost vystoupit v popředí, vyzkoušet si roli sólového interpreta a bylo to fajn.

„Nakoplo" vás to k tomu, abyste se na sólovou dráhu zaměřila?

V muzikantském prostředí jsem vyrůstala odmala, od nějakých šestnácti jsem si navíc pro sebe skládala, takže jsem věděla, že i já se budu chtít muzice věnovat. Ale jestli dostanu příležitost, nebo ne, zda ve mě někdo uvidí potenciál, nebo neuvidí, to jsem nemohla tušit.

Ptám se na to i proto, že vím, že odjíždíte studovat skladbu do Anglie. Takže by šlo obé složitěji kloubit…

Pro studia skladby jsem se rozhodla mnohem dřív, než jsem začala vystupovat sólově. Takže jsem o tom takto nepřemýšlela…

Slyšela jsem názor jiné zpěvačky-autorky, že když člověk studuje obor, ve kterém vyniká, může to být ve finále kontraproduktivní. Co si o tom myslíte?

To je zajímavý výrok. Mám ale pocit, že tohle se musí posuzovat individuálně. Já u sebe cítím, že bude jenom dobře, že jdu skladbu studovat. Kdybych tady zůstala a věnovala se pouze takzvané kariéře, tak bych se zasekla. Přece jenom je mi dvacet a chci ještě něco prožít, někam se podívat. Proto se těším, že budu v Anglii nejenom studovat, ale že se dostanu do prostředí, kde se lidi opravdu zajímají o hudbu, kde funguje taková tvůrčí pospolitost.

Vraťme se k vašim autorským písničkám, které jste na své EP vybrala. Máte jich určitě v šuplíku víc než tři…

Jde o motivy, které mě napadly asi ve třinácti, ale nějak jsem je tehdy nedodělala, nedotextovala… Ani jsem nevěděla, jak má forma písničky správně vypadat, ačkoliv jsem poslouchala různé interprety (patří k nim například AC/DC, Red Hot Chili Peppers, Paramore nebo zpěvačky Joss Stone a Alicia Keys, pozn.aut.). Až postupem času, kdy jsem zjistila, že skladba je samostatná disciplína, jíž je třeba se věnovat, jsem je dokončila. Momentálně mám rozdělané čtyři nebo pět dalších písní a vypadá to, že bych mohla mít brzy materiál na CD, které by – pokud to všechno půjde dobře – mohlo vyjít do konce roku.

To jste hodně pracovitá.

Spíš jsem vděčná za to, že je ve mně nějaká ta múza, že mám možnost skládat a dotvářet věci do konce. Respektive tomu mě postupem času naučili i rodiče, že si prostě nedovolím nechat věci rozpracované. Dřív to pro mě byl trochu problém. Byla jsem dost líná, do ničeho se mi moc nechtělo. A pak jsem si uvědomila, že když chci skutečně dělat hudbu na nějaké úrovni, tak musím máknout.

Už jste někde říkala, že tvůrčí proces u vás probíhá tak, že vzniká melodie a na ni dotváříte text, který musí mít smysl, pokud možno i příběh. Ale jaký je ten prapočátek hudebního nápadu?

Mám kamaráda, který moc hezky kreslí. Říkala jsem mu, že ho obdivuju, že nechápu, jak může něco nakreslit, jak to vidí… Odpověděl mi – to máš totéž, jako když ty chceš něco složit, jak to můžeš slyšet? Oběma nám došlo, že o tom nejde moc mluvit, že to nejde popsat. A že asi prostě máme něco – jestli je to v genech, nebo je někomu shůry dáno nadání pro cokoliv –, co se najednou utvoří v hlavě a co máme chuť rozvíjet.

Je vaše maminka tou, která vaše písničky slyší jako první?

Určitě, přesněji řečeno oba rodiče jsou prvními posluchači mých písniček. Jsem ráda i za to, že jsou mými kritiky, ať už v pozitivním, či negativním smyslu, protože já vyloženě toužím po něčím jiném názoru. Když řeknou, že se jim ten který motiv líbí, nebo naopak nelíbí, že už ho třeba někde slyšeli a mají pocit, že já také a jen jsem jej nevědomě převzala… Všechna ta slova pro mě moc znamenají, řídím se jimi a buď danou melodii rozvíjím, předělám ji, nebo od ní úplně upustím.

Určitě se z vašich prvních úspěchů radují.

Rodiče mi nikdy nepochlebovali, a když už jste se ptala konkrétně na maminku – myslím, že je na mě pyšná. Drží mě nohama na zemi, když už se teda nedržím já, a o muzice si se mnou hodně povídá. Každá si ale, i když spolu pracujeme, jdeme vlastní cestou.

Za pilotní singl vašeho EP jste nakonec nezvolila vlastní skladbu, ale cover loňského hitu australské kapely Dallas Frasca All My Love. Řekla bych, že vám skvěle sedí a hezky do vaší tvorba zapadá.

Děkuji, to jsem ráda. Na připravované CD bych mimochodem chtěla vybrat jeden nebo dva další covery… Když jsem píseň All My Love poprvé slyšela, okamžitě mě čapla. Pro její aranžmá jsem oslovila Martina Ledvinu, který spolupracuje i s Debbi. Pridali jsme do ni klavír, který v původní nahrávce vůbec není. Myslím, že se nám povedlo udělat z All My Love trochu větší rádiovku, která by se mohla dostat k širší veřejnosti.

Dostáváme se k samotnému zpěvu – když spolu mluvíme, máte čistý znělý hlásek. Když ale zazpíváte, ozve se nečekaný „chraplák". Kde se najednou bere?

Mnoho lidí říká, že mě při zpěvu vůbec nepoznávají. Možná je to i tím, že zpívám v angličtině, ve které se mi lépe vyjadřuje, nejenom když jde o texty, ale i o zpěv. A ten chraplák mi tam padá jaksi přirozeně… Přiznám se, že v češtině nerada zpívám. Když jsme třeba ve škole zpívali lidovky, tak mi to moc nešlo, protože jsem cítila, že v tom hlase je něco víc. A že kdybych na něj přitlačila, tak bych byla víc slyšet, což se mi k tomu zase nehodilo.

Máte velkou výhodu, že v angličtině výborně „fungujete".

Je to tím, že jsem s ní byla ve styku od dětství. Některým lidem se třeba moje zpívání v angličtině může zdát jako póza, já ale cítím, že už by byla víc póza to, kdybych skládala v češtině. Je to možná zvláštní, ale je to tak.

Tím pádem máte možnost uplatnění na širším hudebním trhu. Máte takovou představu?

Těším se teď z toho, že jsem v Anglii prošla určitým přijímacím řízením, v rámci něhož jsem předložila své skladby, a že mě za ně ohodnotili tím, že mě přijali ke studiu. To pro mě moc znamená. Už i z důvodu, že se budu moci rozvíjet nejen v samotném komponování, ale i v angličtině, která mi teď na českém gymplu – ačkoliv jsem před tím navštěvovala anglické školy – poněkud klesla.

Letos jste vlastně odmaturovala. Oddychla jste si?

Ano, hodně…

Měly bychom říct, že už jste jednou v autorské soutěži uspěla.

To jsem měla také radost. Se skladbou You're My Everything (je i na EP All My Love, pozn. aut.) jsem se v americké soutěži International Songwriting Competition umístila v semifinále.

Stavíte interpretační a skladatelskou složku na stejnou úroveň, nebo má pro vás některá vyšší cenu?

Vyhovuje mi, když se obě složky propojují, když můžu sledovat vývoj písničky od jejího prvopočátečního nápadu až do momentu, kdy dostanu šanci ji předvést před publikem. Nemyslím si, že bych měla problém napsat píseň pro jiného interpreta, protože už dřív jsem ani moc nepřemýšlela nad tím, jestli písničku, kterou zrovna skládám, budu zpívat a hrát já, nebo ne. Určitě jsem ale radši, když můžu být na věci, kterou tvořím, třeba i ve spolupráci s někým jiným, angažovaná.

Čeká vás během léta nějaké vystoupení? Kam na vás mohou posluchači přijít?

Máme za sebou s mámou vystoupení na Vyšehradě v rámci Metropolitního léta hereckých osobností. Čistě sama pak zahraju a zazpívám 18. srpna na Staroměstském náměstí, kde se odehraje velká akce, kterou by měla přenášet Česká televize.

Autor: Gabriela Kováříková

13.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Dijsselbloem: Hospodářské problémy Itálie po referendu nezmizely

Brusel - Hospodářská situace v Itálii se po nedělním referendu nezměnila, problémy zůstávají stejné, poznamenal dnes při příchodu na jednání ministrů financí zemí platících eurem šéf této takzvané euroskupiny Jeroen Dijsselbloem z Nizozemska. Podle něho bude muset nová vláda připravit dodatečná opatření v rámci státního rozpočtu na příští rok, aby země dodržela podmínky takzvaného paktu stability. V něm se členské státy eurozóny zavazují nemít natolik vysoké schodky státních rozpočtů nebo vysoké veřejné dluhy, které by ohrožovaly stabilitu eura a zvyšovaly inflaci v zemích platících eurem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies