VYBERTE SI REGION

8. červen: Výročí srážky dvou stíhaček nad českobudějovickým sídlištěm

České Budějovice - Před patnácti lety se nad Českými Budějovicemi srazily dva letouny MIG-21. Trosky dopadly na domy, místní lidé si tehdy mysleli, že začala válka. Oběma vojenským pilotům uložil nakonec okresní soud téměř dvouleté vězení s podmíněným odkladem na dva roky.

8.6.2013
SDÍLEJ:

Při požáru zasahovalo 138 hasičů z 19 sborů s veškerou svou technikou. Na majetku obyvatel sídliště vznikla škoda zhruba 25 milionů korun. Foto: archiv

Hořící trosky vojenské stíhačky, plameny šlehající z panelového domu, hustý kouř, houkání sanitek a vyděšené tváře. Scény jako z války mají i po patnácti letech před očima lidé, kteří zažili pád dvou vojenských stíhaček MIG, jež se v pondělí 8. června 1998 dopoledne srazily v mracích nad Českými Budějovicemi.

Jako kdyby to bylo dnes, si vybavuje pondělní dopoledne přesně před 15 lety Martin Volný, který bydlel v Krčínově ulici v sedmém patře a pád letadel sledoval přímo z okna. „Nejdřív jsem slyšel výrazný hukot. Připomínalo mi to dokumentární filmy z války, kde letadla shazovala bomby. Běžel jsem k oknu a viděl jsem letadla hned po srážce, jak se oddělila, a jedno dopadlo na dům v Otavské ulici," popisuje.

Okamžitě zavolal záchranku, hasiče a vyrazil ven. „Všechno hořelo,  lidi byli v šoku, já docela taky. Člověka jako první napadne, že je válka," vypráví Martin Volný. Lidi se snažili v panice dostat do domů pro věci, někteří plakali a nebyli schopni vyjádřit ze sebe slovo. Jiní vyprávěli, jaké měli právě štěstí. „Jeden pán chtěl jít s košem, ale v poslední chvíli si to rozmyslel. Na jejich kontejner pak dopadly trosky letadla," vzpomíná Martin Volný, jenž později sbíral podpisy do petice, která požadovala havárii řádně prošetřit, a také svědčil u civilního soudu s piloty.

Letadla spadla 8. června 1998.

Ani po patnácti letech nemůže na tragédii zapomenout jeden z pilotů, kterého se Denku podařilo kontaktovat. Jeho jméno je redakci známo, ale oslovený si je nepřeje zveřejnit. „Konal se s námi soud, byla jsme  tenkrát popotahovaná celá rodina," svěřuje se muž, který pracuje na Českobudějovicku. „Byla to tehdy nepříjemná událost, která skončila nešťastně šťastně," charakterizuje bývalý pilot srážku stíhacích letadel nad sídlištěm Vltava.

Všichni se shodují v tom, že jen zázrakem nikdo neseděl v autě, nešel po ulici, nestál na zastávce a paneláky byly poloprázdné. Nikdo nebyl vážně zraněn. V nemocnici skončili se středně těžkými zraněními jen piloti a technik, lehce zraněni byli další dva lidé.

Překryt kabiny našel racek

V Otavské ulici hořela auta na parkovišti a panelový dům, vchody 2 a 4.„Když se stala nehoda, tak jsem na letišti v Plané sloužil u radiotechnického praporu," říká František Šafařík. Ve chvíli, kdy stíhačky spadly, byl zrovna na cvičišti.

V rámci obvyklé průpravy čekalo některé vojáky cvičení v Boleticích. V den havárie tedy házeli na okraji areálu letiště cvičnými granáty. „Asi v polovině nácviku se ale pokazilo počasí. Mraky byly hodně nízko, nebyla vidět Kleť ani Kluk. Začalo poprchávat. Jak se v hantýrce na letišti říkalo bylo počasí, kdy i ptáci chodí pěšky," vzpomíná František Šafařík.

Začali tedy s jedním technikem uklízet věci a najednou uslyšeli zvuk motoru. „Řekli jsme si, co tady dělají," říká někdejší příslušník technického zázemí letiště a dodává, že na létání bylo velmi špatné počasí. „Najednou se objevilo oko v mracích a viděli jsme dvě jedenadvacítky jak letí kousek za sebou a říkali jsme si, tohle asi blbě skončí," popisuje tehdejší dění nad hlavou František Šafařík.

Vysvětluje, že ho i zarazilo, že letadla začala točit nad město, ačkoliv standardní letové trasy vedly mimo město.  „Bylo nám divné, že se chovají nestandardně. Najednou se rozeřval motor, jako když se u auta přidá plyn, pak to utichlo a pak bylo slyšet dvě detonace," vzpomíná František Šafařík.

Trosky stíhačky, která dopadla poblíž rozestavěného rodinného domku v Českém Vrbném. Když s kolegou dokončili úklid cvičiště, šli na ubikaci a už proti nim běžel technik, který bydlel na sídlišti Vltava. Sháněl auto, aby se tam mohl podívat na rodinu, protože slyšel v rádiu, že na sídlišti spadly stíhačky a že tam hoří.  Krátce na to přišel rozkaz připravit se a vyjet na pomoc při likvidaci havárie. Z letiště se vydala kolona několika vozů, ale místo dopadu stíhaček bylo ještě uzavřené. Hasiči dohašovali požáry jednak na parkovišti a jednak v části domu, kterou zasáhlo rozstříknuté palivo z letadla. „Kus motoru se utrhl a skončil pod balkonem panelového domu, naštěstí," vzpomíná bývalý voják.

Když se začaly odklízet trosky, vozily se zbytky letadel do bývalých leteckých opraven v areálu letiště. „Shromažďovaly se k dalšímu zkoumání," říká František Šafařík a dodává, že přijelo i celé velení armády. Sympatický muž vzpomíná i na to, jak chtěli vojáci postavit u paneláků pro hasiče stan, aby se při zásahu měli kde najíst a napít, protože pršelo. Jenže obyvatelé domu je vyhnali pryč, na vojáky byli nabroušení.

Až v dalších dnech se situace uklidnila. Bylo štěstí, že následky byly mizivé. Jeden letoun spadl u vil podél Husovy ulice, zaryl se do země pod parovod a utržené křídlo přeletělo sotva dostavěný dům a zapíchlo se doprostřed volné parcely, přímo mezi dva domky… Dlouho se třeba hledal překryt z kabiny. Nakonec pomohl racek. „To vidím dodneška, to byla náhoda. Překryt je průhledný. Jak bylo kvečeru byl zapíchlý ve vodě a nenašli bychom jej, nesedět na něm racek. Proti stromům jsme racka uviděli a to byla klika," uzavírá vzpomínání na havárii František Šafařík.

Hledali jsme kostry. Nikde nebyly

V době pádu stíhaček se záchranář Lumír Mraček s kolegy v sanitce zrovna vracel z výjezdu a na Husově třídě si všimli velkého dýmu nad sídlištěm Vltava. „Zdálky jsme viděli takový atomový hřib. Když jsme dojeli na místo, z oken paneláků šlehaly pětimetrové plameny, na silnici hořela auta," popisuje lékař.

Záchranáři začali okamžitě dělat svou práci. „První, po čem jsme pátrali, byly kostry lidí, ale nikde žádné nebyly. Pršelo a venku stály desítky lidí. Ptali jsme se, kdo je zraněný, a lidi odpovídali, že nikdo, což pro nás bylo úplně nepředstavitelné," vypráví Lumír Mraček.

Hasičům pak s ostatními záchranáři pomáhal v paneláku hledat zraněné. „Bylo naprosto neuvěřitelné, že se nikomu nic nestalo, ta zranění byly jen drobnosti. Při dopravní nehodě osobního automobilu se stane víc zranění než při pádu dvou letadel," podivuje se Lumír Mraček a dodává, že sto metrů od místa je škola, kam chodí dva a půl tisíce dětí.

Kus motoru ze stíhačky prolétl skrz panelový dům 

Při požáru zasahovalo 138 hasičů z 19 sborů s veškerou svou technikou. Na majetku obyvatel sídliště vznikla škoda zhruba 25 milionů korun. Při požáru na sídlišti Vltava před patnácti lety zasahovalo 138 hasičů z 19 sborů. Jedním z nich byl  Petr Klíma z Českých Budějovic. „Od nás vyrazila veškerá technika, dva vchody se hasily a čtyři vchody se evakuovaly," vypráví třiačtyřicetiletý hasič.

Stíhačka dopadla na silnici u zastávky autobusu, odrazila se a trosky dopadly na panelový dům. Kus motoru vletěl do prvního patra a přes chodbu a protější byt vyletěl ven. Palivové nádrže stíhačky se rozbily, letecký benzín se rozstříkl na fasádu až do čtvrtého patra.

„V bytech bylo docela hodně lidí, já sám jsem vyvedl ven asi šest lidí, celkem jich tam mohlo být asi dvacet," vzpomíná Petr Klíma na jeden z největších požárů v jižních Čechách.

Oheň se jim podařilo brzy dostat pod kontrolu. „Požár byl rychlý, hořelo palivo na fasádě . Tam, kde se rozbila okna, hořelo i v bytech," popisuje Petr Klíma a dodává, že pak přišlo na řadu hašení aut, která byla zaparkovaná v Otavské ulici.

Věděli, že umí lítat. Ale měli jít od sebe

Okresní soud v Českých Budějovicích uložil oběma vojenským pilotům za obecné ohrožení téměř dvouleté vězení s podmíněným odkladem na dva roky. Krajský soud pak rozsudek s konečnou platností potvrdil. Každý z pilotů musel vojenské správě uhradit 50 tisíc korun. 

Piloti MiGů uměli létat velice dobře a věděli to o sobě. Potvrzuje to i Josef Martínek z Českých Budějovic, který do roku 1995 pracoval v pozemním personálu letiště v Plané a poté zde pracoval jako civilní zaměstnanec. „Měli vysoké sebevědomí. Patřili k předváděcí jednotce a vraceli se tenkrát z leteckého dne," vzpomíná.

Oba piloti byli zvyklí létat spolu a drželi spolu prý i pohotovosti. „Když při návratu na letiště přišlo doporučení, aby letadla přistávala jednotlivě kvůli zhoršeným podmínkám, rozhodli se, že udělají ještě jeden okruh," vypráví Josef Martínek a dodává, že pilot je  v takové situaci hlavní rozhodovací složka.

Bohužel při okruhu nad sídlištěm viditelnost ještě poklesla a oba piloti ztratili kontakt. „Srazili se. Měli jít určitě dříve od sebe. Ale stejně to bylo velké štěstí, že přežili," uzavřel.

Lidé ze sídliště Vltava vzpomínají:

Ladislav Kuchařík, Otavská ulice: O pádu letadel jsem se dozvěděl z rádia. Byl jsem v té době v práci, ale dcera byla doma a učila se tenkrát na státnice. Hned jsem přijel, měl jsem samozřejmě strach. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Když jsem přijel, všechno okolo hořelo, i auta. Nám to jen zničilo okno, protože máme byt  za rohem. Přijela firma a všechno zlikvidovala. Pamatuji, že jsme čtyři nesměli domů, vzali jsme si jen léky. Dostali jsme pokoj v Gomelu, někdo bydlel i tady v bývalé ubytovně. Dům musel posoudit statik. Když jsme se po čtyřech dnech vrátili domů, bylo už vše na domě opravené.

Lenka Šujanová, sídliště Vltava: Stalo se to dopoledne, byla jsem tenkrát zrovna doma, byla jsem možná nemocná. Slyšela jsem nejdříve hrozně silnou ránu, bylo to jako když padne bomba. V první chvíli jsem si myslela, že je válka. Vůbec jsem netušila, co se stalo, ale dcera to slyšela v rádiu a věděla, že bydlíme za rohem, tak volala domů. Padlo to kousek od konečné zastávky městské hromadné dopravy. V paneláku byl zaseknutý  kus křídla, všude byl oheň, i stromy byly ohořelé. 

Lidé před patnácti lety reagovali na srážku letadel i černým humorem. Objevily se tak aktuální parafráze na zlidovělé písničky, např. Kalamajka mig mig mig nebo pozměněné dětské říkadlo Mámo, táto, v komoře je mig…

Autor: Daniela Procházková, Radek Gális, Edwin Otta, Tadeáš Nový

8.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies