Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ani Budějčáci poplatek na D3 u města nechtějí

České Budějovice - Na celkem čtyřech úsecích českých dálnic a rychlostních silnic by řidiči od příštího roku neměli potřebovat dálniční známky. Ministerstvo dopravy navrhuje vyjmout ze systému časového zpoplatnění obchvaty velkých měst, po kterých auta jezdí jen krátký úsek a zároveň se dálnici na své trase nemohou dost dobře vyhnout.

9.7.2015
SDÍLEJ:

Stavba dálnice D3 u Úsilného.Foto: Deník/Jaroslav Sýbek

Platí to mimo jiné i o dálničním obchvatu Tábora. O podobném řešení na budoucím obchvatu Č. Budějovic se ale ministerští úředníci a vrcholní politici rozhodovat zdráhají. „Je předčasné vyjadřovat se konkrétně k úsekům, které ještě nebyly zprovozněny," vysvětluje Zdeněk Neusar z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

Kde se D3 stavíPracovat už se začalo na dvou úsecích u Veselí nad Lužnicí a mezi Borkem a Úsilným. Ještě do konce roku by výběrová řízení měla ukázat také na zhotovitele dalších dvou částí mezi Horusicemi a Borkem. Nejbližší měsíce mají také dát definitivní odpověď na otázku, jak přesně bude dálnice vypadat u Č. Budějovic.

Pro řidiče na jihu Čech je ale otázka zpoplatnění dálničního obchvatu Budějovic zásadní už nyní. „Já jsem jednoznačně pro to, aby jízda po obchvatu byla zadarmo. Kdyby na něj byla dálniční známka potřeba, většina šetřivých řidičů by dál jezdila skrz město a dopravní situaci by to v ničem nepomohlo," je přesvědčen například Petr Kaše z Českých Budějovic.

S tím ostatně souhlasí i ministr dopravy Dan Ťok. Právě o tyto argumenty opřel svůj nedávný návrh dálniční poplatky na vybraných úsecích šoférům odpustit. „Vůči řidičům není fér, že je nutíme kupovat dálniční známku i tam, kde dálnici de facto jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Budeme tím také předcházet tomu, že se místní řidiči dálnici kvůli poplatku vyhýbají a jezdí pak skrze město po silnicích nižších tříd," vysvětluje.

Nad zpoplatněním dálničního obchvatu zatím visí otazníky

Zatím otevřená zůstává otázka, v jakém režimu má v budoucnu fungovat dálniční obchvat Českých Budějovic. Současný návrh ministerstva dopravy osvobodit takové úseky dopravních tepen od poplatků zatím Budějovice vůbec nebere v potaz. Na pořad jednání zřejmě přijde jihočeská metropole až ve chvíli, kdy tu bude dálnice stát.

Otázkou zpoplatnění D3 kolem Budějovic se ale již nyní zabývají politici. Dosavadní vedení radnice již zahájilo jednání, jehož cílem by měl být obchvat města, na který nebude potřeba dálniční známka. Shodla se na tom celá dosavadní koalice. „Chceme jednat o tom, aby dálnice u města nebyla zpoplatněna," řekl už dříve ke snahám českobudějovické radnice minulý týden odvolaný náměstek primátora pro dopravu František Konečný. Podle něj je lépe začít jednat o budoucím zpoplatnění s předstihem, i když se dálnice zatím k městu jen blíží.

Otázkou ovšem zůstává, zda bezplatná jízda po dálničním obchvatu zůstane mezi radničními prioritami. Po odvolání primátora a tří z jeho náměstků zatím není jasné, jakým směrem se budou vyvíjet nová koaliční jednání, natož jakou strategii zaujme nové vedení radnice.

Jasno má naopak Martin Holinka z Mladého: „Pokud město prosazuje omezování průjezdu aut centrem s cílem úplného zákazu vjezdu na náměstí, přes které si řidiči krátí cestu během dopravní špičky, kdy zdejší doprava kolabuje, bylo by nefér zpoplatnění komunikace, která by těmto situacím předcházela a byla by osvěžením problematické budějovické dopravy. Zvlášť když by byla využívána řidiči, kteří se ani nepotřebují dostat do centra nebo jeho širšího okolí a městem jen potřebují projet. I přestože by obchvat byl součástí dálniční sítě, neměl by být zpoplatněn. A to nejen v Českých Budějovicích," je Martin Holinka přesvědčen.

AUTOR: TOMÁŠ FIŠER

Autor: Hana Svítilová, Edwin Otta

9.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán.
18

Ministr Pelikán podal žalobu na soudkyni Helenu Královou

Stephen King
DOTYK.CZ
9

Stephen King: do krále hororu se zakouslo děsivé dětství

Autistů přibývá. Terapii musí rodiče platit sami

Rvalo mi to srdce, vzpomíná na období před dvěma lety Magdaléna Čížková. Její dcera Markétka byla dlouho vysněným dítětem, které dělalo rodině jen radost. Zvládala první slova, vesele ukazovala předměty, rozpoznávala zvířátka. Jenomže pak přišel zlom. „Najednou jako by nám oslepla a ohluchla,“ popisuje maminka.

Krize ve Španělsku: Katalánské referendum podpořil další autonomní region

/VIDEO/ Právo na referendum o nezávislosti Katalánska vyhlášené na 1. října je nezadatelné. O tom nepochybují a hlasitě za to demonstrují v Galicii, oblasti Španělska, která má stejný autonomní statut jako odbojné Katalánsko. 

Nejnebezpečnější přechod v metropoli? Najdete ho v Praze 2

/INFOGRAFIKA/ Pražský deník proto připravil výčet nejnebezpečnějších přechodů a křižovatek, kde nejčastěji docházelo ke střetům mezi vozidly a chodci.

Geolog: Sesuvy na trase přes České středohoří nikdy hrozit nepřestanou

Posudky geologické služby v 90. letech umístění dálnice právě sem zásadně zamítaly. Zároveň navrhovaly mnohem bezpečnější řešení. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení