„Lidí už v poslední době chodí dost," řekla Lenka Přívratská, vedoucí krumlovského oddělení dopravně-správních agend. „Většinou to jsou zatím ti, kteří mají doma historické motorky anebo auta. Ale obávám se, že před Vánoci bude nával, pokud to bude stejné jako na konci června s vozidly v tzv. polopřevodu, která zanikala 1. 7." Těch v létě na Krumlovsku nakonec administrativně zaniklo zhruba 1500. „Po zkušenosti s první vlnou tzv. čištění registru bychom určitě doporučovali, aby majitelé vozidel přišli co nejdříve," upozornila.

„Já už tam byl, nabral jsem si kopu formulářů a doma budu vyplňovat a vyplňovat, mám z toho už teď hrůzu," svěřil se majitel několika aut a motorek v depozitu z Větřní. „Až to všechno vyplním, tak to zase odnesu na evidenci, a pak už, doufám, budu mít klid."

Že se „hříšníkům", kteří nedodrželi zákon a vozidlo mají v depozitu déle, než bylo povoleno, uleví, potvrdil mluvčí MD Tomáš Neřold. „Díky novému zákonu je tato povinnost bude čekat pouze po prvních 12 měsících, tedy jednou za celou dobu umístění auta v depozitu."

„Změnou, která přináší majitelům vozidel větší komfort, je možnost umístit do depozitu automobil na neomezeně dlouhou dobu," vysvětlil Tomáš Neřold. „Do začátku tohoto roku bylo totiž možné vyřadit vozidlo z registru maximálně na rok. Následně bylo nutné jít na úřad prodloužit lhůtu a za půl roku celý proces absolvovat od začátku."

„Podobně jako u takzvaných polopřevodů bylo i dočasné vyřazení vozidla v minulosti často prostředkem, jak se vyhnout ekologické likvidaci a zbavit se vozidla," přiblížil důvody čištění registru ministr dopravy Dan Ťok. „Papírově auto zůstalo v registru jako dočasně vyřazené, ale nikdo už neměl přehled, co se s ním skutečně stalo." Pokud ovšem vozidlo bylo dočasně vyřazeno před 30. 6. 2013 a zároveň fakticky neexistuje, pak vlastník vozidla nemusí hlásit nic a vozidlo zanikne.

„V depozitu máme na Českokrumlovsku k dnešnímu dni 1573 vozidel, Kaplicko má vlastní registr," upřesnila Lenka Přívratská. „Ale nedokážu z této statistiky říct, jakého množství vozidel se nahlášení údajů týká."

Zákon říká, že vlastník vozidla má úřadu oznámit adresu, kde se vyřazené vozidlo nachází, a účel jeho využití. „V žádném případě to ale není možné oznámit například prostřednictvím e-mailu," upozorňuje vedoucí oddělení dopravně-správní agendy. „Máme na to připravené formuláře a neplatí se žádný poplatek. A pokud vlastníci vozidla chtějí, můžeme provést i zápis do technického průkazu. Zákon nám to sice neukládá, ale pokud občan bude chtít mít doklad o tom, že to oznámil, bude mít zápis v technickém průkazu, rovněž bez správního poplatku."

Paragrafy ve zkratce: 

- Bylo-li vozidlo dočasně vyřazeno před 30. 6. 2013 a fakticky neexistuje, není nutno na úřadě nic nahlašovat, neboť vozidlo zanikne ze zákona č. 56/2001 Sb.
- V pozdějších případech dočasného vyřazení (po polovině roku 2013) máte povinnost nahlásit potřebné údaje o vozidle. V tomto případě nehrozí administrativní zánik vozidla, ale finanční sankce pro jeho vlastníka. Tato sankce může dosáhnout výše až 50 tisíc korun.
- Povinnost vlastníka oznámit obecnímu úřadu ORP adresu místa, kde je vyřazené silniční vozidlo umístěno a účel jeho využití, vyplývá z novely zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která je platná od začátku letošního roku. Povinnost dostavit se na úřad nejdéle po roce, kdy bylo auto dočasně vyřazeno, však měli motoristé už podle starého zákona. Prodloužit dočasné vyřazení pak mohli jen o dalších půl roku. Zmiňovaná skupina řidičů (kteří vyřadili vozidlo před 1. 7. 2013) tedy porušovala své povinnosti i podle dříve platné legislativy. Na to, aby si věci dali do pořádku, dostali motoristé ještě roční přechodné období, které vyprší 31. 12. 2015.
- Informace o umístění vozidla, tedy o přesné adrese a účelu jeho využití (například za účelem renovace, dlouhodobých oprav apod.), jsou důležitými údaji pro příslušný úřad, aby měl možnost zpětné kontroly tohoto typu vozidel. Tento kontrolní mechanismus by měl předejít jejich neekologické likvidaci.
- Vlastník silničního vozidla, které je vyřazeno z provozu (tzv. depozit, dočasné vyřazení) je povinen zabezpečit toto vozidlo takovým způsobem, aby neohrožovalo nebo nepoškozovalo životní prostředí. Toto vozidlo nemůže být odstaveno na veřejné komunikaci. (zák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích)
- Vlastník takového vozidla z tohoto nesmí odstraňovat podstatné části, zejména karoserii s vyznačeným identifikačním číslem a motor. Pokud jsou z vozidla odstraněny identifikátory, nemůže jeho vlastník posléze získat doklad o jeho ekologické likvidaci.