VYBERTE SI REGION

Bechyňka přišla o svůj letitý most v Táboře

Tábor - Špatný stav mostu a plánovaná rekonstrukce Budějovické ulice si vyžádaly jeho výměnu. Na místě stál tento pamětník od roku 1903.

7.5.2012
SDÍLEJ:

Ocelový most z roku 1903 se snesl k zemi čtyřicet minut před půlnocí. Na jeho místo nastoupí 30. května třiačtyřicet tun těžký obrFoto: Krejčová Kateřina

V noci ze soboty na neděli se zpečetil osud železničního mostu na Bechyňce, který vedl nad Budějovickou ulicí. Ocelová konstrukce z roku 1903 byla téměř v havarijním stavu. Na její místo přijde nový most, díky němuž se zlepší i dopravní průjezdnost na silnici.
„Konstrukce je již stará. Poslední generální oprava se uskutečnila v roce 1970. Výměnou se zlepší průjezdnost pod mostem. Podjezdová výška se zvýší o dvacet centimetrů a posunutím opěr se rozšíří ulice," upřesňuje Tomáš Lepier, který má na starosti stavební dozor.

Nevšední podívaná

Krátce po desáté hodině večer se veškerá pozornost soustředila na obrovský jeřáb. Jeho rameno vyčnívalo do výšky pětadvacet metrů. Přijel z Plzně, plně připravený zvednout starý, jednokolejný most. Na tento okamžik si ale museli přihlížející lidé přes hodinu počkat. Hlavní manévry totiž začaly po jedenácté hodině. Vše se muselo uskutečnit v noci, kvůli výluce v teplárnách.
„Takovou událost si nemůžu nechat ujít. Už tady jsem třicet minut. Mosty se přece nemění každý den," směje se divák Vladimír Jirsa.
Most dělníci přesně ukotvili silnými řetězy, na nichž poté visel. Stavba opatrně opouštěla pilíře, na kterých ležela přes sto let.
Na místo určení most doputoval zhruba čtyřicet minut před půlnocí.

Nové pilíře

Tím ale těžká práce stavařům nekončí. Spodní část mostu se musí nově hlubinně uložit. „Spodní stavba bude z monolitického železobetonu. Až most dokončíme, musí se znovu udělat parovod a další sítě," konstatuje Tomáš Lepier.

Na pilíře usedne šedivý most za úplné uzavírky silnice 30. května, opět v noci. Do této doby dělníci doladí i terén v okolí.
Rekonstrukce mostu z časů Františka Křižíka se uskutečnila také kvůli možné renovaci Budějovické ulice. Vedení města plánuje chodník po obou stranách a cyklostezku. Proto musí být nový most o několik metrů delší než ten stávající. 

Pokud nepřijdou na Bechyňce další modernizace trati, budou po mostě jezdit vlaky minimálně dalších šedesát let. „Tipuji, že stará konstrukce by měla životnost zhruba ještě pět let. K její výměně by stejně muselo dojít," uzavírá Tomáš Lepier.

Parametry nového mostu

Šedivý nový most je tenčí a má podélné nosníky. Konstrukce má podjezdovou výšku 4, 1 metru. Ta ale na dopravní značce zůstane stejná jako doposud, což je 3, 9 metru. Jeho délka činí přes sedmnáct metrů a hmotnost třiačtyřicet tun.

Autor: Kateřina Krejčová

7.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies