Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Budějčáci dobyli na motorkách Stalingrad

Boršov nad Vltavou - Za necelý měsíc urazili více než osm tisíc kilometrů. Navíc na strojích, které naposledy sloužily za druhé světové války. Milovníci historických motocyklů Petr Hošťálek a Miloň Dvořák se v úterý večer vrátili z dobrodružné cesty do Ruska. V Boršově nad Vltavou je dokonce vítali příbuzní a známí chlebem se solí.

6.9.2012
SDÍLEJ:

Miloň Dvořák (vlevo) a Petr Hošťálek těsně poté, co 
v úterý přijeli do Boršova nad Vltavou.Foto: Deník/Andrea Zahradníková

Výprava dvou Budějčáků měla především otestovat výdrž opravených strojů. „Poslední roky jsem byl zaměstnaný renovací těchto motocyklů a když se to chýlilo ke konci, rozhodli jsme se zjistit, jak to dopadlo. Potřebovali jsme vědět, jestli jsou nejen pěkné na pohled, ale i spolehlivé," popsal Miloň Dvořák.

Jeho kolega pak jako cíl okamžitě navrhl Stalingrad, dnešní Volgograd, aby se motorky symbolicky vrátily na místo, kde už jednou byly. Během druhé světové války sem s nimi totiž jezdili příslušníci německé armády.

Oba cestovatelé vyrazili na modelu BMW R12. Jeden stroj pochází z roku 1940, druhý je o rok mladší. I když motocykly hodně pamatují, jsou podle Petra Hošťálka stále skvělé. „Tento model byl od začátku navržený pro provoz s postranním vozíkem a má dokonale udělanou geometrii. Jedou skoro samy, cestuje se s nimi úžasně," komentoval.

Během celé cesty nemuseli Jihočeši řešit žádný technický problém. Ačkoli zdolali stovky kilometrů po zcela rozbitých ukrajinských silnicích, stačila jen běžná údržba.

Právě zničené ukrajinské silnice daly cestovatelům nejvíc zabrat. „My jsme byli připravení na to, že se tam pojede hodně špatně, takže nás to tolik nevyvádělo z míry. Trpěli jsme ale za ty naše motorky, protože tam dostaly tolik ran, co by v Evropě nedostaly za celý život," řekl Petr Hošťálek.

Společně s Miloněm Dvořákem vyrazil na cestu 8. srpna. Trasu neměli přesně naplánovanou, dodržovali jen směr na Volgograd. Z Budějovic proto nejprve zamířili do Vídně, přes Rakousko a Slovensko dojeli na Ukrajinu a poté pokračovali do Ruska. Cestou zpět se zastavili v Oděse, podívali se k Azovskému a Černému moři a přes Moldávii se vraceli domů.

Na motorkách seděli každý den. Někdy však zdolali jen kratší úsek. „Dokud jsme ještě byli na evropských silnicích, zvládali jsme přes 400 kilometrů denně. Pak záleželo na stavu cesty. Hlavně na Ukrajině jsme museli dávat pozor, silnice jsou tam strašně zrádné. Někde můžete klidně jet sto kilometrů za hodinu a pak z ničeho nic přijde úsek, který je tak rozbitý, že byste si urazili přední kolo," vysvětlil Hošťálek.

Celkem dobrodruzi urazili více než osm tisíc kilometrů. Mohli si přitom prohlédnout 
i přírodu. „Největší část cesty jsme projížděli  plochou krajinou na Ukrajině, především mezi poli s úrodnou černozemí. Pak nás zaujala Zakarpatská Rus, tam je krajina zvlněná jako když zmačkáte list novin, který hodláte hodit do kamen," popsal Dvořák.

Nejvíc cestovatele ale potěšila pohostinnost místních. „Potkávali jsme takové pohádkové dědečky. Stačilo pozdravit a už nás zvali domů. Tam jsme prožívali nejkrásnější večery," dodal Hošťálek.

Občas u lidí i přespali, jinak nocovali ve stanu, nejraději na břehu nějaké řeky nebo jezera. Po cestě také zkoušeli pochutiny. „Každý oběd jsme si dali na trase a testovali jsme, jaký kde mají boršč. Ochutnali jsme jich možná několik desítek a vždycky se dobře najedli," vyprávěl Dvořák.

Zpátky do jižních Čech se cestovatelé vrátili v úterý večer. Jejich historické stroje nyní poputují do motocyklového muzea v Českých Budějovicích, které provozuje Petr Hošťálek. Ten BMW R12  do své sbírky získal už asi před třiceti lety. „Tenkrát to byl model, který nikdo nechtěl. Není to totiž sportovní typ, ale spíš takový dělník války. Dneska však začíná být velmi vzácný a žádaný," doplnil.

Petr Hošťálek už také sní 
o další výpravě. Lákala by jej například Amerika, kam by si chtěl nechat dopravit motocykl Harley a projel například slavnou Route 66. „Chvíli ale trvá, než se nashromáždí nějaké peníze, a teď je tu navíc další problém: jakmile jednou  člověk ujede přes osm tisíc kilometrů, tak už mu všechno kratší připadá jako krok zpátky," uzavřel s úsměvem.

Autor: Andrea Zahradníková

6.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dialyzační středisko. Ilustrační foto.
16

Dialýza? Radši vyměnit ledvinu, spočítala pojišťovna

Saddám Husajn.
DOTYK.CZ

Saddám Husajn měl jít raději na psychiatrii, místo léčby zaútočil na Írán

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Třetinovou slevu nabízí u zakázek většina firem. Sílí tak hlasy, aby hlavní roli nehrála jen cena.

Na farmářských trzích jen farmářské výrobky. Pro někoho nesmysl

/ANKETA/ Zachraňme farmářský trh. Tak zní název aktivní veřejné výzvy, která před časem vznikla v Havířově. Jejím autorům se nelíbí rozhodnutí Městského kulturního střediska (MKS) Havířov o tom, že na zdejších farmářských trzích se smí nově prodávat pouze farmářské produkty. Přáli by si, aby se trhů mohli účastnit i řemeslníci a prodejci dalšího zboží, například nejrůznějších rukodělných výrobků.

Ceny energií zatím stagnují. Zdražit by mohla elektřina

Když v Německu zafouká, cena klesá. Když je bezvětří, cena roste. Tak dnes vypadá realita každodenního obchodování na burzách, především s elektřinou. S nástupem větrných a solárních elektráren se cena mění ve dnech, či lépe řečeno po hodinách. A někdy i podle počasí.

Jablek je málo, jejich cena poroste

Ovocnáři zahájili hlavní sklizeň jablek. Někde stromy spíš pročesávají než češou, jablek je podle prognóz o třicet procent méně než vloni. Na Jičínsku se na jablkové kalamitě podepsaly mrazy a kroupy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení