Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Budějovice chtějí autobusy na plyn

České Budějovice - Celkem třiadvacet vozů s pohonem, který bude šetrnější k životnímu prostředí, chce pořídit českobudějovický dopravní podnik v nadcházejících třech letech. Spoléhá přitom na pomoc dotací. Plán už schválila i rada města. Nakupovat se mají autobusy na CNG stlačený zemní plyn.

5.1.2016
SDÍLEJ:

Midibusem vozil českobudějovický dopravní podnik cestující zdarma na zkoušku po dobu jednoho týdne mezi náměstím Přemysla Otakara II. a sídlištěm Máj.Foto: Deník/ Martin Tröster

„Jde o postupnou náhradu části starších vozů," říká k chystané investici náměstek primátora František Konečný a zdůrazňuje, že místo dieselových autobusů by podnik nakoupil vozy s ekologičtějším pohonem. Plány města už nyní závisí jen na tom, jestli se povede získat příslušnou dotaci. Ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš je ale přesvědčen, že pravděpodobnost získání finančních prostředků je veliká.

Miliony korunO tom, jaké nové vozy přesně budou pro českobudějovický dopravní podnik pořízeny, rozhodne až dotační řízení. Krátké autobusy na CNG by podle náměstka primátora Františka Konečného vyšly na 6 milionů korun, dlouhé vozy na 8,2 milionu. Pro srovnání, nový trolejbus pak standardně vychází na 15 milionů korun.

Nová akvizice má udržet na příznivé úrovni průměrné stáří vozového parku. „Je to také o tom, jak staré chceme mít vozy. Dnes je jejich průměrné stáří přibližně 10 až 11 let. Vloni nám přišly nové tři autobusy a pořád se držíme kolem deseti let. Kdybychom ale vozový park neobnovovali, tak v roce 2022 bude průměrné stáří vozů 17 let," upozorňuje Slavoj Dolejš.

V případě, že se nové autobusy pořídí, tak se podle Františka Konečného bude v areálu dopravního podniku v Novohradské ulici stavět i čerpací stanice na CNG. Podle mluvčího dopravního podniku Radka Filipa se ale s dotacemi počítá i pro čerpací stanici. Její cena se odhaduje na 24 milionů korun.

Na elektrické autobusy se bude čekat

V pomyslné soutěži o to, jestli České Budějovice nakoupí pro městskou hromadnou dopravu dříve elektrobusy nebo vozy na stlačený zemní plyn, vyhraje zřejmě plyn. Dopravní podnik chce v nadcházejících třech letech pořídit 23 vozů na CNG. V roce 2018 pak podle ředitele Slavoje Dolejše začne nakupovat nové trolejbusy. Teď má dopravní podnik na 140 vozů.

Prosincová posilaDo autobusové vozovny Dopravního podniku města České Budějovice přibyly poslední vozy v prosinci minulého roku. Byly to tři nové velkokapacitní autobusy Solaris Urbino 18. Jedná se o nízkopodlažní vozy o délce 18 metrů s kapacitou až 140 cestujících, z toho 40 sedících.

Autobusy na elektrický pohon by mohly přibýt v roce 2017. V souvislosti s plánovanými novými linkami přes centrum Českých Budějovic. Provoz přes centrum by měly zajišťovat právě elektrobusy. V témže roce by podle náměstka primátora Františka Konečného chtělo město spustit na Pražském předměstí nový režim pro dopravu v klidu. Jeho součástí má být i zmíněné zavedení dopravy malými vozy přes centrum města a také zprovoznění velkého odstavného parkoviště v Jírovcově ulici. „Jinak by se lidé stále snažili parkovat co nejblíže centru," vysvětluje František Konečný, proč by měla být úprava dopravy komplexnější. Elektrobusy by měly jezdit od Jírovcovy ulice k dalšímu záchytnému parkovišti u Dynama a také přes náměstí Přemysla Otakara II. Nabídly by tím spojení až k radnici.

Aktuálnější je ale nákup vozů na CNG pohon. Ten se chystá už od letoška, pokud se povede získat dotaci. Město už podle radní Lucie Kozlové počítá v rozpočtu i s penězi na předfinancování nákupu vozidel nebo na stavbu nové čerpací stanice v areálu dopravního podniku v Novohradské ulici. Podle primátora Jiřího Svobody by se měly městu finance vrátit, až budou nákup vozů a stavba stanice dokončeny a vyúčtovány.

Autor: Edwin Otta

5.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
17

Rozpočet 2018: Jednomyslně a s 50miliardovým schodkem

Místopředseda klubu ANO Radek Vondráček
4

ANO je premiant Rekonstrukce státu

Polovina Čechů si pěstuje své plodiny. Vede Vysočina

Moderní doba Čechy nepřipravila o chuť pěstovat si vlastní plodiny. Jejich pěstování se věnují tři pětiny z nich. Vyplývá to z průzkumu, který vypracovala společnost Ipsos. Oslovila osm stovek respondentů.

Smrtelné nehody chodců. Nejvíce jich umírá v noci

Nejdříve ta lepší zpráva: počet mrtvých při dopravních nehodách obecně spíše klesá. Ta horší: pořád se výrazně nedaří snížit úmrtí chodců. Loni zemřelo při nehodách 545 lidí (nejméně od roku 1961), z čehož 111 bylo chodců. A viník? V 90 případech to byl řidič, chodec v 21 případech.

Kominíků je dost. Pozor však na nájezdníky

/ROZHOVOR/ Lidé často ve víru letních radovánek zapomínají, že si do zimy musejí nechat vyčistit komín. Co mají dělat v případě, že se sazí chtějí zbavit až na poslední chvíli před začátkem topné sezony? Kde muže v černém najít, poradil kominický prezident Jaroslav Schön.

Odešel Jan Tříska, fascinující chlap plný sil

Těšil se na hlavní roli v Mádlově filmu. Na to, zda ji náhradník zvládl, se bude Jan Tříska dívat už shůry. Z neděle na pondělí, po víkendovém pádu z mostu, herec zemřel. V Čechách, které nikdy nepřestal považovat za svůj domov.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení