VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Budějovice zrychlí MHD, ale řidiče vyženou ze Sadů

České Budějovice – Už za pár měsíců chce budějovická radnice spustit zásadní dopravní změnu. V ulici Na Sadech a v Husově ulici začne fungovat preferenční pruh pro MHD. Zároveň to ale bude znamenat omezení pro osobní auta a podle některých názorů pak jde jen o to, jak dostat auta z centra.

22.3.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Václav Pancer

Informační kampaň k novinkám chce radnice odstartovat v polovině dubna v rámci výstavy Mobil salon. Podle náměstkyně primátora Ivany Popelové půjde hlavně o to, aby lidé pochopili změnu jako přínos pro dopravně přetížené centrum města. Na Sadech denně projede ve vozech MHD 35 500 pasažérů. Osobních automobilů zde projede denně 24 500. „Většinou jede v jednom autě jeden řidič," upozorňuje Ivana Popelová a naznačuje tak, který druh dopravy by měl mít podle plánu radnice zaslouženou přednost.

Náměstkyně primátora dodává, že podle propočtů specialistů by ze Sadů měla zmizet asi jedna třetina aut. „Chceme omezit tranzitní průjezd ulicí Na Sadech," doplňuje k záměru radnice Ivana Popelová. Dopravní podnik si od koridoru slibuje hlavně dodržování časového harmonogramu. Jízda linky číslo 3 z Máje na nádraží by tedy měla činit skutečně 19 minut a ne až 30, jak se někdy ve špičce děje.

Zaznívají ale také pochyby. Například nezařazený zastupitel Stanislav Rataj tvrdí, že efekt nových opatření bude minimálně sporný.

Mezi viditelné změny bude také patřit nový semafor na přechodu u budějovického výstaviště, upravené zastávky a preferenční pruh pro vozy MHD. To jsou změny, které souvisí s plánovaným zřízením koridoru pro MHD, který spojí sídliště a nádraží.

Na druhou stranu ale chystané změny zakáží řidičům například jet z ulice Na Sadech přes Mariánské náměstí do Husovy třídy. Nebo odbočovat z ulice Na Sadech doleva do Rudolfovské třídy.

Objevují se proto i pochyby, jaký dopad nakonec plán radnice bude mít. Má je například zastupitel Stanislav Rataj. „Nějaké tři, čtyři minuty rychlejší jízdy MHD nevyváží problémy v centru, které to způsobí," domnívá se Stanislav Rataj a dodává, že současný plán je jen účelovým řešením a způsobem, jak dostat auta z centra ven. „Nebude to mít skutečný efekt. Na to, aby doprava byla plynulá nejsou objízdné trasy. U Perly a jinde to bude zacpané a všichni najezdí oproti nynějšku jen spoustu kilometrů navíc a přenesou problémy do dalších částí centra Budějovic," říká Stanislav Rataj.

Výhrady má i člen dopravní komise rady města David Lataj. „Idea je to dobrá, ale řeší se jen jedna část města. Chybí vyšší koncepce," myslí si David Lataj a připojuje, že všechny podkladové studie dělala jen jedna firma a chybí oponentní studie.

Celkově Lataj ke koridoru zdůrazňuje, že preference má smysl tehdy, když  se autobus dostane pruhem až ke křižovatce. A to bohužel pro celou trasu koridoru z Máje na nádraží platit nebude.

Stavební a jiné úpravy pro koridor by měly být hotové v ideálním případě do konce prázdnin 
a vyžádají si 15 milionů korun. Zhruba čtvrtinu zaplatí kraj a dopravní podnik, zbytek radnice.

Ta si od změn slibuje větší atraktivitu MHD pro veřejnost. „Bude to výhoda pro ty, kteří jezdí MHD," říká náměstkyně primátora Ivana Popelová. Ohledně kritiků záměru dodává, že centrum města není nafukovací a že záleží na tom, z jakého úhlu pohledu se na věc kdo dívá.

Podle Radka Filipa, vedoucího oddělení organizace a řízení dopravy v českobudějovickém dopravním podniku, bude mít chystaný koridor největší efekt pro linky jedoucí v celém úseku mezi nádražím a sídlištěm Máj přes centrum města, tedy zejména čísla 1, 3 a 21.
„Cílem koridoru je, aby se i v dopravní špičce dodržoval jízdní řád a nevznikala zpoždění," říká Radek Filip. Například u linky 3 z Máje 
k nádraží to má znamenat, že cesta bude opravdu trvat 19 minut. „Když to převedeme na průměrnou cestovní rychlost, vychází nám 18 km/h a to je dobrá hodnota v porovnání s jinými městy. Dnešní stav je takový, že uvedená cesta běžně zabere 30 minut a průměrná rychlost klesne 
na 11 km/h," upozorňuje Radek Filip s tím, že reálné zkrácení doby jízdy ve špičce oproti současnému stavu může tedy činit přibližně 30%.

Další změny v dopravě, související s MHD, se chystají příští rok v Žižkově ulici 
a u nádraží.

Autor: Edwin Otta

22.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
2

Ze soboty na neděli se mění čas. Na posun jsou citliví lidé i zvířata

Předseda hnutí STAN Petr Gazdík (vlevo) a první místopředseda Vít Rakušan.
AKTUALIZOVÁNO
4 5

Jeden program, jedno logo! Hnutí STAN půjde do voleb v koalici s lidovci

Móda, či směr? Naturální vína mají příznivce

/INFOGRAFIKA/ Ctí odkaz předků a naplno využívají potenciál přírody. Hrozny sbírají ručně, někteří je místo lisování šlapou. Vinaři autentisté se zřekli používání chemie a krášlících zásahů. „Nabízíme alternativu proti rychle vyrobeným a komerčním vínům," řekl Jaroslav Osička z Velkých Bílovic na Břeclavsku.

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

Sivok před San Marinem: Vpředu máme hladové kluky, věřím jim

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ Od českého národního týmu se zítra v San Marinu očekává čisté konto. Podle kapitána Tomáše Sivoka však právě první pohled klame, svěřence Karla Jarolíma, a speciálně obránce, nečeká jednoduchá práce. 

Návštěva interiéru: petrolejová modř

Vydejme se do bytu mladého muže, úspěšného muže, fanouška dobrého umění, fotografie a modré barvy ve všech jejích odstínech. Pojďme se podívat do bytu s petrolejovou modří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies