VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Budějovicemi projedeme rychleji

České Budějovice - Auto má každý druhý obyvatel Budějovic včetně nemluvňat. Všechna vozidla, i ta, která lidi do Budějovic vozí za prací nebo nákupy, se musejí vměstnat na území s rozlohou 55 kilometrů čtverečních. To je přibližně o polovinu menší plocha, než má třeba Olomouc se srovnatelným počtem obyvatel.

28.7.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Vít Černý

Jak to udělat, aby řidiči mohli městem profrčet bez delšího stání v kolonách? Odpověď na nesnadnou otázku se nyní snaží rozlousknout Budějovičtí.

Pomoci má série opatření souhrnně označená jako modernizace systému řízení dopravy. Prvním počinem v tomto směru bude podle náměstka primátora Františka Konečného rekonstrukce světelné signalizace ve čtyřech frekventovaných křižovatkách. Záměr tento týden posvětili radní.

„Upravit chceme postupně celkem 20 křižovatek. V některých půjde o změnu světelné signalizace, v dalších například o stavební úpravy," vysvětlil František Konečný.

Opatření, na něž má město přislíbenou čtvrt-miliardovou dotaci z evropských fondů, mají v kombinaci s dálničním obchvatem zrychlit průjezd Budějovicemi. „Hotovo musí být do šesti let, i s ohledem na podmínky poskytnuté dotace," doplnil první náměstek primátora Petr Podhola.

Čekají nás změnyRekonstrukce světelné signalizace je naplánována v křižovatkách ulic Rudolfovská Dobrovod-ská, Mánesova Čechova, Mánesova Novohradská a Pražská Karolíny Světlé.

Řízení dopravy dají nový mozek

Stojíte v křižovatce na červené, přičemž z ostatních směrů, kde na semaforu právě svítí zelená, nepřijíždějí žádná auta? Takovým situacím by v Budějovicích mělo brzy odzvonit.

Město začíná převádět do praxe plán modernizace řízení dopravy.

Jeho podstatou bude kromě úprav semaforů nebo stavebních změn v křižovatkách také zřízení řídicího centra, jehož pracovníci podle náměstka primátora Františka Konečného reagují na náhlé změny v dopravě, a tím urychlí provoz.

„Dnes to funguje tak, že řadiče, které řídí světelnou signalizaci v jednotlivých křižovatkách, jsou napojeny na ústřednu u městské policie. Řízení dopravy ale není dynamické, protože řadiče mají přednastavené určité algoritmy, které ale nejsou schopné reagovat na neočekávané situace," vysvětlil František Konečný. „I proto se stává, že auta stojí v křižovatce na červené i ve chvíli, kdy by mohla bez problémů pokračovat dál," doplnil.

Pracovníci řídicího centra, které se stane jakýmsi mozkem řízení dopravy v Budějovicích, budou moci oproti současné ústředně okamžitě reagovat na mimořádné situace a jim upravit řízení provozu v jednotlivých křižovatkách.

Prvním počinem v rámci této dopravní revoluce bude rekonstrukce semaforů ve čtyřech křižovatkách. Záměr tento týden schválili radní, město musí najít firmu, která plán zrealizuje.

Další výběrová řízení na dílčí zakázky v rámci balíku změn, které proces modernizace řízení dopravy zahrnuje, budou podle prvního náměstka primátora Petra Podholy následovat. Ovšem vzhledem k vysokým nákladům, které přesáhnou čtvrtmiliardovou hranici, to nebude nic jednoduchého. „Necháme si zpracovat právní rozbor, který nám napoví, jak při vypisování výběrových řízení postupovat," řekl Petr Podhola s tím, že se soutěžením tak velké zakázky v této oblasti nemá město žádné zkušenosti. I proto se představitelé Budějovic tento týden vydají na Ministerstvo dopravy, kde chtějí konzultovat další postup.

Všechny úpravy mají v kombinaci s dálničním obchvatem Budějovic zajistit do šesti let plynulejší průjezd městem. „Jedině toto systémové řešení může místní dopravě pomoci. Ovšem nebude to tak, že bychom v ranní špičce nikde neuvízli v koloně. To bohužel zařídit neumíme," dodal František Konečný.

Zrychlí se i jízda vozů městské dopravyUž příští rok se do cíle své cesty dostanou rychleji lidé cestující MHD. A to díky nové radiové síti, jež umožní datovou komunikaci mezi vozy MHD a takzvanými řadiči křižovatek. Řadič rozpozná, že se vůz MHD blíží ke křižovatce, a upraví signál semaforu tak, aby se autobus či trolejbus zdržel co nejkratší dobu.

Autor: Martin Tröster

28.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Divadlo Bez zábradlí. Ilustrační fotografie.
16

Kavárna divadla, kde hraje žena Stropnického, nemá EET. Prý nemusí

Mládek nevydržel, Sobotka ho odvolal. Na tahu je Zeman

/ANALÝZA/ - Volby se nevyhrávají díky potlesku velkých firem, ale díky lidem, kteří vhazují hlasovací lístek do urny. Většinou to dělají na základě svých zkušeností – u lékaře, ve škole, při pohledu na výplatní pásku nebo na účet od mobilního operátora. A právě ten je nepřiměřeně vysoký celé tři roky, kdy vedl ministerstvo průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

VIDEO: Ve Zlíně na cyklostezce spálili korán

„Proč pálíme korán? Chceme podpořit slovenskou aktivistku, která řekla svůj názor a byla za svůj čin zatčena," komentoval David Nepimach ze Zlína akt, při kterém v pondělí ve Zlíně společně s desítkou zúčastněných spálil na cyklostezce na Vršavě svatou knihu muslimů.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies