Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Budějovicemi projedeme rychleji

České Budějovice - Auto má každý druhý obyvatel Budějovic včetně nemluvňat. Všechna vozidla, i ta, která lidi do Budějovic vozí za prací nebo nákupy, se musejí vměstnat na území s rozlohou 55 kilometrů čtverečních. To je přibližně o polovinu menší plocha, než má třeba Olomouc se srovnatelným počtem obyvatel.

28.7.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Vít Černý

Jak to udělat, aby řidiči mohli městem profrčet bez delšího stání v kolonách? Odpověď na nesnadnou otázku se nyní snaží rozlousknout Budějovičtí.

Pomoci má série opatření souhrnně označená jako modernizace systému řízení dopravy. Prvním počinem v tomto směru bude podle náměstka primátora Františka Konečného rekonstrukce světelné signalizace ve čtyřech frekventovaných křižovatkách. Záměr tento týden posvětili radní.

„Upravit chceme postupně celkem 20 křižovatek. V některých půjde o změnu světelné signalizace, v dalších například o stavební úpravy," vysvětlil František Konečný.

Opatření, na něž má město přislíbenou čtvrt-miliardovou dotaci z evropských fondů, mají v kombinaci s dálničním obchvatem zrychlit průjezd Budějovicemi. „Hotovo musí být do šesti let, i s ohledem na podmínky poskytnuté dotace," doplnil první náměstek primátora Petr Podhola.

Čekají nás změnyRekonstrukce světelné signalizace je naplánována v křižovatkách ulic Rudolfovská Dobrovod-ská, Mánesova Čechova, Mánesova Novohradská a Pražská Karolíny Světlé.

Řízení dopravy dají nový mozek

Stojíte v křižovatce na červené, přičemž z ostatních směrů, kde na semaforu právě svítí zelená, nepřijíždějí žádná auta? Takovým situacím by v Budějovicích mělo brzy odzvonit.

Město začíná převádět do praxe plán modernizace řízení dopravy.

Jeho podstatou bude kromě úprav semaforů nebo stavebních změn v křižovatkách také zřízení řídicího centra, jehož pracovníci podle náměstka primátora Františka Konečného reagují na náhlé změny v dopravě, a tím urychlí provoz.

„Dnes to funguje tak, že řadiče, které řídí světelnou signalizaci v jednotlivých křižovatkách, jsou napojeny na ústřednu u městské policie. Řízení dopravy ale není dynamické, protože řadiče mají přednastavené určité algoritmy, které ale nejsou schopné reagovat na neočekávané situace," vysvětlil František Konečný. „I proto se stává, že auta stojí v křižovatce na červené i ve chvíli, kdy by mohla bez problémů pokračovat dál," doplnil.

Pracovníci řídicího centra, které se stane jakýmsi mozkem řízení dopravy v Budějovicích, budou moci oproti současné ústředně okamžitě reagovat na mimořádné situace a jim upravit řízení provozu v jednotlivých křižovatkách.

Prvním počinem v rámci této dopravní revoluce bude rekonstrukce semaforů ve čtyřech křižovatkách. Záměr tento týden schválili radní, město musí najít firmu, která plán zrealizuje.

Další výběrová řízení na dílčí zakázky v rámci balíku změn, které proces modernizace řízení dopravy zahrnuje, budou podle prvního náměstka primátora Petra Podholy následovat. Ovšem vzhledem k vysokým nákladům, které přesáhnou čtvrtmiliardovou hranici, to nebude nic jednoduchého. „Necháme si zpracovat právní rozbor, který nám napoví, jak při vypisování výběrových řízení postupovat," řekl Petr Podhola s tím, že se soutěžením tak velké zakázky v této oblasti nemá město žádné zkušenosti. I proto se představitelé Budějovic tento týden vydají na Ministerstvo dopravy, kde chtějí konzultovat další postup.

Všechny úpravy mají v kombinaci s dálničním obchvatem Budějovic zajistit do šesti let plynulejší průjezd městem. „Jedině toto systémové řešení může místní dopravě pomoci. Ovšem nebude to tak, že bychom v ranní špičce nikde neuvízli v koloně. To bohužel zařídit neumíme," dodal František Konečný.

Zrychlí se i jízda vozů městské dopravyUž příští rok se do cíle své cesty dostanou rychleji lidé cestující MHD. A to díky nové radiové síti, jež umožní datovou komunikaci mezi vozy MHD a takzvanými řadiči křižovatek. Řadič rozpozná, že se vůz MHD blíží ke křižovatce, a upraví signál semaforu tak, aby se autobus či trolejbus zdržel co nejkratší dobu.

Autor: Martin Tröster

28.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

BMW M5.
38

BMW představilo nejvýkonnější M5. Má 600 koní a pohon všech kol

Adam Matouš z Předlic má malé zemědělské hospodářství a někdo mu bezdůvodně tráví zvířata.
8

Mladému chovateli z Předlic zabili lidé už desítky zvířat

Krkonošská expedice na Špicberky. Tam, kde nezapadá slunce

Skupina krkonošských přírodovědců absolvovala expedici na severské souostroví Špicberky, přesněji v norštině Svalbard. Nejvyšší české hory za Arktidu vyměnilo na čtrnáct dní osm pracovníků Správy Krkonošského národního parku.

Evropu drancují lupiči sladkostí. Ve Švédsku ukradli čtyři tuny Ferrera

Řidič kamionu s nákladem čokoládových pochoutek spal na odpočívadle v jižním Švédsku. Hbití zloději zatím z návěsu „vymístili“ čtyři tisíce kilogramů nejrůznějších výrobků známé italské značky Ferrero.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti Ostravsko-karvinské doly, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Hrad Rychmburk zdobí střecha z keramických tašek

Rekonstrukce historické památky je choulostivá záležitost a klade vysoké nároky na projektanty i řemeslníky. Podívejte se, jak obdivuhodně se povedla nová střecha gotického hradu Rychmburk na Chrudimsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení