VYBERTE SI REGION

Budějovické čekají v prosinci další změny na linkách MHD

České Budějovice - K obchodnímu domu Tesco už nebude jezdit autobus, posil se dočká přetížená osmnáctka. Je to dlouho očekávané nejméně stovkami mladých lidí. Autobus totiž vozí studenty Vysoké školy technické a ekonomické, která sídlí 
v Okružní ulici,

10.11.2012
SDÍLEJ:

Cestující v Českých Budějovicích znovu dostanou spoj z Rudolfova až do Haklových Dvorů.Foto: Daniel Zajíček

Od 9. prosince čeká budějovickou městskou hromadnou dopravu proměna jízdních řádů. K hlavním změnám patří zrušení linky číslo 41, která zajížděla k obchodu Tesco v Boreckého ulici. Linka bude  zrušena bez náhrady, protože byla zavedena jako marketingová podpora obchodu, ale Tesco už na ni dál nechce přispívat.

„Společnost Tesco vypověděla smlouvu a rozhodla se svůj hypermarket neobsluhovat," vysvětluje zánik spoje i speciální zastávky mluvčí dopravního podniku Radek Filip. Tratit by na tom měli pouze zákazníci obchodu. „Ostatní zastávky na trase jsou obsluhovány jinými linkami s dostatečnou kapacitou," dodává Filip.

Některé cestující ale omezení nebo neexistenci spojů k obchodním domům mrzí. Podle Romana Duška z Českých Budějovic jsou například invalidé v obtížné situaci, pokud chtějí vyjet za nákupem, nemají auto a chybí jim do některých obchodních domů spojení. Vystoupil při jednání zastupitelstva jako občan a přimlouval se za to, aby město zavedlo autobusovou linku ke Kauflandu. Mohlo by podle něj také nabídnout invalidům slevu v MHD.

Zatímco zrušení linky číslo 41 se dotkne jen menšího počtu cestujících, přidání spojů na trase linky číslo 18 je dlouho očekávané nejméně stovkami mladých lidí. Autobus totiž vozí studenty Vysoké školy technické a ekonomické, která sídlí 
v Okružní ulici, a někdy připomíná nastupování skutečný horor.

Na posledním zasedání zastupitelstva se kvůli tomu strhla i ostrá slovní přestřelka, protože opoziční zastupitelka Lea Klokočková uveřejnila článek, který uvedla otázkou, jestli se nestanou z budějovických radních vrazi. Poukazovala v něm na to, že na VŠTE je několik tisíc studentů, což je tolik, jako jedna střední továrna, a spojení přitom není dostatečné. Jenže vedení města se brání tím, že jízdní řády se projednávaly 
i s vedením vysoké školy, a to si s úpravami vzpomnělo pozdě.

Teď budou autobusy pro VŠTE posíleny. „Přidávají se spoje, které zajíždějí do areálu  školy," potvrdil pro Deník primátor Juraj Thoma. „Spoje této linky, které dosud jezdily ve zkrácené trase, budou prodlouženy a v pracovních dnech tak bude celodenně k dispozici spojení v celé trase mezi sídlištěm Máj a nádražím přes Kněžské Dvory a Okružní," upřesňuje za dopravní podnik Radek Filip.

„Změny jízdních řádů na ostatních linkách jsou drobného charakteru. Jedná se například o posuny jednotlivých spojů na základě požadavků cestujících, institucí či obecních úřadů," doplňuje Filip 
s tím, že nové jízdní řády najdou cestující s předstihem na webových sránkách dopravního podniku.

Změna na trase linky 18 ale znamená náklady navíc ve výši asi 1,5 milionu korun. V souvislosti s debatami o nákladech na MHD přitom náměstek primátora Miroslav Joch poukazuje na Hradec Králové. Město je srovnatelné s Českými Budějovicemi počtem obyvatel i geograficky. Když byl nedávno Joch na akci v Hradci Králové, pozoroval frekvenci spojení 
u hlavního nádraží. „Každých tři až pět minut kolem nás projel autobus," uvedl Joch a vozy prý nebyly prázdné. Například ceny jízdného jsou srovnatelné a přitom v Hradci Králové najedou vozy MHD o 500 000 kilometrů ročně více než v Českých Budějovicích. A dotace z městské kasy je kolem 150 milionů korun, zhruba o pětinu nižší než v Českých Budějovicích.

Náměstek primátora sice uznal, že v Hradci jsou nižší platy, jinak odepisovaný majetek a také funguje úzká spolupráce s Pardubicemi, jenže se na druhou stranu i samotný hradecký podnik snaží i sám více podnikat. Joch naznačuje, že některé příklady z Hradce Králové by se časem mohly uplatnit i v Českých Budějovicích.

Příležitost k tomu nastane zřejmě již v příštím roce. Zatímco dopravní podnik požaduje z rozpočtu města na úhradu takzvané prokazatelné ztráty 184 milionů korun, rada města se rozhodla utáhnout kohoutek a přislíbila na městské spoje o 10 milionů méně. Ty bude podle náměstka Miroslava Jocha muset najít jinde, například nalezením rezerv ve výdajové stránce, jednak posílením příjmů. K tomu by mohla pomoci i nová strategie reklamy, zejména na vozech MHD.

Ve srovnání s letoškem by příští rok neměl být tolik znát ani propad v příjmech z jízdného, který má do značné míry na svědomí řada rekonstrukcí a uzavírek ve městě, kvůli nimž ubylo dopravnímu podniku cestujících.

Autor: Hana Svítilová, Edwin Otta

10.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Věra Marešová u soudu.
6 20

Věra Marešová žádá odškodné čtyři miliony korun

Pouhé dva týdny po kolaudaci se na nové sportovní hale v České Třebové zřítila střecha.
5 11

Mohou za pád střechy lepené vazníky? Trosky haly prohledal soudní znalec

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Dokumentaristka Třeštíková: Realitu nemůžete zotročit

Po deseti letech se jedna z nejvýraznějších osobností českého dokumentu Helena Třeštíková opět vrací k Manželským etudám. Její snímek Strnadovi vstoupí 19. ledna i na plátna kin. V příběhu soužití netradiční rodiny se zrcadlí jak nevyhnutelnost změn ve světe mezilidských vztahů, tak pětatřicet let vývoje celé české společnosti.

Ze silnice mrazivé vězení, v Tunisku uvízlo v autech asi tisíc lidí

Mrazivé počasí netrápí pouze Evropu, ale i Afriku. Silné sněžení uvěznilo na severovýchodě Tuniska na silnicích kolem tisíce lidí. Sněhové jazyky zkomplikovaly dopravu na několika místech včetně hlavní dálnice v provincii Dženbúba. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies