VYBERTE SI REGION

Budějovické ulici zbyli jen tři stateční

Tábor - Rekonstrukce hlavní ulice v Táboře spadla v pondělí večer pod stůl. Zdědí ji noví zastupitelé, termín jaro 2015 reálný není.

21.5.2014
SDÍLEJ:

Křižíkovo náměstí v Táboře. Město nechalo upravit systém semaforů pro automobily i chodceFoto: Alena Šatrová

Starosta Jiří Fišer, radní Radoslav Kacerovský 
a zastupitel Petr Havránek. Pouze tito tři z klubu Tábora 2020 dali v pondělí večer svůj hlas pod rekonstrukci dopravně nejzatíženější ulice. Ostatní zastupitelé ji zahodili.

Jako lidský štít se k projednání dostavili obyvatelé z ulice. Jakmile zazněla zazněla jakákoli kritika navrženého řešení ulice, ozval se souhlasný potlesk. Opozice souzněla 
s názorem občanů, koalice se protestu zalekla.

Často se ozývalo slovo nebezpečná. „Tato varianta je nebezpečná a stav v ulici ještě zkomplikuje," použil ho Miloš Tuháček z Jinak!. Simona Žirovnická z ODS zase má strach, že by stavba „dopadla" jako Křižíkovo náměstí a nebezpečné se pro Aleše Gucka 
z ČSSD jeví nové rozložení parkovacích míst.

„Schválit nebezpečné parkování, posunutou zastávku 
a přechod u tržnice? To je skutečně hazard," zdůvodnil své obavy bez ohledu na kladná stanoviska k projektu například ze strany dopravního inspektorátu, kraje nebo Správy a údržby silnic.

Starosta, jeden ze tří statečných, kteří se staví za práci projektanta Pavla Douši, mohl jen složit ruce do klína.

„Považoval jsem za povinnost rozhodnout, když už máme stavební povolení. Příštím politikům jsme připravili očistec, ale život půjde dál. Fatální následky to mít nebude, ale moje mise tímto končí," uvedl Jiří Fišer s tím, že ve čtvrtek seznámí se situací 
v Táboře krajský úřad.

Pokud budou noví zastupitelé chtít uznání občanů, měli by v ulici jen obnovit povrchy silnice a chodníků.

Co nejméně změn v dopravním řešení Budějovické ulice, takový názor zastávají například manželé Soukupovi, kteří bydlí mezi prodejnou Folk a řeznictvím.

„Musí nám tam zůstat parkovací místa. Každý by si měl uvědomit, že jsme majitelé baráku, a když ho budeme opravovat, tak bez parkování do něj nedostaneme materiál," okomentoval změnu v parkování Miloslav Soukup.

Také jeho manželka Jana je ráda, že rekonstrukci jejich ulice podle projednávaného plánu zastupitelé neschválili.

„Chtěli bychom, aby zůstala tak, jak je. Stačí opravit povrchy," míní. Spolu se shodují, že dopravně ulici sebelepší řešení nepomůže. „A to ani zúžením chodníků, kvůli kterému nám jen bude voda stříkat až do oken," reagovala Jana Soukupová na dvoumetrovou šířku chodníků, kterou projektant využil pro rozšíření počtu jízdních pruhů v křižovatce ulic Bílkova a Husova.

Omezené možnosti

Pruh navíc je jeden z prvků, které Pavel Douša do projektu zasadil a s nímž se v řešení rozchází s dopravním specialistou Tomášem Otepkou. Ten svou studii předložil již bývalému vedení radnice, v srpnu roku 2008.

V některých bodech ji ale odmítly orgány státní správy, v jiných i samotní občané. Pavel Douša tak měl zapracovat připomínky a požadavky občanů i kraje coby vlastníka této silnice.

Z projektu tak například zmizela cyklostezka a preferenční pruh pro autobusy, ale také současný přechod přes Budějovickou ulici v prostoru pěti jízdních pruhů, jiný se posunul na nové místo.

Podle starosty, který materiál zastupitelům předkládal, lepší a především povolitelné řešení při zachování dopravní funkce páteřní ulice možné není. Jak píše ve své důvodové zprávě, nepřišly s ním ani další dvě renomované projekční kanceláře.

Akce Budějovická:
Stavební akce tří investorů:
Jihočeský kraj – povrch hlavní silnice (cca 72,5 milionu*)
Tábor – místní silnice, chodníky, mobiliář, architektonické prvky, zeleň (cca 45,4 milionu*)
Technické služby – světelná signalizace a dopravní značení (cca 9,5 milionu*)
Vodárenská společnost Táborsko – výměna vodovodu a kanalizace včetně přípojek

Projekt řeší úsek od Křižíkova náměstí po Černé mosty a dále uliční profil Chýnovské až po křižovatku Na Mýtě.

Úsek měří 1322 metrů.
*Ceny jsou z roku 2011

Marek Slabý: Všichni víme, 
že moc řešení ta ulice nemá

Tábor – Budějovická ulice ještě více nabourala jednotu koalice, která již řadu měsíců stejně pohromadě nedrží. Tentokrát „zradil" i Marek Slabý z křídla starosty Jiřího Fišera z uskupení Tábor 2020. Pod opravu ulice se nepodepsal.

„Já jsem nezradil, my jsme na jednotném hlasování nebyli domluveni," vysvětluje Marek Slabý.

Vy jste se nedohodli, že rekonstrukci Budějovické podpoříte, byť ji předložil váš starosta?
Ale vždyť všichni víme, že Budějovická se bude muset stejně v nejbližší možné době udělat, i když si to nepřeje žádný obyvatel Tábora. Všichni taky víme, že to bude strašná dopravní komplikace a že moc řešení ta ulice nemá.

Říkáte, že je třeba ji opravit v nejbližší době a přitom ruku nezvednete? Proč?
Opravit se musí, ale ve chvíli, kdy je to takhle kontroverzní, je jasné, že zastupitelstvem nemůže projít. Pak nemá smysl to řešit násilím. Já jsem se hlasování zdržel, nebyl jsem vysloveně proti.

Jak si myslíte, že to bude s ulicí po podzimních komunálních volbách pokračovat?
Předpokládám, že první, co bude muset nové zastupitelstvo udělat, bude vytáhnout Budějovickou ulici a začít vyvíjet velmi, ale opravdu velmi intenzivní tlak na kraj, aby se celého procesu zúčastnil podstatně aktivněji. Ať chceme nebo nechceme, tu ulici budeme muset tlačit kupředu.

 

Autor: Alena Šatrová

21.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies