VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Budějovický architekt by vyměnil dálnici za obchvat. Primátor to odmítá

České Budějovice – Poslední jednání českobudějovického zastupitelstva vyneslo znovu na scénu návrh velké komunikační rošády v blízkosti Českých Budějovic.

24.6.2013 1
SDÍLEJ:

Mimoúrovňová křižovatka Hodějovice (na vizualizaci) by mohla vypadnout z projektu dálnice. O její realizaci rozhodnou projektanti a příslušné instituce.Foto: Repro: Deník

Architekt Ladislav Vonášek požádal zastupitele, aby se zamysleli nad možnými změnami v trasování dálnice.
V zásadě architekt nadnesl myšlenku, aby se dálnice posunula dál od města východním směrem. Území, které je pro D3 dnes vyhrazeno, by Ladislav Vonášek využil pro jinou komunikaci. „Prostor by se mohl využít pro rychlostní okruh města, pro další dopravu občanů," zdůraznil Ladislav Vonášek. Podle architekta by stavbou rychlostního okruhu také nebyla ztracena práce, vložená do současného projektu dálnice, který by stačilo jen upravit.

Tento plán prezentoval českobudějovický architekt už před několika lety, když začínalo územní řízení pro dálnici D3 u Českých Budějovic. Upozorňuje stále na to, že dálnice vytvoří ve městě vedle železnice a dvou řek i další komunikační překážku. Teď, když se objevila kolize projektu dálnice s některými normami je podle Ladislava Vonáška znovu možné se k nápadu vrátit. V zastupitelstvu ale návrh moc neuspěl. Primátor Juraj Thoma možnou změnu trasování dálnice zásadně odmítl a poukázal na dlouhodobé a komplikované přípravy projektu. Zastupitel Vladimír Brůha pak dodal, že by to stavbu oddálilo o 15 až 20 let. Návrh ale podpořil zastupitel Stanislav Rataj.

Dálnice se staví na sto let

Neobvyklý návrh na výměnu dálnice za pouhý rychlostní koridor kolem města se objevil na posledním jednání budějovického zastupitelstva. Podporu ale zmíněná myšlenka našla jen u zastupitele Stanislava Rataje.

Zastupitel už několikrát v minulosti upozornil na to, že dálnice se staví nejméně na sto let a zásadním způsobem ovlivní komunikační podobu města a celé východní poloviny českobudějovické kotliny. „Za dvacet let to celé bude jedna aglomerace," upozornil i na posledním jednání zastupitelů Stanislav Rataj a připojil se k názoru architekta Ladislava Vonáška, že v chystané podobě bude dálnice další komunikační bariérou.

Stanislav Rataj také odmítl výtky, že kdyby se s nynějším projektem dálnice zásadně hýbalo, bude to znamenat zdržení až na desítky let. „Před třemi roky jste řekli, že by to bylo zdržení. Řekněte mi, co jsme za ty tři roky udělali pro dálnici," položil Stanislav Rataj řečnickou otázku kolegům a poukázal na poslední problémy, které se v rámci projektu objevily.

Ministerstvo vnitra například trvá na tom, že křižovatky nejbližší k tunelu Pohůrka mají příliš malý odstup od portálů tunelu. To znamená, že chybí prostor na dostatečnou délku navržených připojovacích pruhů. Stavba musí dostat výjimku nebo se projekt musí přepracovat.

Mimoúrovňová křižovatka Hodějovice by dokonce mohla z projektu vypadnout úplně. Je příliš blízko další křižovatce. „Dosud nelze bez výjimky z příslušných norem postavit křižovatku Hodějovice v těsné blízkosti křižovatky Pohůrka," uvedl tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák a dodal, že z pohledu bezpečnosti silničního provozu by bylo bezpečnější křižovatku u Hodějovic z projektu vypustit a dopravu od jihu přivést na dálnici přes plánovanou křižovatku u Roudného. Podle tiskové mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové by vypuštění hodějovické křižovatky vedlo i k velké úspoře, protože by se nemusela předělávat trať vedoucí v blízkosti chystané dálnice.

Pro město je ale nepřijatelné vypuštění hodějovické křižovatky a jakékoliv další změny projektu. Dálnice je totiž nyní zároveň chystaná jako obchvat města. „V této části je dálnice vedena urbanizovaným územím a tudíž jsou samozřejmě i vyšší požadavky na její napojení na okolní obce," říká primátor Juraj Thoma a dodává, že v případě nutnosti je možné udělit křižovatkám výjimku. Město a ministerstvo dopravy se ale shodnou v jednom, odmítají posunutí trasy dálnice dál od Budějovic. Pro tuto část dálnice se chystá dokumentace pro stavební povolení.

Autor: Edwin Otta

24.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Policie kontrolovala dodržování povolené rychlosti mobilním radarem na českobudějovické Plavské ulici.
5

Prázdniny budou přísné. Policie chystá speciální kontroly na silnicích

Michal Kuka u Krajského soudu v Hradci Králové.
3

Týral důchodkyni, dostal osm let natvrdo

AKTUALIZOVÁNO

Kvůli dešti nejezdí vlaky, v Černošicích museli evakuovat školu

/FOTOGALERIE/- Extrémní deště ve čtvrtek dopoledne omezily provoz vlaků v regionu. Meteorologové ve čtvrtek ráno vydali výstrahu pro okresy Beroun, Praha-západ a Příbram, a to s nejvyšším stupněm nebezpečí. Kvůli podemletí železniční tratě nejezdí až do odvolání vlaky mezi Prahou a Berounem, náhradní dopravu zajistí autobusy. V Radotíně pak sesuv půdy přerušil autobusové spojení, v Černošicích musela být evakuována škola. Práci měli i hasiči na Kladensku.

Babiš zavedl EET a teď chce z ní úlevy: ANO představilo program

Hnutí ANO chce zrušit superhrubou mzdu a pro pro lidi s příjmem do 113 tisíc korun měsíčně zavést daňovou sazbu 19 procent. Navrhuje také snížení daně z přidané hodnoty na základní potraviny na deset procent. Daňové sazby pro právnické osoby chce hnutí ponechat v současné výši a odmítá zavádění sektorové daně pro banky. ANO navrhuje i úlevy z elektronické evidence tržeb (EET).

AKTUALIZOVÁNO

Bývalý šéf Škodovky Kulhánek oznámil kandidaturu na prezidenta

/FOTOGALERIE/- Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škoda Auto.

Nakupujte v Řecku. Ceny nemovitostí rekordně klesly

Peloponésem otřásají stávky, „popeláři" nevyvážejí odpadky, jednotlivé profese se střídají ve stávkách nebo stávkové pohotovosti. Jedna z velkých evropských realitních kanceláří si udělala průzkum trhu a seřadila ceny za metr čtvereční. Řecko jí vyšlo z 18 zkoumaných lokalit jako nejlevnější.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies