VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Červený drak chrlí autobusy na střechu centra

České Budějovice - Na začátku byl záměr udělat něco se zastaralým autobusovým nádražím, stojícím na nevelkém, avšak lukrativním pozemku v blízkosti centra Českých Budějovic. Výsledkem je Mercury. Dopravně obchodní centrum pyšnící se unikátem autobusovým nádražím na střeše. Od doby, kdy na rohu ulic Žižkova a Nádražní začala tato stavba růst, právě uplynulo deset let. Přípravy stavby, její průběh, ale i současnost a budoucnost Mercury Centra mapuje čtyřdílný seriál, který můžete v Deníku číst každou sudou sobotu.

19.10.2015
SDÍLEJ:

Mercury centrum. Ilustrační foto.Foto: Deník

„Se starým nádražím bylo třeba něco udělat co nejdříve," zavzpomínal Robert Krigar, generální ředitel společnosti ČSAD Jihotrans, jež nádraží na střeše Mercury centra spravuje. Původní budovu dostavěli brigádníci v rámci akce Z roku 1989 a na počátku nového tisíciletí již nevyhovovala. Navíc na nádraží byly zastřešené jen dva perony s nástupišti.

Unikát za miliarduNa stavbu Mercury Centra poskytla banka úvěr 900 milionů korun. I s projekčními pracemi přesáhly náklady miliardu. Peníze sehnal tehdy 33letý Petr Toušek i díky tomu, že se mu ještě před zahájením stavby podařilo plochu supermarketu v přízemí centra pronajmout jednomu z obchodních řetězců.

Petr Toušek, developer a investor stavby, který zajistil financování Mercury Centra, vzpomněl, že návrhů nové podoby nádraží bylo hned několik. „V úvahu přicházela možnost vytvořit na ploše dosluhujícího autobusového nádraží supermarket a vedle nové nádraží. Na to ale byl pozemek příliš malý. Nezbylo než uvažovat o několikapatrové budově. První vizí bylo vytvoření autobusového nádraží v podzemí a parkoviště pro osobní auta na střeše obchodní galerie. V tomto případě jsme ale narazili na to, že podzemní prostor by bylo těžké odvětrávat a navíc by musel mít kvůli rozměrům autobusů vysokou průjezdnou výšku," popsal strasti projektování Petr Toušek.

Po téměř dvou letech přemýšlení a dohadů zvítězila varianta současného uspořádání. Ve dvou podzemních patrech parkoviště pro osobní vozy s kapacitou 800 míst, nad tím dvě patra obchodní galerie a na střeše autobusové nádraží se zázemím pro řidiče.

Tuto koncepční myšlenku „hodil na papír" ústecký projektant Petr Novotný, s nímž Petr Toušek už několikrát předtím spolupracoval. „Studie se zalíbila a s vydatnou pomocí Michala Frčka jsme pro ni získali územní rozhodnutí a stavební povolení," připomněl Petr Toušek.

Projekt měl ale nedostatky. „Ten barák by nefungoval staticky. Tak, jak byl navržen, prakticky nešel postavit. Navíc byl problém s jeho podobou, nehodil se do dané lokality," vyjmenoval developer.

Následovala tedy nová architektonická soutěž, kterou vyhrál českobudějovický Atelier 8000 architektů Jiřího Stříteckého a Martina Krupauera.

Dnes již zesnulý Jiří Střítecký na počátky jedné z nejvýraznějších budějovických staveb zavzpomínal následovně: „Michal Frček mi v roce 2004 do telefonu říká: Nechcete dělat autobusové nádraží? Pak z něho vylezlo, jestli nechceme udělat fasády, že vlastně už mají stavební povolení, ale že mají problémy na stavebním úřadě, že se jim ty fasády nelíbí a vůbec, že se jim nelíbí hmoty."

Ač zvažoval, jestli se do toho pustit, Jiří Střítecký na nabídku kývl. Aniž by tušil, že Mercury Centrum nakonec nakreslí prakticky od základů podle svého. „…bylo jasné, že jako fasádníci s tím neuděláme nic. Na pracovní schůzce, na které jsme chtěli od projektu ustoupit, jsme zkusili poslední pokus: Je bezpodmínečně nutné celý barák předělat, nefunguje na něm nic! … Chvilka čekání a pak: Tak to zkuste!" napsal Jiří Střítecký.

Tak vznikl návrh současné podoby Mercury, které zdobí červený zkamenělý drak. Právě jako drak vypadá zastřešená mostní konstrukce, po níž autobusy vyjíždějí na střechu centra.

Pokračování čtěte v Českobudějovickém deníku 31. 10.

Autor: Martin Tröster

19.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
11 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

Zemřel Václav Hanf, který patřil k dětem z vyhlazených Lidic

Po dlouhé nemoci zemřel ve vojenské nemocnici v pražských Střešovicích Václav Hanf, jeden z dětských pamětníků vyhlazení Lidic za druhé světové války. Dožil se 82 let. Informaci České televize (ČT) v neděli potvrdil Památník Lidice. Z takzvaných lidických dětí zůstává naživu 12 lidí, uvedla ČT.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies