VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Českobudějovičtí cyklisté 
by mohli parkovat kola ve věži

České Budějovice – V bezpečí a suchu by mohli nechávat svá kola cyklisté v Českých Budějovicích. Rada města schválila záměr vybudovat poblíž nádraží parkovací věž, kde bude možné nechat oblíbené dopravní prostředky bez obav před zloději i nepřízní počasí.

10.2.2014
SDÍLEJ:

Parkovací věž pro kola v Hradci Králové.Foto: archiv Deníku

Uvnitř nevšední stavby může být uskladněno více než 100 kol. Za pouhou pětikorunu denně tu zájemci budou moci nechat kola, ale i další vybavení, jako například helmy, brašny apod. Bezpečí takto zaparkovaných bicyklů zaručí nejen bezpečnostní prvky celého zařízení, ale i pojištění.

Prototyp podobného objektu už rok funguje v Hradci Králové. Chválí si ji i Jihočeška Aneta Šimůnková, která nyní v Hradci žije. „Mně se to líbí, připadá mi to praktické. Využijí to hlavně lidé, kteří jezdí s kolem na nádraží a jedou pak dál vlakem. Hodí se i těm, kdo doma nemají třeba sklep nebo jiné prostory. Ve věži nechávají i dražší kola," líčí Aneta Šimůnková.

Podobně by to mohlo fungovat i v Budějovicích. „Ubude tak cyklistů, kteří váhají jet jen proto, že není kola kde bezpečně  zaparkovat," je přesvědčen autor projektu Rudolf Bernart. „Je vytipované místo u nádraží místo mašinky, případně na začátku Lanovky," naznačila náměstkyně primátora Ivana Popelová. „Bude-li o ni zájem, mohla by se vybudovat síť věží, další například u nemocnice, u univerzity," míní.

Parkovací věž pro kola v Hradci Králové.Autorem unikátního projektu takzvaného Biketoweru je Rudolf Bernart. „Města by měla podporovat cyklistiku. Mnohde to dělají jen zčásti, kola pak lidé musejí opírat i o ploty, stromy, protože není kde kolo bez obav nechat, někteří na kole ani nejedou, " míní.

Věž, v němž speciální skladové zakladače zájemcům bezpečně uloží  kola, už takřka rok sklízí úspěchy v Hradci Králové, nyní Rudolf Bernart nápad představil v Českých Budějovicích a představitelům radnice se zamlouvá. Rada města by měla rozhodnout, zda tzv. Biketower postaví a bude provozovat město, resp. dopravní podnik, nebo se o vše postará dodavatelská firma.

„Stavba prototypu  stála  8,5 až 9 milionů, pro Budějovice se uvažuje o ceně 6,5 až 7 milionů, i další města mají o stavbu věže zájem a to cenu zlevňuje," přibližuje finanční stránku náměstkyně primátora Ivana Popelová. S náklady by mohl pomoci i sponzor. „Město se snaží jednat s Budvarem, jestli by se nechtěl na věži spolupodílet, protože to může být i dobrý nosič reklamy," dodává.

Na stavbu stačí prostor o půdorysu 8x8 metrů. Potřebuje jen napojení na datový kabel a elektřinu. Mohl by být u budovy vlakového nádraží. „Výrobce kontaktoval více měst a České dráhy vytipovávají vhodná místa. Týká se to i Českých Budějovic, kde je jedním z možných míst prostor po odstěhované historické lokomotivě," naznačuje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

V německém Freiburgu poznala podobné zařízení Irena Šefčíková z Českých Budějovic. „Mají to tam u hlavního nádraží. Využívají to nejen turisté," říká Irena Šefčíková a dodává, že pro cyklodopravu ve městě je podobné zařízení naprostá nezbytnost, jako místo, kde lze bezpečně kolo uschovat. Připojuje, že kdyby byl Biketower zřízen, byl by to správný krok k podpoře cyklodopravy, po čemž již dlouho cyklisté v Českých Budějovicích volají.

Parkovací věž pro kola v Hradci Králové.V Hradci Králové za rok fungování ve věži zaparkovalo 10 650 kol. Stará se o ně automatický samoobslužný systém.  „V portálu postavíte kolo do speciálního žlábku, snímače hned zvednou stojánek a po stisku tlačítka si pro bicykl přijede zakladač. Ten jej odveze dovnitř konstrukce a umístí na přesně dané místo. Parkovací pozice vašeho kola je zapsaná v čipu o velikosti padesátikoruny, kterou dostanete před odchodem. Při vyzvednutí systém vyčíslí částku podle doby, jak dlouho tu kolo máte. Jeden den přijde na 5 korun a po zaplacení vám kolo vydá," vysvětluje princip fungování Biketoweru Rudolf Bernart. Ten torzo podobného zařízení objevil při svých cestách na Tchaj – wanu a během několika let nápad vylepšil do současné podoby.

S běžným kolostavem nesrovnatelná je bezpečnost zaparkovaných kol. Systém je napojen na pult centrální ochrany. Uvnitř jsou čidla, která zaznamenají vstup člověka, ale například i zvířete, a nepustí jej z portálu do útrob věže. Plášť tvoří bezpečnostní skla, věž v Hradci zatím ustála i tažení fanoušků, kteří patří do kategorie ultras," dodává Rudolf Bernart. O bezpečnosti svědčí podle něj i fakt, že královehradečtí cyklisté se ve věži nebojí nechávat ani drahá kola, věškeré jejich vybavení, bagáž, helmy na řidítkách a leckdy ani nákup.

Autor: Hana Svítilová, Edwin Otta

10.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Budoucí zubaři se v Olomouci připravují na praxi pomocí špičkové stomatologické techniky
12

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Lithium na Cínovci - průzkumné vrty
2 10

Sobotka řekl Japoncům, že budeme lithiové centrum Evropy

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Karlovarský festival se blíží. Moderovat ho opět bude Marek Eben

S mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech je tvář Marka Ebena spjata stejně silně jako Jiřího Bartošky, Evy Zaoralové nebo bratrů Cabanů. I letos bude oblíbený herec, skladatel a zpěvák na přehlídce plnit roli moderátora. Festival odstartuje už tento pátek. Která místa má Marek Eben ve Varech a v jejich okolí rád?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies