Silničáři našli vady na novém úseku dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem, který byl otevřen loni v létě. Na části trasy se sesouvají svahy a do mostu přes rybník Koberný prosakuje voda, která pak vzlíná k vozovce.

„Stát už vady reklamoval, nicméně zhotovitel je zatím nenapravil," potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Stát dosud úsek od stavebních firem do správy nepřijal a kvůli zjištěným vadám se tak v nejbližší době ani nestane, řekl ministr dopravy Antonín Prachař. Odpovědnost za stavbu, na které se pracuje od roku 2008, nese podle ŘSD sdružení společností Strabag, Eurovia, Metrostav a Inžinierské stavby Košice.

Problém se zatékáním do mostu může nastat především v zimním období. V novém mostu jsou vytvořeny vzduchové kapsy, které se plní vodou. V zimním období pak tato voda zmrzne a namrzá od ní i vozovka na mostě, což je riziko pro řidiče. Při teplotách pod bodem mrazu je tak z důvodu bezpečnosti nutné snížit povolenou rychlost.

Otevřením nového úseku se prodloužila jihočeská část D3 na 42 kilometrů v úseku Nová Hospoda – Veselí nad Lužnicí. Stavba za více než deset miliard korun má odvést provoz z přetížené silnice procházející Planou nad Lužnicí, Sezimovým Ústím a Soběslaví. Nejpravděpodobnější variantou opravy je odfrézování současného povrchu a pokládka nového silničního krytu. Konkrétní způsob opravy ale musí podle ŘSD navrhnout zhotovitel.

Přes půl kilometru dlouhý most stál přes miliardu korun. Hned od začátku jeho kvalitu řidiči kritizovali. Stěžovali si na zvlnění. Podle stavbařů je to ale běžný jev, který se provozem srovná. 

Most je označován jako zajímavé stavební dílo o délce 554 metrů, které bylo realizováno metodou letmé betonáže. Tato metoda umožňuje výstavbu z betonových zárodků na pilíři, a tím je minimalizován nepříznivý vliv na stávající přírodní prostředí pod mostem. Most je založen přímo v rybníce na 230 kusech velkoprůměrových pilot délky až 36 metrů. Při betonáži bylo zpracováno 14 tisíc kubíků betonu. Most je realizován s nadvýšením, které předpokládá dlouhodobé dotvarování konstrukce.