VYBERTE SI REGION

Etikety nám napoví, odkud pochází maso, které jíme

Jižní Čechy –  České zboží láká. Poznali to i obchodníci, kteří někdy pod označením český výrobek prodávají i takové potraviny, co k nám putovaly tisíce kilometrů. Podle nového nařízení EU se zákazníci dozvědí, odkud zvíře pocházelo, kde bylo vykrmeno a také poraženo.

1.4.2015
SDÍLEJ:

Společnost Antoni.cz zpracovává v Dolním Třeboníně na Českokrumlovsku pouze české maso. Předpis nařizující výrobcům i prodejcům označovat původ masa považuje majitel firmy Josef Antoni za zbytečný. Foto: Deník/Zuzana Kyselová

„K tomu, aby i takové jídlo mohlo být označeno za český výrobek, stačilo, aby je u nás někdo naporcoval a přebalil," vysvětlila ředitelka Regionální agrární komory Jihočeského kraje (RAK JK) Hana Šťastná. Obdobným klamavým postupům má zamezit nové nařízení Evropské unie, které vstupuje v platnost 1. dubna. Zpracovatelům i prodejcům masa stanoví povinnost označovat původ vepřového, drůbežího, skopového a kozího masa. Dosud se země původu povinně uváděla jen u hovězího. U ostatních druhů masa se vyznačoval pouze výrobce, který mohl být český a maso brát z jiného státu.

Hana Šťastná upřesnila, že zákazníci se nově dozvědí, odkud zvíře pocházelo, kde bylo vykrmeno a poraženo. „Transparentnější značení masa by se mohlo příznivě dotknout agropotravinářského sektoru v Jihočeském kraji, který v republikovém srovnání vyčnívá stále vysokým podílem živočišné výroby," zmínila Hana Šťastná. „Bohužel například stavy drůbeže chované v regionu vloni meziročně klesly o zhruba jednu pětinu. Prasat zde za stejné období přibylo necelých šest procent. Ovšem za posledních patnáct let se počet jihočeských ,čuníků' snížil o 65 procent," doplnila ředitelka RAK JK s tím, že v novém nařízení vidí šanci pro zvýšení výroby vepřového masa v rámci celé republiky.

Pro výrobce bude legislativní opatření znamenat další náklady spojené s výrobou nových obalů či novým značením výrobků. „Není to ale legrace. Nedávno nám na etiketách přibyly alergeny, teď zase tohle," posteskl si Josef Antoni, majitel společnosti Antoni.cz, výrobny produktů z masa z Dolního Třebonína na Českokrumlovsku. „Máme dvě možnosti. Buď najet na úplně nové etikety a za tím účelem koupit zcela novou mašinu, nebo změnit naše současné pěkné etikety s rámečkem na jednoduché bílé, aby se tam všechny ty údaje vešly. Ale na etiketách už je toho tolik…"

Josef Antoni z novinky není nijak nadšený. Jednak to znamená další výdaje, za druhé tím zase o něco narůstá už tak přebujelá administrativa. Podle jeho mínění jde o zbytečnost. „Vždycky zase vymyslí někdo něco dalšího, už jsem z toho unavený," podotkl Josef Antoni.

Ředitelka RAK JK Hana Šťastná nicméně věří, že investice se zpracovatelům 
i prodejcům vrátí. „Rozumný český zákazník bude preferovat české produkty. Už s ohledem na jejich čerstvost a garantovaný ,rodokmen'. Nejuvědomělejší konzumenti ocení ekonomický, sociální 
i ekologický přínos podpory domácího zboží. Bezesporu však při spotřebitelském výběru masa stále bude hrát velkou roli cena zboží. Slabší koruna proto může naše výrobce také posílit ve srovnání s dovozci," dodala.

Když jde Tomáš Rejžek z Českých Budějovic nakupovat maso, zajímá ho, odkud pochází. „Sleduju původ masa, je lepší, když je domácí, z českých chovů," řekl 
a doplnil, že pravidelně chodí nakupovat k řezníkovi čerstvé maso, kterému dává přednost před baleným. Nejen Tomáš Rejžek, ale 
i další zákazníci se od 1. dubna dozvědí informace o původu kupovaného masa snadněji než dosud. A to díky nařízení Evropské unie, které stanoví, že zpracovatelé i prodejci musejí spotřebitelům předat informace o tom, odkud zvíře pochází, kde bylo vykrmeno 
a poraženo. Povinnost se vztahuje na vepřové, drůbeží, skopové a kozí maso. Dosud se země původu povinně uváděla jen u hovězího.

Mnozí zpracovatelé či prodejci masa však z novinky nadšeni nejsou. Majitel píseckého řeznictví a uzenářství Jirotka – Zborník Jiří Jirotka považuje nařízení Evropské unie za nesmyl. „Zákazníkovi napíši to, co mi oznámí dodavatel. Když mi napíše, že je maso z Aljašky, tak napíši, že je z Aljašky. Vím, že je to hloupost, ale splníme přání Evropské unie," okomentoval legislativní povinnost a přirovnal ji k nařízení zveřejňovat alergeny 
v potravinách. „To jsou nesmysly, které zajímají minimum lidí. Nepamatuji se, že by se na alergeny někdo u nás ptal. Většinu zákazníků zajímá pouze cena," dodal. V jeho obchodě prodávají jen nebalené maso, kupují ho bourané nebo v půlkách. Zákazníky budou o původu masa informovat na cenovkách, jako to nyní dělají u masa hovězího.

Jindřichohradecký řezník Josef Štěrba půjde cestou označení země původu masa na cenovkách, které má u vystaveného zboží, stejně jako to udělal s alergeny u masných výrobků. „Musíme cenovky předělat a dáme na ně znaky jednotlivých států. Nevidím 
v tom ale žádný smysl. U hovězího jsme prakticky soběstační, ale u vepřového vyprodukujeme jen asi 40 procent. Takže je jedno, zda dovezené maso bude na pultech, nebo zpracované v salámech a podobně. Stejně dnes jen málo výrobců má vlastní jatka a maso dováží," uvedl 
s tím, že by mělo být především směrodatné, když veterinář maso orazítkuje, že je poživatelné.

Do řeznictví Heleny Slunečkové v Táboře jsou hospodyňky zvyklé chodit pro osvědčené maso. Helena Slunečková totiž celou dobu, tedy 17 let, bere maso od stejného dodavatele z Malšicka a poslední čtyři roky ještě od výrobce z Mladovožicka. Tím si uhlídá kvalitu. „Údaje o původu masa si lidé mohou přečíst, protože je mám vyvěšené na pultu. Lístek přijde s masem přímo od výrobce, tam je původ zvířete, které on zabil. Nakupující se o původ docela zajímají a u hovězího se ptají také na stáří. U vepřového tolik ne, protože to bývá vždy kolem půl roku. Konkrétně nás nové značení nijak nezatíží, pro nás to bude pořád stejné," řekla provozovatelka obchodu.

Z lístku, který dodavatel posílá spolu s várkou masa, dostává zákazník všechny údaje. Kromě stáří poraženého zvířete také název chovatele i registrační číslo jatek, dále číslo zvířete, kdy bylo poražené, kdy maso dodavatel rozboural a dokdy má být spotřebované. „Já beru pouze české maso," ujistila Helena Slunečková.

Podle informací Stanislavy Kolářové, výrobní ředitelky obchodní společnosti Vodňanská drůbež, nemusela firma v souvislosti s novým nařízením a z něj vyplývající nutnosti dotisku údaje o uvádění země původu nebo místa provenience masa investovat do nákupu nových počítačů 
a tiskáren. „Museli jsme ale investovat do změn v programování v počítačovém systému a změnit systém vnitřního označování masa. Dále jsme museli uhradit nemalé finanční prostředky za změny 
v grafické podobě etiket, které vyplynuly z důvodu zvětšení prostoru pro dotisk povinných údajů," vyjmenovala Stanislava Kolářová.

„Vzhledem k tomu, že vyrábíme zboží nejen pro český trh, museli jsme požadované změny uskutečnit na etiketách a obalech v několika jazycích," doplnila. Na druhé straně je pro tuto firmu povinnost uvádět výše zmíněné informace přínosem. „Je důležité produkovat české výrobky a podporovat tak tuzemský trh," poznamenala.

Společnost ZEFA Volary prodává balená masa pouze 
v malém rozsahu. Z balených mas nabízí výhradně maso hovězí, kde povinnost uvádět zemi původu na etiketách byla již v minulosti. „U výsekových nebalených mas uvádíme původ masa na vývěskách v prodejnách. Uvádět původ prodávaného masa má smysl. Záruka zákazníkovi o původu masa je ovšem odvislá od poctivosti prodejce a nastaveného kontrolního systému," řekl za uskupení Agrokomplex Šumava jednatel společnosti František Šimek.

Autor: Edwin Otta, Zuzana Kyselová, Redakce

1.4.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Kapra na Vánoce koupíte on-line

Orlickoústecko, Svitavsko – Kapr s bramborovým salátem je vánoční klasika. Na kolik letos štědrovečerní večeře vyjde? Kilo šupináče v regionu koupíte pod 90 korun. Ulovit si ho můžete dokonce v „on-line rybníku", Plundrovo rybářství z Dlouhoňovic totiž nabízí on-line objednávku.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies