„V ekologicky pokročilejším Rakousku hned za hranicemi, například v Bad Leonfeldenu, si tamní obyvatelstvo už snad ani neumí zimu představit bez rozsolených cest, a když pojedete dále směrem na Klafer a Passau, nikde vás náledí nebo závěje 
v těchto dnech nepřekvapí. Takže v celku pohodlně, ale hlavně bezpečně, dorazíte třeba na Hochficht a zase zpět domů," uvádí.

„Ale pozor! Nesmíte jet například přes Bukovsko nebo Jaroměř, obojí u Malont, kde byl poslední vůz údržby silnic spatřen v pátek 13. prosince, a to ještě k tomu sypal jen písek nebo drobný štěrk, který stejně zamýšlený účel nesplnil," nelíbí se Janu Šemrovi.

Podle něho tedy měli řidiči na Malontsku o zábavu postaráno a nechce vidět, co se bude dít, až napadne sníh. „Moc by mě zajímalo, proč se tu také nesolí," dodal.

Jak se věci mají, vysvětluje ředitel českokrumlovského závodu Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Přemysl Kubalák. „Na úseku popisovaném motoristou byl sypač naposledy skutečně 13. prosince, kdy tam bylo indikováno náledí. V současné době je silnice suchá, sjízdná bez omezení, a proto nebyl důvod tam posílat techniku," říká Přemysl Kubalák.

Zakáz solení na území ochranného vodního zdroje Římov

Údržba silnic se provádí podle operačního plánu správy silnic. Plán podléhá jednotlivým stupňům schvalování. Vychází se přitom z vyhodnocení zimní údržby roku předchozího. „Na Kaplicku je zakázáno solení pouze na území ochranného vodního zdroje Římov," říká Přemysl Kubalák. „Na ostatních úsecích by po získání příslušných povolení s chemickou údržbou zásadní problém zřejmě nebyl. Jsme ale limitováni finančními možnostmi a technickým zabezpečením."

„Chápu, že laické veřejnosti připadá množství posypu nedostatečné, ale je to dáno také tím, že už nepoužíváme k posypu škváru jako v dřívějších dobách, ale drtě, které jsou světlejší. Dalším problémem je současné počasí, kdy obzvláště při náledí a námrazách dochází k odlétávání posypu ze silnice vlivem dopravy. Při těchto situacích je využíván směsný posyp se solí, který tyto stavy eliminuje," doplnil.

Podotýká, že i silničářům  by se líbilo všude provádět posyp chemickými prostředky a mít silnice „černé", ale bohužel vzhledem k již uvedeným skutečnostem to není možné ihned změnit. „Věříme, že k tomu jednou dospějeme a ubezpečujeme, že v současné době děláme maximum pro to, aby silnice byly sjízdné i na inertních úsecích," zdůraznil ředitel.