VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jízda zručnosti je novou podmínkou pro získání řidičáku na motorku

Písek - Zlepšení bezpečnosti silničního provozu má přinést nová vyhláška Ministerstva dopravy o autoškolách, která platí od 1. listopadu. Podle ní musí každý uchazeč o řidičský průkaz na jakoukoliv motorku udělat, oproti dosavadním podmínkám, navíc ještě zkoušku z jízdy zručnosti.

9.11.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník Šíp/Tilen Vajt

 „Zatím je to pro nás hodně čerstvé a zjišťujeme více informací. Čas na potřebné kroky máme do března, protože od listopadu do jara kvůli počasí jízdu na motorce nevyučujeme," uvedl majitel písecké autoškoly Petr Altman.

Výuka řízení motocyklů je ze zákona stanovená na třináct vyučovacích hodin. Pokud by měli budoucí adepti absolvovat výuku jen v tomto rozsahu, znamenalo by to podle Petra Altmana, že budou muset rozdělit vyučovací hodiny mezi jízdu v běžném silničním provozu ve městě a mezi jízdou na polygonu, kde by trénovali samostatnou jízdu zručnosti. „Nikdo nemůže zájemce o získání řidičského oprávnění nutit, aby si platil víc hodin než stanovených třináct. Může jim jen nabídnout jejich navýšení na patnáct nebo dvacet hodin podle potřeby. Pro někoho je lepší si připlatit než potom opakovat zkoušky," upřesnil písecký zkušební komisař Jiří Polívka. Například v Německu je podle něj takový způsob běžný.

Záleží především na tom, jak kdo řízení zvládá. Někdo potřebuje času více, jiný méně. Zvládnutí zkoušky z jízdy zručnosti bude pro mnohé jistě náročné. „Trénovali jsme to ve školicím středisku pro zkušební komisaře v Pardubicích a dá se to zvládnout. Samozřejmě je rozdíl mezi malou motorkou, která má asi sto kilo, a mezi velkou, která má třeba dvě stě kilo, a také v tom, kdo už na menší motorce jezdil a chce si udělat zkoušky na silnější motorku, a mezi začátečníkem. Ale i ti, kteří přijdou poprvé, by měli zkoušku po dobré přípravě zvládnout. Určitě by to mělo přispět k jejich větší bezpečnosti na silnicích. Měli by se naučit motorku dobře ovládat a také ji zvládat v těžších situacích," doplnil Jiří Polívka.

Podle Petra Altmana se ale může stát, že bude při samostatném nácviku, byť pod dozorem učitele, hrozit větší riziko pádu a také častější poškození motorek, než když sedí za jízdy učitel za žákem. Další otázkou je, kde budou žáky v jízdě zručnosti učit a kde zkoušet. „Diskutovali jsme o tom i na krajském úřadě a zatím z toho vychází, že bude nejlepší, když si polygony se zkušební trasou zajistí autoškoly samy. Nebylo by dobré, aby se žáci učili třeba na jiném silničním povrchu, než na kterém by pak byli zkoušení," doplnil Jiří Polívka.

S touto variantou Petr Altman také počítá. „V současné době zvažujeme možnosti rozšíření spolupráce s majitelem cvičiště na Hradišti, jestli by to tam šlo nějak technicky upravit. V Písku je to asi jediná plocha, která by těmto účelům vyhovovala," vysvětlil Petr Altman. Případné investice do úpravy zkušební plochy se podle něj nejspíš projeví v ceně výuky autoškoly a také v navýšení času kvůli přejíždění z města na polygon.


Přínos v nové vyhlášce vidí podle písecké policejní mluvčí Kamily Čuřínové Ingrišové i policisté. „Dopravních nehod motorkářů na Písecku oproti loňsku letos přibylo a při každé bylo nějaké zranění, v případě letošní nehody u Ražic dokonce zemřel mladý člověk," připomněla.

Jízda zručnosti
256 vyhláška z 30. září 2015, kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy o provádění zákona k získávání odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel
1. sejmout motocykl ze středového stojanu, vést jej bez použití motoru vpřed a vzad se zatočením doleva a doprava se zaparkováním a postavit motocykl na středový stojan
2. provést jízdu při nízké rychlosti zahrnující následování zkušebního komisaře rychlostí chůze v přímém směru, bezpečné otočení o 180 stupňů projetím zatáčky tvaru „U", slalom, jízdu po dráze ve tvaru osmičky, opakované rozjetí s jednou nohou na stupačce přesunutím druhé nohy na stupačku a zastavení s následnou oporou jednou nebo oběma nohama pro udržení stability motocyklu
3. provést jízdu ve vyšších rychlostech zahrnující slalom v rychlosti nejméně 40 km/h a vyhýbání se překážce při rychlosti nejméně 50 km/h (u skupiny vozidel AM při rychlosti 45 km/h)
4. provést brzdění na přesnost ve stanoveném úseku z rychlosti nejméně 50 km/h, nouzové
brzdění na stanovenou vzdálenost z rychlosti nejméně 50 km/h (u skupiny vozidel AM z rychlosti 45 km/h) 

Autor: Stanislava Koblihová

9.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

EET ilustrační foto
5

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

DOTYK.CZ

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies