VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kamiony pošlou pryč z města

Trhové Sviny - Kamiony, autobusy i osobní doprava na trase České Budějovice Nové Hrady jezdí v Trhových Svinech přímo přes střed města. Dlouhé roky se proto řeší možná náhradní trasa. Město nyní požádalo, aby do Zásad územního rozvoje kraje byl zanesen severní obchvat ve variantě, na které se shodly kraj a radnice. Výsledná varianta vyšla podle starosty Pavla Randy vstříc městu například v tom, že má silnice vést až za hřbitovem. Také předpokládané napojení u Otěvěku se změnilo podle představ města.

11.3.2016
SDÍLEJ:

Trhové Sviny, ilustrační fotoFoto: Deník

Několik věcí však ještě zbývá dořešit. „Například výjezd od firmy Schmied," říká Pavel Randa a dodává, že to ale bude záležitostí podrobnější projektové dokumentace.

Dvě variantyAby se doprava vyhnula centru Trhových Svinů, měla na výběr jižní a severní variantu. Volba padla nakonec na severní trasu. Obchvat má stavět kraj.

Jihočeský kraj nyní shromažďuje návrhy na změny v zásadách územního rozvoje. Příprava podkladů pro změnu, která se týká Trhových Svinů už začala. „Změna trvá standardně zhruba rok. Tady předpokládáme, že by to mohlo být i dříve," říká Daniela Řežábková, vedoucí oddělení územního plánování krajského úřadu.

Trasa obchvatu je nyní plánována severně od města, prochází až za hřbitovem. Z hlavní silnice na České Budějovice odbočuje před Otěvěkem, napojení na silnici na Nové Hrady odpovídá územnímu plánu Trhových Svinů a řidiči by na směr Nové Hrady najížděli na okraji Trhových Svinů u Velkého rybníku. Realizace samotné stavby je ale ještě hodně vzdálená.

Snahu najít dopravní řešení pro Trhové Sviny sledují nejen domácí, ale i řidiči z okolí. „Provoz skrz centrum je veliký, to nezpochybní nikdo. Severní obchvat vyřeší asi víc problémů najednou, ale je na tom ještě spousta práce," říká například Petr Švepeš z Bukové.

Na obchvat si Sviny počkají

Trhové Sviny Velké změny by přinesl dopravě v Trhových Svinech plánovaný severní obchvat města. Například kamiony už by se zcela vyhnuly místu zvanému příznačně místními „V Úzkém", kde jde při setkání autobusu a kamionu někdy doslova o centimetry. Kamiony by podle starosty Pavla Randy město objížděly po obchvatu a ty, které by potřebovaly do Trhových Svinů, by nově najížděly od Nových Hradů. Při realizaci obchvatu by totiž město zakázalo kamionům vjezd od Otěvěku.

Případný obchvat Trhových Svinů se týká nejen místních, ale také mnoha řidičů z okolních obcí. „Znám to tam dobře," říká například o Trhových Svinech Jaroslav Pardamec z Nesměně, který přes město často jezdí. Severní obchvat by podle Jaroslava Pardamce využily hlavně kamiony, které míří na Nové Hrady. A městu by to pomohlo. Ale zůstane doprava na Besednici a další jižní směry, ta by stejně projížděla městem.

Před časem se uvažovalo, že doprava by se řešila pomocí takzvané jižní přeložky. S tou ale nesouhlasila řada obyvatel města, protože by se provoz přivedl do zatím klidných lokalit. A v současnosti je tato varianta i prakticky obtížně realizovatelná. Kvůli změnám norem na pozemní komunikace by se musela dříve připravená dokumentace zcela přepracovat a pravděpodobně by muselo také dojít k demolici několika objektů v trase jižní přeložky, aby se vůbec případně mohla stavět.

Pokud ale ubude většina tranzitu, tak i zbývající doprava bude pro město snesitelnější. Obchvat odvede alespoň část dopravy zcela mimo město a pravděpodobně by pojmul i většinu dopravní obsluhy pro průmyslovou zónu.

Příprava obchvatu ale znamená běh na dlouhou trať. Jako první krok by se zřejmě uskutečnila změna v Zásadách územního rozvoje kraje. Potom bude na řadě příprava dokumentace pro stavební povolení, majetkové vypořádání stavby a nakonec výběr dodavatele. Vzhledem k početnosti administrativních úkonů a k nutným lhůtám tedy není realizace obchvatu Trhových Svinů záležitostí jednoho či dvou let.

„S ohledem na stav projektové přípravy nelze předpokládat, že by se stavba obchvatu zahájila v následujících pěti letech," uvedl vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jiří Klása. A některé odhady hovoří rovnou o horizontu deseti let.

Dříve se pravděpodobně dočkají obchvatu třeba nedaleké Strážkovice. Tam už běží územní řízení.

Autor: Edwin Otta

11.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sněmovna, ilustrační foto
9 8

Parlament dostane v příštím roce přidáno. Na fasádu i odchodné

Kamionová doprava na dálnici
26 4

Nechceme levné pracovní síly z východní Evropy, vzkazuje Macron

DOTYK.CZ

Uřezaná hlava nebo razie esesáků: atentát na Heydricha ve vzpomínkách

Dotyk.cz shromáždil u příležitosti 75. výročí atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha záznamy vzpomínek posledních pamětníků, které redaktoři Deníku pořídili v minulých pěti letech. 

Petr Janda: Nechci se rouhat, ale hudebních nápadů mám pořád mraky

/ROZHOVOR, VIDEO/ Ještě držím pohromadě to je nejen název nové desky Petra Jandy, kterou mu k nedávným pětasedmdesátinám vydal Supraphon, ale i jasný vzkaz fanouškům, že je tento guru českého bigbítu stále ve skvělé formě.

Václav Klaus: Nešlo o vládní krizi, ale o zahájení volební kampaně

Bývalý český prezident Václav Klaus vidí podstatu koaličních hádek v tom, že poprvé zažíváme situaci, kdy jsou ve vládě dvě stejně silné strany. Ty se musejí proti sobě vymezit, aby jim volič uvěřil, že každá chce něco jiného. „Nic hrozivého se neděje, všechny instituce normálně fungují. Nešlo o vládní krizi, ale o bouřlivé zahájení volební kampaně," hodnotí události posledních dní.

Lidovci pokukují po premiérovi. Volí vedení

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš polepil zemi plakáty, v nichž se ptá, o čem lidé sní. Kdyby měl odpovědět sám, možná by uvedl číslo 9,99. Právě takový volební zisk lidovců a STAN by přivítal. O nesnadno dosažitelné hranici pro vstup do sněmovny ale nemluví jen on. I proto Babiš nevěří, že tuto volební koalici křesťanští demokraté nakonec schválí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies