VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Křižíkův vůz se vrací na Bechyňku

Tábor, Bechyně - Nadšenci železniční historie si letos 
v létě budou podávat dveře na trati z Tábora do Bechyně. České dráhy nasadí od června do konce srpna o víkendech na vybrané spoje historické vozy s původními lokomotivami. Dočkáme se 
i unikátního Křižíkova vozu.

14.5.2016
SDÍLEJ:

Elinka na trati z Tábora do Bechyně. Foto: Archiv


Železniční fandové i běžní cestující se tak mohou těšit na nevšední zážitky. Vozit je totiž bude nejen lokomotiva Bobinka, která byla pro trať z Tábora do Bechyně vyrobena koncem padesátých let minulého století, ale také úplně první lokomotiva, která na tuto trať vyjela. Stalo se tak 21. června 1903 a pojmenována byla Elinka. Jejím návrhářem byl sám František Křižík.


Poprvé vyjedou historické soupravy 4. června, naposledy v neděli 28. srpna. Návrat historie potvrdila mluvčí ČD Radka Pistoriusová. „Loni jsme měli asi jen dvě jízdy, ale ani jednu 
s Křižíkovým vozem. Letos pojede v pravidelných intervalech. Chceme, aby si lidi Bechyňku spojovali právě s tímto vozem," řekla.
 

Historické soupravy jako bonus navíc nabídnou prodej suvenýrů a občerstvení v bufetu, což těší Jakuba Vávru z Tábora. „Je to super nápad, myslím, že to přiláká řadu turistů a upoutá pozornost lidí. Snad taky konečně skončí ta současná ostuda, že na první elektrifikované trati ve střední Evropě jezdí dieslové Regionovy," doufá železniční fanda

Osud Klubu přátel elektrické dráhy Tábor - Bechyně je nejistý

Méně spokojení jsou však členové táborského klubu přátel elektrické dráhy, kteří dlouhá léta zajišťovali nostalgické jízdy, ale dosud netuší, zda ve své režii vypraví alespoň jednu soupravu. Při plánování historických jízd na ně dráhy tak trochu zapomněly.
Předseda klubu Jan Stránský se nikdy netajil, že komunikace a spolupráce s Českými drahami nebyla na dobré úrovni a oni museli postupně vyklízet pole.

„Několik let po sobě nám dráhy zvedaly cenu za pronájem vozů a nyní nás hodili přes palubu už definitivně. Nad naším klubem se stahují černá mračna," podotýká smutným hlasem Jan Stránský a nezastírá přitom, že je z takového postupu a konce klubu je zklamaný.
„Víte, dělali jsme pro tuto trať první i poslední, sehnali jsme peníze na opravu Křižíkova vozu, bojovali o záchranu elektrického provozu, věnovali jsme trati velkou část našich životů a oni se k nám zachovají takto neslušně. To zabolí," vyjadřuje své pocity předseda klubu Jan Stránský.
 Malou naději ale ještě má. V polovině května je pozván na jednání s Českými drahami.

Z HISTORIE TRATI


Družstvo bechyňské dráhy v roce 1898 zahájilo jednání s firmou František Křižík. Ta úřady přesvědčila, že vyhrazení dráhy jen pro elektrický provoz zlevní stavbu i vozidla, usnadní práce a umožní větší počet zastávek.
Čtvrtého září 1901 bylo vydáno stavební povolení, 19. dubna 1902 byla udělena koncese pro stavbu a provoz dráhy.
První zkušební jízda vyjela 1. června 1903, 10. června 1903 absolvoval zátěžovou zkoušku železniční most v Táboře a pravidelný provoz byl zahájen 21. června roku 1903.
 Trať v Bechyni původně končila na levém břehu Lužnice. Roku 1928 byla po nově postaveném bechyňském mostu prodloužena až do města, čímž se délka kolejí prodloužila z 23 na 24 kilometrů. Zpočátku se do Bechyně jezdilo přes staré nádraží úvraťově, ale od 15. května 1929 byl zprovozněn oblouk pro nový směr a část tratě ke starému nádraží byla změněna na vlečku, napojenou na vlastní trať směrem k Bechyni, a staré nádraží bylo změněno v nákladiště dřeva. (ref)

Autor: Redakce

14.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pokus o puč ve Venezuele
1 10

Venezuelská krize: policista ve vrtulníku zaútočil na Nejvyšší soud

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.
AKTUALIZOVÁNO
18

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Česko zasáhly rozsáhlé kybernetické útoky, původci požadují výkupné

Aktuální vlna kybernetických útoků, jejichž původci požadují výkupné za odšifrování napadených zařízení, postihla i Česko. Aktuálně je země podle antivirové společnosti Eset devátým nejvíce zasaženým státem. Útoky, které odpoledne postihly Ukrajinu, se začaly šířit do dalších zemí. Antivirová firma Kaspersky Lab zatím celosvětově zaznamenala zhruba 2000 napadených uživatelů.

ČEZ dal peníze albánskému lobbistovi. Policie vyšetřuje proč

Česká policie se zabývá tím, proč energetická společnost ČEZ v roce 2009 za éry generálního ředitele Martina Romana poslala do Albánie ve dvou transakcích celkem sedm milionů eur (nyní asi 184 milionů Kč) na soukromý účet kosovského lobbisty Nue Kalaje. Albánské úřady mají podezření, že mohlo jít o peníze použité na úplatky pro tamní politiky a úředníky v době krátce poté, co ČEZ ovládl albánského distributora energie. Píše to dnešní Mladá fronta Dnes (MfD).

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies