VYBERTE SI REGION

Křižíkův vůz se vrací na Bechyňku

Tábor, Bechyně - Nadšenci železniční historie si letos 
v létě budou podávat dveře na trati z Tábora do Bechyně. České dráhy nasadí od června do konce srpna o víkendech na vybrané spoje historické vozy s původními lokomotivami. Dočkáme se 
i unikátního Křižíkova vozu.

14.5.2016
SDÍLEJ:

Elinka na trati z Tábora do Bechyně. Foto: Archiv


Železniční fandové i běžní cestující se tak mohou těšit na nevšední zážitky. Vozit je totiž bude nejen lokomotiva Bobinka, která byla pro trať z Tábora do Bechyně vyrobena koncem padesátých let minulého století, ale také úplně první lokomotiva, která na tuto trať vyjela. Stalo se tak 21. června 1903 a pojmenována byla Elinka. Jejím návrhářem byl sám František Křižík.


Poprvé vyjedou historické soupravy 4. června, naposledy v neděli 28. srpna. Návrat historie potvrdila mluvčí ČD Radka Pistoriusová. „Loni jsme měli asi jen dvě jízdy, ale ani jednu 
s Křižíkovým vozem. Letos pojede v pravidelných intervalech. Chceme, aby si lidi Bechyňku spojovali právě s tímto vozem," řekla.
 

Historické soupravy jako bonus navíc nabídnou prodej suvenýrů a občerstvení v bufetu, což těší Jakuba Vávru z Tábora. „Je to super nápad, myslím, že to přiláká řadu turistů a upoutá pozornost lidí. Snad taky konečně skončí ta současná ostuda, že na první elektrifikované trati ve střední Evropě jezdí dieslové Regionovy," doufá železniční fanda

Osud Klubu přátel elektrické dráhy Tábor - Bechyně je nejistý

Méně spokojení jsou však členové táborského klubu přátel elektrické dráhy, kteří dlouhá léta zajišťovali nostalgické jízdy, ale dosud netuší, zda ve své režii vypraví alespoň jednu soupravu. Při plánování historických jízd na ně dráhy tak trochu zapomněly.
Předseda klubu Jan Stránský se nikdy netajil, že komunikace a spolupráce s Českými drahami nebyla na dobré úrovni a oni museli postupně vyklízet pole.

„Několik let po sobě nám dráhy zvedaly cenu za pronájem vozů a nyní nás hodili přes palubu už definitivně. Nad naším klubem se stahují černá mračna," podotýká smutným hlasem Jan Stránský a nezastírá přitom, že je z takového postupu a konce klubu je zklamaný.
„Víte, dělali jsme pro tuto trať první i poslední, sehnali jsme peníze na opravu Křižíkova vozu, bojovali o záchranu elektrického provozu, věnovali jsme trati velkou část našich životů a oni se k nám zachovají takto neslušně. To zabolí," vyjadřuje své pocity předseda klubu Jan Stránský.
 Malou naději ale ještě má. V polovině května je pozván na jednání s Českými drahami.

Z HISTORIE TRATI


Družstvo bechyňské dráhy v roce 1898 zahájilo jednání s firmou František Křižík. Ta úřady přesvědčila, že vyhrazení dráhy jen pro elektrický provoz zlevní stavbu i vozidla, usnadní práce a umožní větší počet zastávek.
Čtvrtého září 1901 bylo vydáno stavební povolení, 19. dubna 1902 byla udělena koncese pro stavbu a provoz dráhy.
První zkušební jízda vyjela 1. června 1903, 10. června 1903 absolvoval zátěžovou zkoušku železniční most v Táboře a pravidelný provoz byl zahájen 21. června roku 1903.
 Trať v Bechyni původně končila na levém břehu Lužnice. Roku 1928 byla po nově postaveném bechyňském mostu prodloužena až do města, čímž se délka kolejí prodloužila z 23 na 24 kilometrů. Zpočátku se do Bechyně jezdilo přes staré nádraží úvraťově, ale od 15. května 1929 byl zprovozněn oblouk pro nový směr a část tratě ke starému nádraží byla změněna na vlečku, napojenou na vlastní trať směrem k Bechyni, a staré nádraží bylo změněno v nákladiště dřeva. (ref)

Autor: Redakce

14.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kamil Brabenec starší.
7

Legendární Brabenec: Děti jsou zaostalé. Trenér jim musí ukázat, že to jde

Britská premiérka Theresa Mayová.
AKTUALIZUJEME
1 3

Tvrdý brexit! Mayová chce úplné oddělení Británie od EU

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Po pohřešované dívce z Ústí se pátrá i v schengenském prostoru

Ústí nad Labem - Policie stále neúspěšně pátrá po dvanáctileté Michaele Patricii Muzikářové z Ústí nad Labem. Dítě je nezvěstné pravděpodobně od 11. ledna. Policie dívku hledá nejen v celé České republice, ale i v schengenském prostoru.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

O vydání nemovitostí po sedlácích, emigrantech či obětech války žádají tisíce Čechů ročně. Uspějí jen stovky z nich.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies