VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé v Černé v Pošumaví se bouří proti železnici

Černá v Pošumaví – Představte si, že vám jednoho dne ráno zavolá známý a řekne: „Víš o tom, že ti budou bourat barák?“

10.2.2012 2
SDÍLEJ:

Nad plány budoucí železnice.Foto: DENÍK/ Zdeněk Zajíček

Tak přesně touto formou se nejčastěji dozvídají lidé z Černé v Pošumaví o velice pravděpodobné vyhlídce na budoucí život některých domů, chat, či hotelů.

A nebo jinak: Koupili jste si v Černé v Pošumaví pozemek, na kterém nyní chcete něco postavit. Nebo si chcete vedle svého domu zařídit zděný bazén? Už není možno.

A to všechno kvůli tomu, že podél pláže má vést železniční trať spojující Lipno nad Vltavou a Horní Planou. Trať tu ještě není a pravděpodobně ještě dlouho tudy nepovede, ale už dnes zabírá kolem sebe i dvousetmetrové ochranné pásmo, kde už nikdo nic nepostaví a kde domy, co trati budou stát v cestě, budou muset zmizet.

Podle Vladimíra Cnoty, oficiálně stanoveného zástupce veřejnosti obce Černá v Pošumaví, přináší současná podoba projektu do obce jen problémy.
„Podél pláže má jezdit vlak osmdesátikilometrovou rychlostí, jen na trase od tobogánu k Jestřábí by se kvůli trati mělo bourat 14 objektů a to zdaleka není všechno,“ konstatoval Vladimír Cnota. Kvůli budoucí trati se v tuto chvíli zablokovala také chystaná výstavba padesátky rodinných domů, kolonády a další soukromé investice.

Lidé, kteří si podél břehu Lipna v posledních letech postavili, rozšířili, zvětšili nebo zmodernizovali své penziony či hotely a chaty, se nyní mohou pouze s obavami dívat do krajských plánů takzvaných Zásad územního rozvoje, které trasu dráhy předběžně ukazují.

Současná podoba Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje oficiálně platí od listopadu loňského roku. Ale bychom to celé pochopili, musíme zpět proti proudu času do devadesátých let minulého století.

Tehdy totiž kdosi pravil: „Z Černé v Pošumaví do Lipna nad Vltavou chybí železniční spojení, pojďme jej postavit.“ A všichni mu zatleskali, protože je to pravda.

Nikoho ale ve snu nenapadlo, co za komplikace s sebou může tento projekt přinést. Logicky totiž všichni předpokládali, že trasa povede souběžně s hlavní silnicí, což byla do určité doby pravda. Celou trasu nakonec krajští politici odhlasovali ve trase, která vede hlavně po břehu Lipenského jezera, tedy přes místa s největším počtem chat a penzionů. Navíc projekt počítá se stavbou mostu za takřka miliardu, vedoucího přes Kolářovskou zátoku, což je podle mnoha místních naprostý nesmysl takto utrácet peníze.

Projekt takzvané Šumavské elektrické dráhy je vlastně modernizací a rozšířením železničních tratí v Pošumaví na takzvané vlakotramvaje. Celková suma peněz, které by se tak měla utratit, je odhadována na osm miliard korun. Pravdou je, že zatím není vůbec oficiálně jisté, že takové peníze na Lipensko vůbec někdy přitečou, ale o to hůř. Projekt totiž blokuje uvedené pozemky v ochranném pásmu trati po tu dobu, než se tak stane. A to může být klidně dvacet, třicet nebo i více let.

Celý problém také podle některých obyvatel Černé v Pošumaví tkví v tom, že projekt se někde v tichosti namaloval, odsouhlasil a zveřejnil, ale jim o něm nikdo oficiálně vědět nedal.

Krajský úřad se v tomto případě brání. Podle sdělení Daniely Řežábové z krajského oddělení územního plánování byly Zásady územního rozvoje řádně projednány s veřejností i dotčenými obcemi. V rámci projednání zásad byla vůči vymezení koridoru Šumavských elektrických drah uplatněna pouze námitka obce Černé v Pošumaví, která byla Zastupitelstvem Jihočeského kraje zamítnuta.

„Negativem, podotýkám že především pro vlastníky pozemků v rekreačně lukrativních územích, pak je nutnost záboru části pozemků pro výstavbu Šumavské elektrické dráhy,“ uvedla pro Deník Daniela Řežábková a pokračuje: „Nicméně zábor pozemků by byl minimální, s výjimkou míst zastávek by se jednalo o pruh pozemku o šířce maximálně do 15 metrů, většinou podstatně užší. Je možné, že pro výstavbu dráhy bude nutno demolovat i některé soukromé objekty, avšak v současné době nelze určit rozsah nutných demolic. Nicméně šířka koridoru v Zásadách územního rozvoje umožňuje při zpracování podrobnější dokumentace nalézt řešení, které případné demolice buď zcela vyloučí, nebo omezí na nezbytně nutné minimum. Pro úplnost pak je potřebné zmínit, že zpřesnit (zúžit) koridor může s ohledem na znalost místních podmínek obec ve svém územním plánu,“ shrnula Daniela Řežábková.
Vzhledem k tomu, že téma je velice obsáhlé, bude se mu Deník věnovat i v některých dalších vydáních.

Autor: Zdeněk Zajíček

10.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Divadlo Bez zábradlí. Ilustrační fotografie.
16

Kavárna divadla, kde hraje žena Stropnického, nemá EET. Prý nemusí

Mládek nevydržel, Sobotka ho odvolal. Na tahu je Zeman

/ANALÝZA/ - Volby se nevyhrávají díky potlesku velkých firem, ale díky lidem, kteří vhazují hlasovací lístek do urny. Většinou to dělají na základě svých zkušeností – u lékaře, ve škole, při pohledu na výplatní pásku nebo na účet od mobilního operátora. A právě ten je nepřiměřeně vysoký celé tři roky, kdy vedl ministerstvo průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

VIDEO: Ve Zlíně na cyklostezce spálili korán

„Proč pálíme korán? Chceme podpořit slovenskou aktivistku, která řekla svůj názor a byla za svůj čin zatčena," komentoval David Nepimach ze Zlína akt, při kterém v pondělí ve Zlíně společně s desítkou zúčastněných spálil na cyklostezce na Vršavě svatou knihu muslimů.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies