VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lokomotiva z Hradce míří do Ruska

Jindřichohradecko – Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) minulý týden prodali jednu z devíti lokomotiv řady T 47, které neodmyslitelně patří ke koloritu jindřichohradecké úzkorozchodné trati.

31.5.2015
SDÍLEJ:

ilustrační fotoFoto: jhmd.cz

Dieselelektrická lokomotiva byla vyrobena na konci roku 1958 v ČKD Praha jako součást rozsáhlé dodávky pro Sovětský svaz. Po dlouhých jednáních se však počet odebraných kusů snížil a 021 zůstala v Československu. 30. ledna 1959 byla dodána na slovenskou dráhu Ružomberok – Korytnica. Do Jindřichova Hradce se dostala až v září 1974 po definitivním zastavení provozu na své první domovské trati. Na jaře loňského roku o ni projevil vážný zájem kupec z Ruska.
Jak uvedl výkonný ředitel JHMD Jiří Pavel, je důvod, proč společnost na tuto nabídku kývla, prozaický.
„Uhrazená kupní cena zároveň významně pomůže JHMD překlenout období, než se podaří s kraji uzavřít dohodu o plné kompenzaci prokazatelné ztráty z objednaných spojů základní dopravní obslužnosti," vysvětlil. Dodal, že samotný prodej lokomotivy byl poměrně náročný proces.
„Do vleklých jednání o jejím prodeji zdaleka nevstupovala jen otázka kupní ceny, ale i její zajímavá minulost. Lokomotiva je již vzhledem ke svému stáří součástí kulturního dědictví, neboť se jedná o předmět starší padesáti let. K jejímu vývozu mimo území České republiky byl proto nezbytný souhlas ministerstva kultury, podložený vyjádřením Národního technického muzea," objasnil výkonný ředitel, který rovněž prozradil, kde bude nevelká mašinka v dalších letech rozdávat radost.
„Novým působištěm lokomotivy se stane dva a půl kilometru dlouhá trať o rozchodu 750 milimetrů Sverdlovské dětské železnice, kterou v Centrálním parku kultury a oddechu Majakovského provozuje dceřiná společnost Ruských státních drah v Jekatěrinburgu na Urale, čtvrtém největším městě Ruské federace," objasnil Jiří Pavel.
Téměř po sedmdesáti letech se tak lokomotiva, která čtyři desetiletí brázdila krajinu České Kanady, dostane do země, pro níž byla původně postavena.

Autor: Milan Soldán

31.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Ir Gavin Huban pochází z Gallway, ale už 16 let žije v České republice.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies